עד תחילת השנה ה-CFO's (סמנכ"לי הכספים) היו כוכבי המסיבה עם שוק בגאות, גיוסי הון והנפקות בשווי של מיליארדים. ככל שהזמן עובר, הסנטימנט משתנה מצמיחה בכל מחיר להתייעלות, הארכת מסלול הריצה לשנתיים לפחות, צמצום התקציב והתפקיד של סמנכ"ל הכספים מוצא את מעמדו החדש. 

"בארצות הברית זה ברור שחלק מההצלחה של החברה בשלבים מתקדמים תלויה ב-CFO שלה וזה רכיב סופר קריטי להתנהלות בריאה של חברה. בישראל, אלא אם החברה לפני הנפקה, אין הפנמה כמה התפקיד הזה קריטי", טוען יאיר שניר, שותף מנהל בקרן Dell Technologies Capital.

"ה-CFO הוא גורם שאמור לשמור על התזרים, על הגבייה, להוביל את היעילות התפעולית והמיומנות של החברה, ולוודא שהמטריקות העסקיות נכונות. זה אומר למשל, לא רק לראות שאנשי המכירות מביאים לקוחות, אלא כמה זמן לקח להביא את הלקוח וכמה עלה התהליך. התפיסה הרווחת בארץ בהרבה מקרים היא שרעיון טוב, שמתורגם לטכנולוגיה ולמוצר שמתרגמים ללקוחות, זה מספיק. מנגד, CFO טוב מוודא שלא קונים הכנסות בכל מחיר, אלא שהחברה נבנת בצורה סקיילבילית", הוא מוסיף.

יאיר שניר, שותף מנהל בקרן Dell Technologies Capital: "התפיסה הרווחת בארץ בהרבה מקרים היא שרעיון טוב, שמתורגם לטכנולוגיה ולמוצר שמתרגמים ללקוחות, זה מספיק. מנגד, CFO טוב מוודא שלא קונים הכנסות בכל מחיר, אלא שהחברה נבנית בצורה סקיילבילית"

לדברי שניר, ישנה לעתים מחשבה שה-CFO הוא רק מי שמנהל את הכספים והמספרים של החברה, מחשבה זו מוטעת מאחר והיא נובעת מהעדר ממשק עם פונקציית ה-CFO. 

גם היזמים, שהם בדרך ככל אנשי פיתוח או מוצר, שעבדו בחברות גדולות או סטארט אפים אחרים לא נחשפו לפונקציה של הפיננסים. שניר מתאר את ה-CFO כציר מרכזי בארגון שהאיכויות שלו הן קריטיות להצלחתו.

"ה-CFO אמור לייצר למנכ"ל ולהנהלה מוטת שליטה איכותית ומשמעותית. למשל, להרים את הדגל כשיש דיספרופורציה בין ההכנסות ונפח הפעילות לבין היקף ההוצאה על תשתיות טכנולוגיות. ההוצאות של התשתית פרוצות בארגון, ה-CFO צריך לבדוק אם ההוצאה הזו עושה שכל מול התועלת. ה-CFO הוא אדם שהבנקאים המובילים מכירים אותו, זה חשוב להעמדת אשראי לניהול הכסף שגוייס וסגירה שלו בפיקדון נושא ריבית, ולעוד מהלכים, הוא איש שמכיר גם את המשקיעים הרלוונטים בוול סריט והם מכירים אותו".

יאיר שניר, שותף מנהל בקרן Dell Technologies Capital (צילום: מקינזי , יחצ)
יאיר שניר: "ה-CFO הוא אמור לשמור על התזרים, על הגבייה, להוביל את היעילות התפעולית ומיומנות החברה"|צילום: מקינזי , יחצ

בימים אלו, כשחברות דוחות או מבטלות הנפקות, האם אופי תפקיד ה-CFO השתנה לשומר המזומנים?
"CFO טוב יכול להבין לפני המנכ"ל האם יש נורות אדומות שהן אינדיקציה לבעיות והוא יודע לתת את הטון מה ראוי לעשות, במה כדאי להשקיע או לא ומה ההשלכות של ההשקעה או הקיצוץ. הוא משמעותי לשאלה איך חברה נערכת לתקופה כמו עכשיו והוא צריך להביא את המידע והכלים למנכ"ל בצורה מיטבית. וגם בתקופות יפות יותר, ה-CFO צריך להיות המבוגר האחראי ולהסביר את המשמעות של היום שאחרי גיוס כסף לפי שווי של 8 מיליארד דולר ומה יקרה כשהשוק ירד".

"יש חברות שהיו יכולות להיות במקום יותר טוב עם CFO יותר מוצלח. ייתכן כי חלק לא מבוטל מהחברות שעשו ספאקים או גיוסים בשוווים מטורפים, או יצאו להנפקה כשלא היו בשלות, כנראה היו נמנעות מזה אם היה להן CFO טוב יותר. זה בן אדם עם ניסיון ומוניטין שהוא רוצה לשמר".

שניר: "גם בתקופות יפות יותר, ה-CFO צריך להיות המבוגר האחראי ולהסביר את המשמעות של היום שאחרי גיוס כסף לפי שווי של 8 מיליארד דולר ומה יקרה כשהשוק ירד. יש חברות שהיו יכולות להיות במקום יותר טוב עם CFO יותר מוצלח"

גם ג׳ונתן סילבר, שותף במקינזי ישראל מסכים עם הטענה שתפקיד ה-CFO חצה מזמן את גבולות הספרים החשבונאיים של החברה והפך לדמות מרכזית בהובלה של החברה. "העולם הפך ליותר מורכב. בעבר, סמנכ"ל כספים היה מישהו שחווה משבר אחד או שניים בכל הקריירה שלו, והיום זה שניים או שלושה משברים בשבוע", הוא אומר בחיוך. "זה עולם מורכב ומסובך ואיש הכספים צריך להענות לאתגר בכל שעה. אם בעבר, עיקר העבודה של סמנכ"לי הכספים היתה החשבנאות והדיווחים, עכשיו עיקר העבודה זה להניע את ההצלחה של החברה. אבא שלי היה רואה חשבון במשך 50 שנה והוא תמיד אמר שהמספרים מדברים אליו והוא יכול להבין את העסק דרך המספרים. סמנכ"ל כספים צריך לשקף את ההבנה הזו למנהיגות של החברה או הסטארט אפ".

ג'ונתן סילבר (Jonathan Silver) (צילום: מקינזי , יחצ)
ג'ונתן סילבר: "זה עולם מורכב ומסובך והיום איש הכספים צריך להניע את ההצלחה של החברה" |צילום: מקינזי , יחצ

אילו תובנות עסקיות משתקפות מהדו"חות הכספיים של החברות?
"התובנות העיקריות הן איזה לקוחות ריוחיים ואיזה לא, איזה שותפיות עובדות כמו שצריך, באיזה שווקים אנחנו בוחרים להיות ובעיקר בוחנים את פוטנציאל הגדילה של החברה כדי להרוויח. המטרה שלנו היא לבנות משהו לעתיד ולא רק להנפקה".

בעידן הפוסט הנפקות, כמה ערך יש לתפקיד ה-CFO מלבד תשומת לב לתזרים המזומנים בחברה? 
"ה-CFO מבין יותר מכולם את העסק דרך המספרים של החברה. חבר שלי פעם אמר לי דבר יפה, שהוא עדיין מגייס אנשים, אבל את אלה שיכולים להגדיל את היכולות של הארגון, אנשים שהם פותרי בעיות, שיודעים מה עובד ומה לא. אלו שיודעים לשקף כיצד העסק עובד, מה צפוי לו ומצליחים לתקשר את זה בכל המובנים".

איפה אתה רואה את עיקר הקיצוצים בימים אלו?
"יש חברות שהן במצב יותר טוב ואחרות שבוודאי חושבות על קיצוצים. צריך להיות זהירים ויחד עם זאת לשמור על גמישות וחוזקה. התקופה הזאת היא הזדמנות מעולה לפתח את החברה ולהביא את הכשרונות הטובים ביותר. אני אוהב את הרעיון שעכשיו הזמן להיות יותר מפוקסים ולמצוא את הערך ולא רק לקצץ. זו גם הזדמנות אישית לסמנכ"לי הכספים להראות את היכולות שלהם למנכ"לים, לקחת הובלה בארגון, להקצות משאבים וכסף כדי לגייס את הטאלנטים ולהחזיר את התשואה למשקיעים".

ה-CFO's הם אנשי המפתח בכוורת הניהולית של הארגון

"רזיליינס היא תכונה מאוד חשובה בחייו של CFO כי הוא עובר לחזית ולממשק עם המשקיעים. לפני שני עשורים הוא היה מי שאחראי על הדו"חות הכספיים אבל היום הוא שותף של המנכ"ל ושל שאר ההנהלה", מספר אלירן גלזר, סמנכ"ל הכספים של חברת מאנדיי.

"ב-2008 הייתי CFO של חברת הייטק בארצות הברית, שנתנה שירותים פינססיים לבנקים וקרנות גידור. זו היתה הפעם הראשונה שנחשפתי למשבר פיננסי עולמי ואז הבנתי שה-CFO עובר לשורה הראשונה. עם פרוץ הקורונה, הייתי סמנכ"ל הכספים של לייטריקס וראיתי איך ה-CFO עובר מצמיחה בכל מחיר לניהול תזרים".

לדבריו, האבולוציה של ה-CFO הגדירה את התפקיד כשותף מוביל תהליכים שעובד בצמוד למנכ"ל ולחברי ההנהלה. "היום אנחנו בוחנים אסטרטגיה עתידית לשלוש שנים קדימה. אנחנו צריכים להבין איזה מוצרים אנחנו רוצים, איזה כוח אדם נדרש, באיזה גיאוגרפיות, כמה כסף אנחנו צריכים, מה הציפיות לגבי ההכנסות. בנוסף לכל זה, אנחנו צריכים לבנות תוכנית תגמול לאנשי מכירות, להבין איפה אנחנו פותחים משרדים בעולם ומתי מתחילים צמיחה ססטנבילית שמאפשרת לשפר את המדדים שחותרים לריווחיות ותזרים מזומנים חיובי", הוא מפרט. "CFO שלא יוזם מהלכים כאלו, יתקשה להיות CFO עסקי ולהצליח בתפקיד. זה תפקיד שיש לו את הצד הקלאסי של החשבונאות ואת הצד האסטרטגי-עסקי".

אלירן גלזר, CFO (צילום: נתנאל טוביאס)
אלירן גלזר: "CFO שלא יוזם מהלכים מעבר לתזרים המזומנים, יתקשה להיות CFO עסקי ולהצליח בתפקיד"|צילום: נתנאל טוביאס

בשנתיים וחצי האחרונות ראינו את השווקים מתהפכים שלוש פעמים ורק בשנה האחרונה ראינו את תעשיית הטק עוברת ממצב של מאניה לדיפרסיה. מה בעצם התוחלת של תוכנית תלת שנתית?
"אנחנו עושים בדרך כלל 3 תוכניות: גרועה, בסיסית ואופטימלית ומשנים את התוכנית לפי מה שקורה בשוק כדי שנוכל להגיב מהר. הקורונה שינתה את כל התוכניות, לפעמים לטובה ולפעמים לרעה. עד דצמבר האחרון כולם התעסקו בצמיחה והיו קרנות שרצו לראות צמיחה מאוד אגרסיבית בכל מחיר. עכשיו הקרנות רוצות צמיחה יותר הגיונית וצריך לנהל את הדיאלוג הזה ואת הדיאלוג עם שוק ההון, הבנקאים והמשקיעים", הוא מסביר.

לפני קצת יותר משנה, ביוני 2021, הונפקה מאנדיי לפי שווי של 6 מיליארד דולר, היא זינקה ל-20 מיליארד והיום שווי השוק של החברה עומד על כ-5.5 מיליארד דולר. "כחלק מאבולוציית של תפקיד ה-CFO הוא צריך לדעת כיצד להכין חברה להנפקה ואחריה לדעת לתאם את ציפיות השוק. עליו לצפות את תחזיות הצמיחה בדו"חות הכספיים, להתייחס להשפעות המאקרו על החברה, לשינוי המטבע וההשפעה של זה על חברה שעובדת במטבעות שונים. מעבר לכל זה, עליו להתייחס לאינפלציה הגואה, למחלמה ברוסיה ולמשבר בשרשרת האספקה - זה תפקיד משמעותי שדורש ניהול ציפיות ווודאות עבור שוק ההון".

אם לנהל את הציפיות של שוק ההון כשהשווקים יורדים זה לא מספיק, איך מנהלים את החברה פנימה בימים של דרישה להתייעלות תפעולית וניהול התזרים?
"ה-CFO צריך להיות הגורם ששם את הקיצוצים על השולחן של המנכ"ל או ההנהלה. הוא לא צריך לדווח רק איפה החברה היתה ברבעון האחרון אלא איפה היא תהיה בעוד כמה רבעונים, מה התחזית ולהציע כלים לכדי קבלת החלטות. ואם צריך לקצץ, אז לדייק מאיפה צריך לקצץ. בעבר, ל-CFO היה עם תדמית של פארטי פופר', זה שמסתכל איפה אפשר לקצת שקל, אבל היום הוא צריך להבין את המוטיבציות של ההנהלה בהשקעות ארוכות טווח ולאן החברה הולכת".

גלזר: "כשיש תוכנית ארוכת טווח לא מגיבים בלחץ לכל סיטואציה והיום הרבה סמנכ"לי כספים נמצאים תחת לחץ. כשאתה נזרק לפרונט צריך לדעת לנהל את הכל ולקבל החלטות לא מתוך פאניקה"

"כשיש תוכנית ארוכת טווח לא מגיבים בלחץ לכל סיטואציה והיום הרבה סמנכ"לי כספים נמצאים תחת לחץ. היו חברות שהיו יקירות השוק וחוו טלטלה. בסיפר הזה יש משקיעים ועובדים לא מרוצים, וכשאתה נזרק לפרונט אתה צריך לדעת לנהל את הכל ולקבל החלטות לא מתוך פאניקה". כדוגמה, גלזר מספר שחודשיים לפני הקורונה היתה תוכנית לפתוח סניפים חדשים של מאנדיי בעולם ותוך כדי הקורונה הוחלט להמשיך בתוכניות.

האם שיניתים את התחזיות והתוכניות שהיום לכם לפני מרץ השנה?
"אנחנו מסתכלים על השווקים בחצי שנה עד השנה הקרובה וחושבים איפה נוכל לעשות שינויים בנושא עלויות, הכנו את הפלאן B. ברבעון הראשון גייסנו 220 אנשים וכל שנה שעברה גייסה 400 איש. אז אנחנו ממשיכים לפי תוכנית הגיוסים אבל מוכנים עם תוכנית מגירה למקרה שנצטרך לעשות התאמות".