בזמנו, Web 1.0 אפשר לנו להחליף מידע באמצעות יישומי מחשב וממשקי משתמש אינטואיטיביים, וכן לקנות דברים בקלות באינטרנט. Web 1.0 היה מהפכני בזמנו מכיוון שהוא הפחית את ההשהיה והעלות שבה אנשים ועסקים יכלו לסחור בדברי ערך, מידע ועבודה.
Web 2.0 סימל שינוי - מעולם דפי האינטרנט הסטטיים של מחשבים המיועדים לצריכת מידע ומוגשים משרתים יקרים - לחוויות אינטראקטיביות ותוכן שנוצר על ידי משתמשים. Web 2.0 התפרס תחת שני מרכיבים מרכזיים - מחשוב ענן שעשה דמוקרטיזציה של אחסון וכוח מחשוב יקר, והופעתו של האייפון שהפך ממשקי אינטרנט לחוויות אינטואיטיביות ואינטראקטיביות עבור משתמשי הקצה.
הפרדיגמה הבאה במחשוב אינטרנט, או מה שנקרא Web 3.0, מתחילה כעת. במילים פשוטות, Web 3.0 עוסק בכל מה ש-Web 1.0 ו-Web 2.0 עסקו בו אבל בצורה מבוזרת. פתיחות, חוסר אמון וחוסר רשות הן מילות המפתח שעלינו לקחת בחשבון כשמדברים על Web 3.0 - שבמקרה הם אותם עקרונות פילוסופיים של המטאוורס.
במבט ראשון, המטאוורס של היום לא נראה כמו מגדלור של הכלה חברתית. האוכלוסייה הנוכחית מורכבת בעיקר מגיימרים, מתוכם 59% הם גברים ו-39% מתוכם הם בני 10-20, לפי מחקר שבוצע על ידי גרטנר. אך יותר ויותר חברות ומוסדות פיננסיים מתנסים במציאות מדומה כדי להבין איך ההשתלבות שלהן תיראה והשימוש במיינסטרים מתקרב במהירות.
האוכלוסייה הנוכחית במטאוורס מורכבת בעיקר מגיימרים לפי מחקר שבוצע על ידי גרטנר. אך יותר ויותר חברות ומוסדות פיננסיים מתנסים במציאות מדומה כדי להבין איך ההשתלבות שלהן תיראה והשימוש במיינסטרים מתקרב במהירות
בנוסף, בגרטנר צופים שעד 2026, 25% מהאנשים יבלו שעה ביום במטאוורס, ו-30% מהעסקים יציעו שם מוצרים ושירותים - דבר שאכן ניתן להשגה רק אם חברות יצליחו לגרום למטאוורס להגיע לאוכלוסייה מגוונת יותר.
כיום, ה"ילידים הדיגיטליים" שולטים במטאוורס. התכנים, ההעדפות וההתנהגויות של גיימרים ומפתחים צעירים עשויים לעצב את ההתפתחות המוקדמת של המטאוורס. האם זה המפתח לעיצוב חוויה טכנולוגית אוטופית? אולי. להם יש מודעות מוגברת לאתגרים חברתיים כמו הטיות בטכנולוגיה, דבר שלא תמיד היה מוצף בשלבים המוקדמים של פיתוח הבינה המלאכותית (AI) לפני 25 שנה.
תשכחו מהזמנות אוכל באינטרנט, נכנסים למסעדה מהבית
המטאוורס יהפוך את חוויות המסחר האלקטרוני למציאותיות וסוחפות יותר, עם יכולת עיצוב מציאות חדשה. באמצעות הולוגרמות או אווטרים תלת מימדיים, נוכל לנהל שיחות בסביבה סוחפת לחלוטין, דמוית עולם אמיתי. אדם יוכל להיכנס למסעדה במטאוורס, לבחור את האוכל שלו (או במקרה של צ'יפוטלה, לגלגל בוריטו משלו), לשלם במטבעות קריפטו ולקבל את ההזמנה הביתה. וזו רק דוגמה אחת מיני רבות.
תארו לעצמכם שאתם הולכים ברחוב, פתאום אתם חושבים על מוצר שאתם צריכים. מיד לידכם מופיעה מכונה אוטומטית מלאה במוצר שאתם צריכים בכל הצבעים. אתם עוצרים ובוחרים פריט מהמכונה האוטומטית, במוצר נשלח לביתם, ואתם ממשיכים בדרככם. ברוכים הבאים למטאוורס, המציאות הדיגיטלית החלופית שבה אנשים עובדים, משחקים ומתרועעים. אפשר לקרוא לזה metaverse, עולם המראה, ענן AR ,Magicverse, האינטרנט המרחבי או Live Maps, אבל דבר אחד בטוח - זה מגיע וזה עניין גדול.
המטאוורס יהפוך את חוויות המסחר האלקטרוני למציאותיות וסוחפות יותר, עם יכולת עיצוב מציאות חדשה. באמצעות הולוגרמות או אווטרים תלת מימדיים, נוכל לנהל שיחות בסביבה סוחפת לחלוטין, דמוית עולם אמיתי. אדם יוכל להיכנס למסעדה במטאוורס ולקבל את ההזמנה הביתה
בנוסף, למטבעות קריפטוגרפיים ישנם המון יתרונות. לדוגמה, העברת מטבעות קריפטוגרפיים אינה מצריכה את כל אותם תהליכי בדיקות ואיזונים שהבנקים עושים לפני שניתן להפקיד כספים. בין אם מדובר בהעברה לאומית או בינלאומית, העברות מטבעות קריפטוגרפיות הן מיידיות, אינן דורשות עמלות כלשהן, וניתן לעקוב אותן ולאחסן אותן בצורה מאובטחת בבלוקצ'יין. לא רק שהשימוש במטבעות קריפטוגרפיים מפחית את הסיכון להונאה עבור קונים, אלא הוא עושה את אותו הדבר עבור ספקים ומוכרים. עסקאות מטבעות קריפטו הן קבועות. נוסף על הפחתת הסיכון, השימוש במטבעות קריפטוגרפיים יוצר הזדמנויות רבות יותר לעסקים ברחבי העולם.
אין ספק שחסרות הרבה תשובות לגבי מה צופן העתיד, בדיוק כפי שהאינטרנט היה בשנות ה-90 וה-2000. אבל אנחנו יכולים להבין איך המטאוורס צפוי לעבוד ומדוע; אילו חוויות עשויות להיות זמינות מתי, למה ולמי; מה עלול להשתבש ומה חייב להשתבש - ואנחנו יכולים להשתמש במידע הזה כדי לעצב את העתיד.
הכותב: הישאם עבד אלחלים, ראש מטה קבוצת הבינה המלאכותית אינטואיט ישראל