לא רק ישראלים שנתקעו החו"ל או חופשתם בוטלה בפעם המי יודע כמה – נפגעו מעוצר הטיסות בעקבות המלחמה. גם המשלוחים האוויריים, בדגש על יבוא אישי חטף מהלומה, כשרוב החברות עדיין לא גיבשו נוהל ברור, אלא רק מזהירות מעיכובים לא צפויים במשלוחים.

"מה שהוזמן נשלח כבר מן הסתם אבל להערכתי, אם המצב ימשך, יגיע הרגע שחברות יפסיקו לשלוח לישראל", אומר יניב פורת,  מייסד אתר AliBuy. "כרגע הם רק מזהירים מזמני שילוח ארוכים ומבטלים אפשרויות לשליח מהיר".

ואכן בכניסה לאתרים כמו AMAZON ו-ASOS  כבר עדכנו את מדיניות המשלוחים וביטלו משלוחים מהירים ואף הצהירו כי המשלוח עלול להתעכב. לעומתם באתרים הסינים כמו SHEIN ועליאקספרס לא עדכנו כלום וזמני ההגעה נותרו כשהיו.

"לעליאקספרס יש יתרון רציני על פני המתחרות כי יש להם מחסנים כאן בארץ", מזכיר פורת. "המבחר שם כיום הוא די גדול וכל מה שצריך לעשות הוא לחפש את אותם מוצרים במתחם באתר של מוצרים שנמצאים בארץ. קחו בחשבון שאולי הדואר פחות עובד אבל אם תבחרו במשלוח עד הבית לא אמורה להיות בעיה".

אבל, כפי שפורת מדגיש, הכל עוד יכול להשתנות. "אם אפשר לדחות את הקנייה תדחו, ובכלל זה הזמן להזכיר שיש לנו כאן המון עסקים כחול לבן, רובם עסקים קטנים שכדאי וצריך לתמול בהם, במיוחד בצל המלחמה".

בנוסף, צריך לזכור כי גם אם החברות מחו"ל עדיין מתכוונות לשלוח לכאן משלוחים, הם יתקלו בבעיה אחרת: " אין כרגע משלוח חבילות ומכתבים לחו"ל- כי אין טיסות וגם לא קבלת משלוחים מאותה הסיבה", אומרים בדואר ישראל. עם זאת הם מבקשים להדגיש כי: "ממש כמו בתחילת המלחמה, ברגע שיחזרו טיסות, תחזור גם פעילות השילוח. החבילות שמוזמנות מחו"ל מגיעות במטען של המטוסים, ומניסיון העבר, האתרים הבינלאומיים מחדשים במהירות את המשלוחים לארץ".

בכלל, הדואר, כמפעל שמוגדר חיוני,  עובד כעת במתכונת חירום. כל השירותים זמינים בדיגיטל (גם ללקוחות העו"ש בדואר פיננסים, שנקרא עד לאחרונה בנק הדואר), אך ב-50 סניפים בלבד ברחבי הארץ ובמתכונת מצומצמות- עד 14:00. מחר ייפתחו כבר קרוב ל-200 יחידות דואר, בשעות 8:00 עד 15:00.

בעקבות המלחמה: עלייה בהיקפי ההזמנות

למרות הבעיות,לישראלים, כפי הנראה לא אכפת שהחבילות שלהם לא יגיעו בזמן הקרוב לארץ. על פי נתוני חברת חברת AdScale, המספקת תוכנה לפרסום מבוסס בינה מלאכותית למאות אתרי איקומרס בארץ, נרשמה עלייה של 44% בהכנסות אונליין, בהשוואה לממוצע של 12 סופי השבוע האחרונים.

ניתוח ענפי של הנתונים מראה כי העלייה בפעילות לא התחלקה שווה בשווה – תחומים מסוימים בלטו בעלייה חדה מהרגיל, בעוד שאחרים נותרו יציבים או אף נחלשו. כך לדוגמה, תחום הוויטמינים ותוספי התזונה רשם את הזינוק החד ביותר, עם הערכת עלייה של כ-72% לעומת התקופה שלפני.

גם פארם וטואלטיקה נהנו מעלייה ניכרת של 65% ככל הנראה בעקבות התארגנות הציבור למצב מתמשך. קטגוריית המזון והמשקאות רשמה עלייה ממוצעת של 56%, בעוד תחום הצעצועים, היצירה והפנאי הביתי טיפס בכ-50%.

לעומתם, תחומים כמו אלקטרוניקה ומוצרי חשמל הציגו עלייה מתונה יותר – בטווח של 30%–20%. מנגד, קטגוריות מותרות כגון תכשיטים, בגדי ערב או מוצרי בילוי חוץ כגון קמפינג כמעט שלא נרשמה בהן תנועה, ובחלקן אף חלה ירידה קלה.

במקביל, הסל הממוצע למשתמש זינק ב-33%, מ-343 שקלים ל-457 שקלים – מה שמעיד על שינוימשמעותי לא רק בכמות הרכישות, אלא גם באופיין.

"מדובר בדפוס חוזר שנצפה כמעט בכל אירוע ביטחוני משמעותי בישראל בעשור האחרון", אומר מתי רם, מנכ"ל ומייסד AdScale "ראינו התנהגות דומה מאוד בתקופות שבהן הוטלו הגבלות התקהלות – בין אם בתחילת מגפת הקורונה במרץ 2020, מבצע 'שומר החומות' במאי 2021, פתיחת המלחמה ב-7 באוקטובר 2023, או באירועים מהחודשים האחרונים", הוא מציין.

רם מוסיף כי פעמים רבות מדובר לא רק בזינוק במספר ההזמנות, אלא גם בשינוי בפרופיל הקניות – מעבר לרכישות פרקטיות ומיידיות, ולעיתים דווקא רכישות "מפצות" שמטרתן לספק נחמה: "בעיתות חוסר ודאות, קנייה אונליין משמשת דרך מובהקת להחזרת תחושת שליטה – תופעה המוכרת בשם Retail Therapy. כשהמרחב הציבורי מאיים או אינו נגיש, הפלטפורמות הדיגיטליות הופכות לזירה העיקרית לביטוי צרכני".

עם זאת, יש לציין, על אף שהעליות בתקופות חירום הן לעיתים רגעיות, החשיפה הגוברת של קהלים חדשים לנוחות וליעילות של הקנייה אונליין גורמת לרבים מהם להמשיך לרכוש דיגיטלית גם לאחר חזרת השגרה.