שר החינוך יואב קיש הכריז היום (ב') כי משרדו יגבש הנחיות רשמיות להסדרת הנחת תפילין בבתי הספר הממלכתיים. ההחלטה מגיעה בעקבות מספר תקריות שבהן נמנעו תלמידים מלהניח תפילין בחצרות בתי הספר.
"כל תלמיד במדינת ישראל שירצה להניח תפילין יוכל לעשות זאת. זו זכות בסיסית וערך יסוד במדינה יהודית", אמר קיש בדיון בוועדת המשנה להגות יהודית במערכת החינוך, בראשות ח"כ גלית דיסטל-אטבריאן. הדברים נאמרו במהלך הצגת תכנית 'שורשים' - התכנית הלאומית לזהות יהודית וציונית במערכת החינוך.
לפי דברי השר, חוזר מנכ"ל חדש יגובש בתקופה הקרובה וינחה את הנהלות בתי הספר כיצד לאפשר את הפעולה באופן מוסדר. "נעשה סדר וננחה את המנהלים כיצד לפעול, תוך שמירה על זכויות התלמידים ועל רגישות לאקלים הבית-ספרי", הוסיף קיש.
תקריות שהציתו את המחלוקת
ההכרזה מגיעה בעקבות מספר אירועים שעוררו סערה ציבורית. בתיכון "אוהל שם" ברמת גן הושעה תלמיד לאחר שהקים עמדת תפילין בהפסקה. עיריית רמת גן הסבירה כי אין איסור על הנחת תפילין בבית הספר, אך העמדה הוסרה עד סיום בירור המקרה מכיוון שלא הוגשה בקשה מוקדמת להקמתה.
באירוע נוסף, בתיכון אוסטרובסקי ברעננה, דרש מנהל בית הספר מתלמיד להניח תפילין רק בחדר סגור. בסרטון שפורסם ברשתות נשמע המנהל אומר: "לא מתבצעת הנחת תפילין בחצר בית הספר. אתה יכול להניח בספרייה או באחד החדרים".
במרכז הוויכוח עמדו טענות שהושמעו מצד הורים, תלמידים ואנשי חינוך. לטענתם, הנחת תפילין במרחב הציבורי של בתי הספר עלולה לפגוע באופי הפלורליסטי של מוסדות חינוך ממלכתיים.
המתנגדים טוענים שהפעילות הדתית - גם אם מוצגת כרצונית - עלולה ליצור לחץ חברתי ולפגוע בתחושת השייכות של תלמידים חילוניים או לא-דתיים. לדבריהם, הדבר עלול להיתפס כהחדרת סמלים דתיים למרחב שאמור להיות ניטרלי.
"הדיון בוועדה מלמד עד כמה ח"כ דיסטל-אטבריאן והשר קיש אינם ראויים לעסוק בחינוך לזהות יהודית במדינה יהודית ודמוקרטית", אמר בתגובה עו"ד אורי רגב, מנכ"ל עמותת חדו"ש - לחופש דת ושוויון. "השר מתנגד לגיוון בחינוך יהודי, הגדיל את תקציב גפ"ן ל-120 מיליון שקל תחת שליטה מלאה של משרד החינוך, תוך הוצאת עמותות חיצוניות פלורליסטיות מתחום הזהות היהודית-ציונית. הוא שולל ממשפחות חילוניות את הזכות לחינוך חילוני במסגרת הממלכתית ונותן הגנה רק לחינוך דתי וחרדי. כשהוא מפריד בין ציונות לערכים אוניברסליים, הוא מתעלם מכך שמגילת העצמאות מגדירה את המדינה הציונית ככזו המושתתת על 'ערכי הצדק, השלום והחירות לאור חזונם של נביאי ישראל'".