עוד רגע פורים, ואם בשנה שעברה בזמן הזה כיכבו בלינקדאין שעוני הספירה לאחור לקראת מסיבות הפורים מנקרות העיניים של חברות ההייטק, הרי השנה הקונספט שמוביל את חודש אדר הוא צניעות וחיסכון בעלויות. "יש ירידה בתקציבי המסיבות של כמה עשרות אחוזים בממוצע לעומת השנה שעברה", מספר עומר זיגדון, הבעלים של Zigdon Enterprises Media Group.

לדבריו, "זה מאוד תלוי במה החברה עשתה בשנה שעברה. יש חברות שירדו אפילו ל-25%-30% מהתקציב הקודם, אבל חברה שיכולה לרדת ככה זה אומר שהתקציב שלה בשנה שעברה היה גבוה ממיליון שקל. יש גם חברות שעושות מסיבה באותו תקציב אבל זה אומר שגם בשנה שעברה הן לא הגזימו. מבחינת מקומות האירועים, בשנה שעברה לא היה מקום לחברות שהן לא הייטק מבחינת תקציב. ההייטק תפס את כל המקומות המובילים, אבל השנה אם התאריכים מלאים זה לא בגלל ההייטק".

המפיק רון ליניאל: "השנה הפורים בהייטק יותר חלש. היו פיטורים, אז הפורים הזה יותר מתון ועם פחות שואו אוף, בלי הפקות גדולות, סוגרים מקום ועושים מסיבה פשוטה. ב-HR אומרים לנו שהחברות השנה החליטו לעשות את פורים רגוע"

פנינו לכל החברות הגדולות, שהפגיזו במסיבות מאוד נוצצות אשתקד - וכולן העדיפו לא לפרט מה צפוי במסיבת פורים השנה ואם תתקיים. גם אם בפועל המסיבה תהיה מושקעת יחסית - אלמנט ה"שופוני" נעדר ממנה השנה לחלוטין.

דיסני ב-4 מיליון שקל

מי שהובילו את מפגני הכוח הזכורים בשנה שעברה היו מיקרוסופט עם הופעות של נועה קירל, נטע ברזילי, עילי בוטנר וילדי החוץ ועוד. חברת הסייבר WIZ איחדה את נינט טייב ורן דנקר לדואט. וגם נטע ברזילי, נועה קירל, שרית חדד, ברי סחרוף ומאור כהן עלו לשיר במסיבת ה"וויזני" - מסיבת דיסני של WIZ - בעלות מוערכת של 4 מיליון שקל. וכמובן, איך אפשר בלי ראפיד, שהביאה לארץ את הדיג'יי הבינלאומי דיוויד גואטה, וכן את אלוק ואלסו, במסיבה שהייתה סמל לפזרנות ושפע בתעשייה.

נועה קירל במסיבת פורים של מיקרוסופט בשנה שעברה

 

וגם המסיבות הצנועות יותר לא היו כל כך צנועות. נועה קירל הופיעה אצל עוד חברות והיו גם סטנדאפיסטים, שפים, מסיבות בסגנון פסטיבל המסכות בוונציה, האחים גרים, עליסה בארץ הפלאות והשמיים הם הגבול. לדברי זיגדון, "יש גם חברות שהגדילו את תקציבי הפורים השנה. אלו חברות שמאוד רצו לחזק ולהעצים את מסיבת פורים, אבל זה יהיה על חשבון דברים אחרים. פורים זה חג ש'חבל' לוותר עליו ואם מוותרים עליו זה יותר בולט מאירועים אחרים, למשל השקות של מוצרים או סיילס קיק אוף (sales kick off) שגם שם הורידו תקציבים. אפשר לומר שהאירועים הצטמצמו באופן משמעותי, בעיקר בהייטק".

המפיק עומר זיגדון: י"ש חברות שירדו אפילו ל-25%-30% מהתקציב הקודם, אבל חברה שיכולה לרדת ככה זה אומר שהתקציב שלה בשנה שעברה היה גבוה ממיליון שקל. יש גם חברות שעושות מסיבה באותו תקציב אבל זה אומר שגם בשנה שעברה הן לא הגזימו"

איפה חותכים בעלויות? 
"באירוע יש הוצאות קבועות שהן הבייסיק ואי אפשר לרדת מהן, אוכל, אלכוהול, מתחם אירועים. כשיורדים לרבע התקציב זה אומר שירדו הרבה אלמנטים של עיצוב, טאלנטים, אמנים, מנחים מוכרים, הופעות, מתחמי אירועים פחות יקרים. חותכים את כל האקסטרות ולכן המסיבה נראית הרבה יותר צנועה. לקצץ אירוע ב-75% זה נדיר ואומר שבשנה שעברה הייתה קיצוניות מסוימת ועכשיו יש נפילה כפולה, גם בהשוואה לשיא של שנה שעברה, שנבע מהרבה מאוד תחרות בין החברות והשוואה ובדיקות למי יש מסיבה יותר גדולה. הירידה השנייה זה המשבר של התעשייה. יש חשיבות למיתוג המעסיק אבל השנה יש פחות שופוני ויש רמה מסוימת של זהירות - אי אפשר לפטר עובדים וגם לעשות מסיבה קיצונית". לדבריו, העלות המינימלית של מסיבה כזו היא כ-250 אלף שקל לכ-400 אנשים.

רון ליניאל מפיק (צילום: ליניאל הפקות, יחצ)
רון ליניאל. "פחות הפקות גדולות ושואו אוף"|צילום: ליניאל הפקות, יחצ

אתה שומע על הירידה בביקושים גם אצל מנהלי האמנים? 
"חד משמעית. העבודה הייתה טובה באופן קיצוני בשנה שעברה, גם בגלל מצב התעשייה וגם בגלל הרצון לחזור מהקורונה ולחגוג".

אז מה נראה השנה?
"יש אירועים גדולים ויפים אבל יהיו פחות משנה שעברה. יש חברות שלא רצו לרדת ממינימום מסוים כמו שהיה בשנה שעברה והן ביטלו את המסיבה או שהעבירו אותה למשרד במקום למתחם אירועים. יהיו גם מסיבות גדולות שייראו מאוד מכובדות אבל הן לא יהיו באותם תקציבים של השנה שעברה. יהיה כיף ויהיו אמנים אבל לא יהיו מפגני עוצמה".

אלירן ברדוגו, הבעלים של חברת ברדוגו להפקת אירועים שמתמחה בהייטק, מחלק את חברות ההייטק ל"סטארט אפים שחיים מהכסף של המשקיעים ולחברות מצליחות שמכניסות כסף. יש פער גדול בין השתיים. אלה שהן רווחיות ימשיכו לעשות את האירועים הגדולים, אולי יותר בפרופורציה ולא להראות החוצה שהן שופכות כסף, אבל הן יחגגו. לפני המשבר היה זה כמה שיותר גדול וכמה שיותר גרנדיוזי כי הן נלחמו על העובדים. עכשיו עושים אירוע שהעובדים ייהנו בו מאוד אבל בלי לצאת מפרופורציות".

אלירן ברדוגו, מפיק: "החברות הרווחיות ימשיכו לעשות את האירועים הגדולים, אולי הן לא יראו החוצה שהן שופכות כסף, אבל הן יחגגו. עושים אירוע שהעובדים ייהנו בו מאוד אבל בלי לצאת מפרופורציות"

המסיבות השנה פחות יקרות? 
"אני לא חושב. התקציבים נשארו. היתרון של מסיבת פורים הוא שלא צריך להתאמץ מאוד כדי שהיא תהיה מוצלחת. אנשים נהנים באופן טבעי כשהם מחופשים".

אלירן ברדוגו (צילום: שי שבירו, יחצ)
אלירן ברדוגו. "מסיבות יותר מהודקות"|צילום: שי שבירו, יחצ

מה יהיו ההבדלים השנה?
"המסיבות יותר מוקפדות ומהודקות. יכול להיות שעושים מסיבה בלי בני ובנות זוג, אבל המסיבה תהיה מושקעת וברמה מאוד גבוהה. מסיבות סוף שנה היו לפני שלושה חודשים, המסיבות של גוגל, פיוניר ופלייטיקה היו מושקעות ויפות. בפלייטיקה היו שמונה אמנים. זה היה ביום חמישי וביום ראשון פיטרו 500 עובדים. מי שנשאר בחברה לא צריך לסבול וזה לא כסף של משקיעים".

500 אנשים איבדו את העבודה בכל זאת.
"אולי הם לא היו מספיק טובים. לפעמים זה אנשים בני 25 שהתרגלו להרוויח 40 אלף שקל בחודש. זה לא מפעל בדימונה שנסגר".

אתה לא מרגיש משבר בתעשייה?
"לא אמרתי. אבל אני עושה הפרדה בצורה ברורה בין חברות שמרוויחות כסף, וזה לא כסף של משקיעים, לבין הסטארט אפים ששומרים את הכסף לפיתוחים. בחברות האלה שיש בהן 150-60 עובדים הכל יותר מדוד ושקול, ויש כאלה שלא יעשו מסיבות השנה וזה גם בסדר. יש חברות שביטלו מסיבות, ויש חברות שעושות מסיבות יותר צנועות, או שהעבירו את המסיבה מאולם למשרד".

הצמצום שאתה רואה זה מהרצון "לנקר" פחות עיניים או שהוא נובע מצורך אמיתי לחסוך בעלויות?
"צמצום אמיתי כמו שצימצמו עובדים. הם באמת רוצים לחסוך בכסף".

עומר זיגדון מפיק (צילום: ניר סלקמן, יחצ)
עומר זיגדון. "יש נפילה כפולה"|צילום: ניר סלקמן, יחצ

רון ליניאל, הבעלים של חברת ליניאל הפקות שמתמחה בהייטק, מרגיש את השינוי לעומת השנה שעברה אבל גם טוען שנראה השנה גם מסיבות גדולות ולו רק בגלל שחברות שצריכות לסגור אירוע ל-1,000 או 2,000 עובדים, היו צריכות לעשות את זה כמה חודשים מראש - עוד לפני שהמשבר היכה.

לדבריו, "השנה הפורים בהייטק יותר חלש. היו פיטורים, אז הפורים הזה יותר מתון ועם פחות שואו אוף, בלי הפקות גדולות, בלי עיצוב והופעות מטורפות, סוגרים מקום ועושים מסיבה פשוטה. ב-HR אומרים לנו שהחברות השנה החליטו לעשות את פורים רגוע ושומרות את התקציבים לנופש בקיץ ואירועי קיץ, או אירוע קיץ למשפחות".

מה המוטיבציה לחיסכון הזה?
"בהייטק ברגע שיש מגמה זה שוטף את כל התעשייה. אם יהיה גל של נופשים בחו"ל זה מה שכולם יעשו, אם יש גל של פורים רגוע, זה טרנד שכולם יילכו בו. השנה התחילה עם דיבור על מיתון וצורך לצמצם הוצאות ולהגיע לרווחיות אז הפחיתו את התקציבים והסיבה השנייה היא שכולם בווייב הזה. כולם מפחיתים מסיבות. בנוסף יש את הסיבה של הנראות: הרבה חברות, כולל הכי מצליחות, פיטרו עובדים, אז לשם הנראות זה לא נראה טוב לפטר עובדים ולעשות מסיבה מטורפת".

במה מקצצים?
"בהשקעה הכללית. פורים זו בדרך כלל מסיבה מושקעת כי זה הפיק של השנה בהייטק. השנה מרגישים ירידה, אם זה חברות שלא עושות בכלל או שעושות משהו מצומצם במשרד. או חברה שעושה מסיבה לבד בלי הפקה ואמנים, או עיצובים וקונספטים משוגעים".

אתה שומע ממנהלי אמנים שיש פחות הזמנות השנה?
"אני שומע את זה מכולם - אמנים, מעצבי אירועים, מפיקים, מקומות של אירועים".