ענף ההייטק ידוע, בין השאר, בהשקעה הגדולה בעובדים. מלבד תנאי השכר המצוינים, נהוג לערוך באופן קבוע ימי כיף צוותיים או לכלל החברה. אחת הבעיות באירועים הללו הוא הרצון למצוא פעילות שתקלע לטעמם של כל העובדים והעובדות, אך לעתים הם גם עשויים להיות פתח לתחושות אי נעימות, כפי שמראה באופן מובהק להפליא סקר חדש.

בסקר שנערך בקרב 535 נשים בשבועיים האחרונים, ותוצאותיו פורסמו אתמול בקבוצת "נשים בהייטק", עולה  כי 51.2% מהנשים שנשאלו "האם את רוצה ללכת לאירוע/גיבוש חברה עם פעילות מים" ענו בנחרצות "ממש לא", ו-21.5% (נוספים) ענו שהן לא היו רוצות. כלומר, קרוב לשלושה רבעים מהנשאלות היו מעדיפות, בדרגת נחרצות משתנה, להימנע מיום גיבוש שמערב פעילות מים. רק 17.4% מהנשאלות ענו "כן בטח". נוסף על כך, 39.1% ענו לשאלה "האם תלכי לאירוע בריכה/ים" בתשובה "אין לי ברירה"; 30.4% השיבו "הולכת, כן" ורק 18.7% ענו "כן, בשמחה".

לשאלה "במקרה של פעילות מים, האם תלבשי בגד ים ותשתתפי בפעילות", רק 11.2% ענו בנחרצות שהן ילבשו בגד ים ו-35% ענו שהן מגיעות עם כמה אופציות. 11% לא יגיעו כלל לאירוע שכולל בגד ים.



הסקר, לפי מנהלת הקבוצה מיטל ברקוביץ, התחיל מפוסט משעשע שבו חברת קבוצה שיתפה שהיא מגיעה לאירוע כזה מצויידת במזוודת טרולי בשביל כל האאוטפיטים - מבגד הים החדש דרך של, ועד לסט ביגוד מלא נוסף. מהתגובות ברקוביץ הבינה שהנושא מורכב, ולכן החליטה לערוך סקר. לדבריה התוצאות הפתיעו גם אותה ברמת המובהקות שלהן.

הסקר מעלה שהסוגיה מורכבת משתי בעיות: הראשונה היא דימוי גוף - לא כל הנשים מרגישות נוח (או שזה נוגד את האמונה הדתית שלהן) להתרועע עם קולגות בבגד ים. הסוגיה השנייה היא התרועעות עם קולגות ובכירות ובכירים בדרגי הנהלה בבגד ים. 41.5% מהנשים ציינו שלא מתאים להן ולא נוח להן לראות קולגות ואת הדרג מעליהן בבגד ים. מהתגובות לתוצאות הסקר ברשתות החברתיות עולה שזו לא בהכרח סוגיה מגדרית מובהקת וכי גם גברים לא חשים בנוח מהסיטואציה. גברים הגיבו שגם להם לפעמים לא נעים לראות קולגות בבגדי ים: "אני גבר, ויש לי 0 עניין לראות את הקולגות שלי בבגד ים"; או אחרים שכתבו שזה "אירוע לחטובים בלבד".

ברקוביץ עבדה גם בחברות ענק וגם בסטארט אפים. היא הקימה את הקהילה כשעבדה בסטארט אפ שבו הייתה האישה היחידה מתוך 12 איש. היא מתארת שגם כשהאווירה הייתה חיובית וטובה והיא לא חוותה אפליה או הטרדה, היו ימים שהיא חזרה הביתה מתוסכלת והתקשתה לשים את האצבע על הגורם. רק אחרי שהקימה את "נשים בהייטק", המורכבות של להיות אישה יחידה בצוות - חלחלה. "תמיד נשארתי מחוץ לחדר בשיחות החשובות, גם כשהיה לי מה להגיד וגם כשמה שהיה לי להגיד היה חשוב לטובת המוצר".



הקבוצה הקטנה הפכה למיזם לקידום נשים בתעשייה: "כדי שנשב יותר ליד השולחן וננהל מו"מ על השכר שלנו, נעזור לקולגה שיושבת לידנו. הקהילה מאפשרת לנשים להתקדם גם לתפקידים ניהוליים, מה שיביא יותר נשים לעמדות מפתח ונשים נוספות בתעשייה. ברגע שיש רול מודל, ומנטוריות נוצר מעגל שמביא יותר נשים להייטק".

ברקוביץ אומרת שכל חברה צריכה להבין מיהם העובדים שלה, מה מתאים להם, ושאין פתרון אחד שמתאים לכולם. יכול להיות שבסטארט אפ צעיר 100% מהעובדות והעובדים ישמחו לצאת ליום כיף בבריכה - ובחברות גדולות צריך לחשוב על מודל היברידי שכולל פעילויות אינקלוסיביות נוספות, שיענו גם על גיוון וגם על הכלה.

מיטל ברקוביץ, מייסדת קבוצת
ברקוביץ. הופתעה ממובהקות התשובות|צילום: חן הרשקוביץ, יח"צ