חמישה ימים לקח לת'רדס, תחליף הטוויטר של מטא, להגיע למאה מיליון משתמשים - יותר מהר מכל מוצר אחר לפניו. נדמה שההצלחה המסחררת תפסה אפילו את מטא לא מוכנה - החברה מבחינתה שחררה לאוויר אפליקציה קטנה שאמורה הייתה בהמשך, בתקווה, להפוך למשהו גדול. 20 איש בסך הכל עבדו על המוצר, שלא עושה הרבה יותר מאשר לקחת את הממשק של טוויטר ולחבר לו את הכפתורים וההרגשה של אינסטגרם. והנה, יותר מ-100 מיליון איש קפצו על המציאה.

לפחות, כך זה היה נראה. כי להשיג הורדות זה משהו אחד, אבל להשאיר את המשתמשים הסקרנים באפליקציה זה כבר משהו אחר, ונראה שזו משימה שגם מטא לומדת לאט לאט. בשבוע האחרון ת׳רדס הפכה מהלהיט התורן לרשת החברתית שכולם רוצים לקבור. רק לפני שבועיים אנשים בילו בת׳רדס ממוצע מרשים של 21 דקות ביום, עכשיו זה כבר ממוצע של שש דקות. לפתע העיתונאים נזכרו בגוגל פלוס, הניסוי של גוגל לבנות רשת חברתית משלה שהביאה את כל הסקרנים בחודשים הראשונים ובסופו של דבר נסגרה בבושת פנים מחוסר שימוש.

ובכל זאת, מטא עדיין נמצאת בנקודה מעניינת. מאה מיליון משתמשים אולי לא יחזרו לאפליקציה בעתיד הקרוב, אבל עם הזמן, יהיו אנשים שכן ירצו להתמכר לשירות החדש. מטא תוכל לבנות בו קהילה שתהיה שונה מזאת של טוויטר, שהפכה בשנה האחרונה לבור ללא תחתית של טרוליזם ורשעות אנושית מבעבעת. המטרה של מטא בת׳רדס מעולם לא היתה לכבוש את הרשת בפני עצמה אלא לבנות עוד כלי שיאפשר לאנשים לתקשר אחד עם השני, ויש לה עדיין מספיק נתונים בשביל להפוך לרשת חברתית מתפקדת. אבל כן הולך ונהיה ברור שכמו בקרב שככל הנראה לעולם לא נראה בין מאסק לצוקרברג, המלחמה בין טוויטר לת׳רדס לא תסתיים בנוק אאוט של אף אחד מהצדדים. (שי רינגל)

 

מה אפשר ללמוד מהדוחות של נטפליקס על הצמיחה שלה? שאלה טובה

נטפליקס איבדה השבוע מהאטרקטיביות שלה, כשהמשקיעים בוול סטריט ״זיפזפו״ למניות אחרות. ביום חמישי צנחה מניית נטפליקס ביותר מ-8% עם פתיחת המסחר בנאסד״ק, לאחר שבדוחות הכספיים שלה לרבעון השני של 2023 החמיצה ענקית הסטרימינג את תחזית ההכנסות וסיפקה תחזית חלשה יחסית לרבעון השלישי. נטפליקס דיווחה על הכנסות רבעוניות של 8.19 מיליארד דולר ורווח נקי של 3.29 דולר למניה.

נטפליקס תאלץ להמשיך לקצץ בהוצאותיה השנה (צילום: Vantage_DS, shutterstock)
נטפליקס. האנליסטים חלוקים|צילום: Vantage_DS, shutterstock

נראה כי חלק מהמשקיעים החליטו לנצל את ההזדמנות לממש את מניות נטפליקס, לאחר שמחירן השלים זינוק של 48% בשלושת החודשים החולפים. זאת, בניגוד למניותיהן של מתחרות כמו דיסני, וורנר ברדרס ופרמונט, שירדו בממוצע ב-16% באותה תקופה, על רקע שביתות התסריטאים והשחקניות בהוליווד, שצפויות לפגוע בתפוקת הפקות הסרטים והטלוויזיה השנה.

שמונה אנליסטים בוול סטריט חזרו ביום חמישי על המלצותיהם על מניית נטפליקס, אף כי דעותיהם לגביה חלוקות. קנאן ונקטשוור, אנליסט בנק ההשקעות ברקליס, כתב בתגובה לדוחות החברה כי ״בסיכום שני הרבעונים הראשונים, ההכנסות של נטפליקס משקפות צמיחה נמוכה. זה ממחיש כי יהיה קשות לחזות את הצמיחה שלה השנה״. לדבריו, אף כי שיתוף הסיסמאות בתשלום היה אמור לשפר את התמחור תוך סיכון של שיעור נטישה גבוה יותר של מנויים, עד כה התמחור דווקא נחלש, אבל הצמיחה במספר מנויי נטפליקס התחזקה. ואילו מתיו הריגן, אנליסט בית ההשקעות בנצ׳מרק, כתב כי "למרות היתרון של נטפליקס מול המתחרות בכל הקשור למלאי תוכן חדש ויותר הפקות בחו"ל, שאינן כפופות לשביתות בארה"ב, אפשר להניח שהצמיחה שלה ב-2024 תיפגע משביתות ממושכות". (רועי קצירי)

 

עוד תזכורת טובה להתייחס בספקנות למידע ברשתות החברתיות

על פי פרסום טרי של נדב איל בידיעות אחרונות, גורמי מודיעין ישראלים פנו לגורמים רשמיים ברוסיה וביקשו מהם לחדול ממבצעי השפעה ברשתות חברתיות שרוסיה מחוללת כלפי ישראלים. ישראל זיהתה התרחבות בקמפיינים כאלו, שנועדו בין היתר להעמיק את השסעים בחברה הישראלית.

איראן מתקפת סייבר (עיבוד: Maxim Studio, shutterstock)
מתקפת סייבר איראנית. זה ג'ונגל בחוץ|עיבוד: Maxim Studio, shutterstock

זו לא הפעם הראשונה שזה קורה, ולמשל, ארגון פייק ריפורטר חשף מספר קמפייני השפעה איראנים. אחד היה סמוך לבחירות האחרונות לכנסת, אחד באפריל - בו שוגרו מסרים חריפים בעד ונגד הרפורמה המשפטית, ואף אחד ביוני האחרון (בו נפל קורבן, האירוניה, השר איתמר בן גביר).

ועל כך צריך להוסיף רשתות בוטים "משלנו" כמו אחת שהפיצה מסרים של הליכוד, סמוך לבחירות. כמובן שקמפייני השפעה כאלו נוחתים על מצע בשל של מתח אדיר בחברה הישראלית, ושסע עמוק (גם הוא יזום אבל זו כבר סטייה מהדיון).

אז מה אנחנו בעצם אומרים? זה ג'ונגל שם בחוץ. קחו עם גרגר מלח פוסטים ומידע ברשתות החברתיות, בעיקר כזה שנוטף מקיצוניות. וקחו אוויר, ואם צריך, גם הפסקה. (אמיתי זיו)