אם חשבתם להגיע לסופר בשעות הקרובות, אל תעשו זאת. קונים מדווחים על תורים בסופרים ומחסור גדול במוצרים שהרשתות פועלות למלא ברגעים אלו. הקונים, מצידם, ממהרים למלא עגלות בכל מה שאפשר ולצאת כמה שיותר מהר מהחנות.
"אנחנו מנסים לדבר עם הקונים אבל ניכר שהם בלחץ ורק רוצים לסיים את הקניה", אומרים לנו ברשת קרפור. "אנשים קונים בעיקר חלב, מים, נייר טואלט, שימורים".
הרשת, שפתחה את כל 144 הסניפים שלה גם במוצאי השבת, עסוקה היום בלקלוט סחורות ולמלא את המדפים בחזרה, ומדווחת: "למרות התנועה הערה בסוף השבוע, יש כאן פי שניים מתנועה רגילה ליום ראשון בבוקר".
ברשת יוחננוף מציינים כי הביקושים הגבוהים נמשכו לאורך סוף השבוע ונמשכים גם היום (א'), עם תורים ארוכים ונוכחות גבוהה של לקוחות בכל רחבי הארץ. "אנחנו רואים עלייה ניכרת בצריכה של מוצרי בסיס שנועדו להיערכות לשהות ממושכת בבית – קטגוריות כמו מאפים, מזון מוכן, קרקרים, מרקים, פסטות, שימורים ומנות חמות. מדובר בביקוש חריג בהיקפו, ואנו פועלים כל העת כדי להבטיח זמינות מלאה של מוצרים ולשמור על רציפות תפקודית בכל הסניפים", נמסר מהרשת.
בעל הרשת, איתן יוחננוף, הוסיף: "אנחנו מבינים את הלחץ וחוסר הוודאות שרבים חווים ברגעים כאלה, ועושים כל שביכולתנו כדי שכל משפחה תוכל להצטייד במה שהיא צריכה".
"הצוותים שלנו פועלים במסירות רבה, ואנחנו מתאימים את הפעילות כל הזמן כדי לשמור גם על הרציפות וגם על הבטיחות של כולם: עובדים ולקוחות כאחד".
"אנשים קונים בלי סוף, ובלי הכרה. יש תורי ענק כל הזמן. פי שניים מכל יום", אומרים ברמי לוי ומבטיחים: "אין לנו ולא יהיו לנו חוסרים. לא לנו ולא למתחרים, כי המפעלים שתומכים בסופרים עובדים ומייצרים גם תחת אש".
לדברי הרשת, אנשים קונים הכל. "קטניות, טואלטיקה, מים. פשוט ממלאים עגלות. רמי לוי בעצמו העלה סרטון שהוא ממלא מים מהברז. זה לא היה בצחוק. זה היה הכי אותנטי. הבעיה היחידה שאולי יש זו בעיית כוח אדם, כי אנחנו משנעים כוח אדם מסניף לסניף. אבל יש לנו אונליין ויש לנו גם עגלות חכמות שאם אנשים ישתמשו בהן הם יסיימו את הקנייה הרבה יותר מהר ולא יעמדו בתור".

סימון המחירים על הכוונת
טירוף הקניות כל כך גדול שגם שר הכלכלה והתעשייה נדרש להתייחס לסוגיה ולהבטיח שאכן לא יהיו בסופרים חוסרים לאורך זמן. "אנחנו נמצאים יחד כבר תקופה ארוכה ברמת מוכנות גבוהה מאוד הודות לעבודה יסודית של חודשים ארוכים. סניפי הברזל ומלאי החירום ערוכים לכל תרחיש. אני מבקש מכם, הרשתות, היבואנים והקמעונאים, להמשיך להיות דרוכים, ולדווח לנו מיידית על כל אתגר – חוסרים, בעיות לוגיסטיות או מחסור בכוח אדם. חשוב להבהיר לציבור כי אין כל מחסור במזון, ואין צורך באגירה – כל שירותי משרד הכלכלה והתעשייה פועלים כסדרם, ואנחנו כאן כדי לוודא שהמשק ממשיך לפעול בצורה סדירה גם בשעת חירום", מסר בניסיון להרגיע את הציבור.
בשיחת עדכון והערכת מצב עם מנהלי רשתות השיווק, הקמעונאים והיבואנים הוחלט על 550 "סניפי ברזל" של רשתות המזון, שנבדקו ובוקרו בחודשים האחרונים והם ערוכים לפעול. השר הודה לרשתות המזון על שיתוף הפעולה.
בסניפים האלה ירכזו הרשתות כוח אדם ומלאי מזון במידה וייווצר חוסר בהם. שאר אלפי סניפי רשתות המזון ברחבי הארץ ימשיכו לפעול כל העת, בהתאם להנחיות פיקוד העורף.
לצד זאת, מסרו ממשרד הכלכלה, מלאי החירום של ישראל הוגדלו מאז תחילת המלחמה כמותית והורחבו מבחינת מגוון המוצרים, וכעת רמתם עומדת על מוכנות גבוהה. המחסנים ייפתחו רק בהנחיה של משרד הביטחון.
הרשתות מצידן העלו מספר סוגיות בהן ביקשו את סיוע המשרד, בהן אספקת מוצרים שונים, כוח אדם, שינוע, סימון מחירים, קושי באגירת בקבוקים עם פיקדון בעת הזו ועוד.
נזכיר כי הבקשה הזו, לפטור גורף מסימון מוצרים, כבר עמדה בעבר למבחן בתחילת המלחמה לפני שנה וחצי, אז ביקשו הרשתות להוריד את סימון המחירים בשל מצוקת כוח אדם. השר נעתר לבקשתם אך בחלוף הזמן, לאחר שהבינו כי ההחלטה הזו באה לרעת הציבור, שלא יודע כמה הוא משלם על מוצר עד שהוא מגיע לקופה – בוטלה.
יתרה מזו, בחודש מרץ האחרון נמצא כי קמעונאי המזון הגדולים הפרו באופן גורף את חובת סימון מחירים, המעוגנת בחוק הגנת הצרכן, לאחר שמפקחי משרד הכלכלה והרשות להגנת הצרכן ערכו ביקורות ב-134 סניפים של רשתות השיווק הגדולות, ומצאו כי כ-90% מהסניפים שנבדקו הפרו את חובת הסימון במידה כזו או אחרת. רק ב-17 סניפים נמצא סימון מלא של המוצרים במדבקות מחיר כנדרש, וב-117 סניפים נמצאו עבירות על חובת סימון המחירים. במסגרת הביקורות נבדקו 1,698 מוצרים, מתוכם 1,040 מוצרים, המהווים כ-60% מהמוצרים שנבדקו, לא סומנו כנדרש.
הרשות לסחר הוגן אף הטילה קנס של 2.1 מיליון שקל על שופרסל בחודש דצמבר האחרון, לאחר שזו פתחה לכלל הציבור את שלוש החנויות הסיטונאיות מבלי לבצע התאמות לחובת סימון המחירים. הסעיפים בקנס הם אי-הצגת מחיר, הצגת מחיר ללא מע"מ, הבדל מחירים בין המדף לקופה, הפרת חובת גילוי לגבי מוצרים בפיקוח והטעיה בהצגת מחיר.
כעת, בצל המלחמה מול איראן, מנסות הרשתות שוב את מזלן כדי להיפטר מהעול הזה, מבחינתן, של סימון מוצרים. במשרד הכלכלה לא מיהרו לאמץ את הדרישות, אך אישרו כי התקיימה פגישה בנושא. לדברי גורם במשרד: "אנחנו קשובים לקשיים בשטח, אך גם מחויבים לשמירה על זכויות הצרכנים. כל שינוי יישקל בזהירות".