וולט, אחת מפלטפורמות המשלוחים המובילות בישראל, מציגה פיילוט מעניין שמגיע כמה חודשים אחרי המהלך השנוי במחלוקת והביקורת בעקבותיו: אם עד היום התמונה הקלאסית הייתה "וולטרים" (שליחים העובדים בחברה) רכובים על אופנועים ושעל גבם תיק כחול גדול, מעכשיו אפשר גם להסתדר עם נעלי הליכה ונייד בלבד.
הפיילוט החדש, שיחל בשלב הראשון במרכז תל אביב, מאפשר לבצע משלוחים למרחקים של עד 500 מטר ברגל, בלי צורך ברישיון נהיגה או כלי תחבורה, ובלי להתחייב לשעות או לציוד מיוחד, ואפילו לשלב עבודה עם הליכה או פעילות גופנים.
מדובר במודל שלטענת החברה מגיע בעקבות ביקוש מצד אנשים המעוניינים בשעות עבודה גמישות, אך ללא תלות בכלי תחבורה יקרים. מדובר לא רק בהזדמנות תעסוקה חדשה, אלא גם במענה לאחת התופעות הבולטות בשוק המשלוחים: מרבית ההזמנות הן לטווחים קצרים, ולעתים הליכה רגלית יכולה להיות לא רק זולה, אלא גם מהירה ויעילה יותר.
הפיילוט מתמקד במשלוחים של עד 500 מטר: ה"ווקרים" נרשמים לפלטפורמה דרך יישומון וולט ומקבלים הזמנות בהתאם לזמינותם. המשלוחים הרגליים כוללים בעיקר סחורות קטנות, מנות אוכל ומשלוחים קטנים אחרים, שבהם אין צורך במעברי דרכים ארוכים או בכיסויי טמפרטורה מיוחדים.
"הפיילוט החדש מאפשר גם למי שאין ברשותו רכב או רישיון להצטרף לפלטפורמה ולהרוויח. מעבר להזדמנות כלכלית, אנחנו רואים בכך גם תרומה לקידום ההליכה בעיר, שהיא גם תרומה לאיכות החיים וגם לבריאות של התושבים", אומר אליה יוספיאן, סמנכ"ל האופרציה של וולט ישראל.
המהלך – בעקבות ירידה במספר השליחים?
וולט, שפועלת בישראל מאז 2018 ומשרתת כ-300 ערים ויישובים שבהם יותר מ-10,000 בתי עסק שותפים, מתמודדת עם מספר אתגרים – העלויות ההולכות וגדלות של אחזקת אופנועים, הביקוש לשעות גמישות והצורך להוזיל עלויות תפעול.
האפליקציה עלתה לכותרות בחודשים האחרונים בעקבות מהלך שנוי במחלוקת שבו היא הודיעה כי בכוונתה להעלות בארבעה שקלים (לכל היותר) את מחיר דמי התפעול שהיא גובה מהלקוחות עבור כל משלוח, ומעבר למודל של דמי תפעול דינמיים, המשתנים בהתאם לגובה ההזמנה. המהלך יצר תגובות נזעמות ברשת בקנה מידה גדול ומחאה נפתחה ברשתות החברתיות נגד החברה. הגולשים העלו צילומי מסך שלהם מסירים את האפליקציה מהניידים.
הביקורת נמתחה גם מצד השליחים עצמם שטענו כי גם הם נאלצו לספוג בחודשים האחרונים התייקרויות. בשיחה עם אחד מהם, שכמובן העדיף שלא להזדהות כדי לנסות לשמור על מה שנותר ממקור הפרנסה שלו, הוא טען שוולט הורידה את המחירים שהיא משלמת לשליח. "אם לפני ארבעה חודשים הייתי מבצע משלוח ממסעדה X למיקום Y הייתי מקבל 21 שקל עבורו. היום אני כבר מקבל 17". "כשאני שואל אותם למה התגמול שלי ירד הם מתחמקים מתשובה ואומרים לי שאני לא חייב לקחת את המשלוח אם אני לא רוצה", הוא מספר.
בחברה טענו כי מודל התגמולים של השליחים מורכב ממספר משתנים המשפיעים על התגמול שהשליח מקבל למשלוח. כששליח פותח את האפליקציה, היא מציעה לו משלוחים ומציגה בצורה מפורטת את מיקום בית העסק, כתובת המסירה, המרחק המשוער שיצטרך לנסוע ואת התגמול שירוויח על המשלוח. השליח רואה את הנתונים ומחליט האם לאשר או לדחות את המשלוח. גובה התגמול מושפע בין היתר מהמרחק אותו ייסע השליח, המיקום ואזור המשלוח, סוג וגודל ההזמנה וגם ימים, שעות ומזג אוויר. כך למשל ביום גשום, השליחים שבוחרים לעשות משלוחים ירוויחו יותר.
אז האם המהלך של השליחים הרגליים החדש נועד להתגבר על הדיווחים האחרונים המעלים כי פלטפורמות משלוחים בישראל מתמודדות עם מחסור בשליחים והעלויות הגבוהות של תחבורה? אין לדעת, בכל מקרה בוולט טוענים כי יוזמות כמו ה"ווקרים" מאפשרות להרחיב את בסיס העובדים בצורה נגישה וללא עלויות התחלתיות, מה שיכול להוריד את עלויות ההפעלה ואף להפוך את המשלוחים הקצרים ליעילים יותר. עוד עולה, כי בעירוניות צפופה כמו תל אביב, לפעמים הליכה רגלית היא האמצעי המהיר ביותר, במיוחד באזורים עם עומסי תנועה וקשיי חניה.
מגמה עולמית
בעוד וולט היא בין החלוצות להציע מודל כזה בישראל, בעולם מתרחבות מגמות של משלוחים רגליים, במיוחד באזורים עירוניים. תוכניות הרצה דומות כבר מתקיימות בערים גדולות באירופה, שם דגש הולך וגדל על פתרונות ירוקים, מקיימים ומותאמים לעירוניות. לפי גורמים בשוק, המעבר למודל זה מאפשר גם יצירת מקומות עבודה חדשים לאוכלוסיות שקשה להן להשתלב במשלוחים עקב מגבלות תחבורה או רישוי, מה שמגביר את גמישות השוק ומרחיב את מעגל המשתתפים.
עם זאת, השאלה אם הפיילוט יתפוס ויגדל גם מעבר למרכז תל אביב היא פתוחה, ותלויה גם בתנאי שכר, בביקוש ובתפיסת הציבור כלפי משלוחים רגליים.