כולנו מכירים את תחנות האוטובוס שממוקמות במעין מפרץ בתוך המדרכה, שנועד לאפשר לאוטובוס להעלות ולהוריד את הנוסעים מבלי לעכב את כלי הרכב שנוסעים אחריו. אלא שבפועל מתברר כי המטרה לא בהכרח מושגת, וכעת בעיריית תל אביב מניעים מהלך לביטולם של המפרצים.

הטענה הרווחת היא כי תחנות המפרץ דווקא עיכבו את האוטובוסים, וכן הקשו על אנשים עם מוגבלויות לעלות ולרדת מהאוטובוס. לאחרונה הבחינו תושבי העיר בכך שתחנות מפרץ רבות בוטלו, בין היתר באזור רמת החייל, והמפרץ שהיה בהן נסתם והפך לחלק מהמדרכה.

תחנת אוטובוס (צילום: rasika108, ShutterStock)
תחנת אוטובוס עם מפרץ, ארכיון|צילום: rasika108, ShutterStock

בתגובה לפניית mako, בעיריית תל אביב אישרו שמדובר בתוכנית סדורה לביטול תחנות המפרץ, והסבירו כי אכן תחנות המפרץ התגלו כמעכבות את התנועה והערימו קשיים על רבות מהאוכלוסיות המשתמשות בתחבורה הציבורית.

מהעירייה נמסר: "סגירת מפרצי תחנות האוטובוס היא חלק מתוכנית אסטרטגית לקפיצת מדרגה בתחבורה הציבורית, הנעשה כחלק ממדיניות עירונית רחבה המיושמת כיום ברחבי העיר.

"מטרת המהלך היא לאפשר לאוטובוס להיצמד למדרכה בצורה מיטבית בעת העלאת והורדת נוסעים. במצב הקיים, כאשר יש מפרץ, האוטובוס מתקשה להיצמד לאבן השפה – ובתצפיות שערכנו נמצא כי פעמים רבות הוא עוצר במרחק ממנה, דבר המקשה במיוחד על אנשים עם מוגבלות, קשישים, והורים עם עגלות. בנוסף, דווקא הכניסה והיציאה מהמפרץ מאריכות את זמן העצירה, פוגעות ביעילות הקו, וגורמות לעיכובים מצטברים לאורך המסלול".

עוד הסבירו בעירייה כי ניתן יהיה לנצל את ביטול המפרצים והרחבת המדרכות לטובת האינטרס הציבורי: "זאת ועוד, מפרצי האוטובוסים גוזלים שטח ציבורי יקר וסגירתו מאפשרת להרחיב את המדרכה ולשפר את המרחב הציבורי – באמצעות נטיעת עצים, התקנת ספסלים יצירת שבילי אופניים רציפים  ועוד. בהתאם לכך, המדיניות העירונית היא להעדיף תחנות אוטובוס ללא מפרצים ברחובות העירוניים, ולהותירם רק בצירים עורקיים במיוחד, על מנת לחזק את התחבורה הציבורית, ולתת לה עדיפות על פני הרכב הפרטי, כחלק מיישום מדיניות “היפוך הפירמידה” שמובילה העירייה בשנים האחרונות".