לא רק חברות סטארט אפ מתחרות על מתכנתים ואנשי תוכנה, גם חברות שאינן טכנולוגיות במהותן מעסיקות היום צוותים טכנולוגיים גדולים, שהעלויות שלהם גבוהות והתחרות עליהם קשה. השימוש הרווח בביג דאטה מאלץ רבות מהן לעשות שימוש גם באנשי דאטה סיינס, שנחשבים למומחים יקרים במיוחד. חברת פקאן (Pecan.ai) הישראלית פיתחה פתרון SaaS בענן שיחליף את אנשי הדאטה סיינס בארגון.

כעת היא מדווחת על סבב גיוס נוסף, C, בסך 66 מיליון דולר בהובלת קרן Insight Partners ובשיתוף GV (לשעבר Google Ventures) והמשקיעים הקודמים: S-Capital, GGV, Dell Technologies Capital, Mindset Ventures, ו-Vintage Investment Partners. ב-9 החודשים האחרונים גייסה פקאן יותר מ-100 מיליון דולר.

"השאלה הקריטית ביותר עבור ארגונים היום היא כיצד יצליחו למנף את הערך של דאטה סיינס עבורם, זה נהיה מרוץ חימוש והביקוש לאנשי דאטה סיינס גדול יותר מההיצע שלהם בשוק"

"כלי דאטה ואלגוריתמיקה הם מורכבים מאוד לשימוש והביקוש לאנשי דאטה סיינס גדול יותר מההיצע שלהם בשוק" אומר ל-tech12 ד"ר זוהר ברונפמן, מנכ"ל ומייסד משותף של פקאן. "המוצר שלנו פשוט להטמעה ולשימוש, והוא מאפשר לאנשי ה-BI והאנליסטים בארגון לקחת על עצמם מטלות דאטה סיינס".

"אנחנו היחידים שיכולים להביא יכולות דאטה סיינס לאנשי BI"

לקוחות פקאן מגיעים כולם מעולמות ה-B2C אבל נמנים על מגוון גדול של סקטורים: עולמות הפינטק, הביטוח, השיווק ישיר לצרכן, האפליקציות הסלולריות, הבריאות והיופי. כמעט כל חברה שמסתמכת על התנהגות צרכנים צריכה היום לעשות שימוש אנליסטי בביג דאטה אבל לרובן המוחלט אין את היכולות הטכנולוגיות המתקדמות לעשות זאת וגם חברות ענק שיש להן צוותי דאטה סיינס אינן עומדות בהיקף. המוצר של פקאן מספק להן את היכולות הטכנולגיות הגבוהות בלי שיזדקקו לכוח האדם הכרוך בכך.

הטכנולוגיה של פקאן פותרת בעיות שקשורות לאופטימיזציה של תהליכים עסקיים וחיזוי התנהגות צרכנים. "אנחנו יכולים לספק תוצרי דאטה סיינס ברזולוציה הכי גבוהה לכל לקוח ולקוח ובזמן אמת על מנת שהחברה תוכל להתאים את התהליכים העסקיים שלה של מבצעי שימור ומכירה ברמה הפרסונלית ובזמן הנכון" מסביר ברונפמן.

"הסיפור של פקאן עד היום הוא תוצאה של ביקוש עצום לסוג כזה של פתרון: החברה משלשת הכנסות שנה אחרי שנה ומכפילה את כוח האדם, זה נובע מהצורך העצום בשוק"

מייסדי פקאן, ברונפמן ונועם ברזיס נפגשהו במהלך לימודי דוקטורט לקוגניציה חישובית באוני' ת"א. "היינו חברים טובים ועבדנו על מספר מאמרים ביחד", נזכר ברונפמן. "בשלב מסוים הבנו שאנחנו רוצים לעשות משהו מהסוג של פקאן, כי לרוב האוכלוסיה בשוק אין את היכולות האנליטיות האלה והשאלה הייתה איך להביא אותן לציבור רחב יותר".

המעבר הזה בין אקדמיה לעולם העסקי לא אלמנטרי, לדעת מה המוצר שדרוש, איך התגבשה אצכם ההבנה הזו?
"נועם מגיע מעולמות הבינה העסקית ועבד בזה לפני שעבר לעשות דוקטורט בדאטה סיינס, אני הייתי יותר מנותק מהתעשייה עצמה. אבל אחרי שחשבנו על הרעיון, עשינו מחקר שוק מעמיק והיום אנחנו מובילים את התחום הזה. הסיפור של פקאן עד היום הוא תוצאה של ביקוש עצום לסוג כזה של פתרון: החברה משלשת הכנסות שנה אחרי שנה ומכפילה את כוח האדם, זה נובע מהצורך העצום בשוק".

אבל יש לא מעט סטארט אפים שמספקים יכולות טכנולוגיות מתקדמות לחברות וארגונים מסורתיים יותר, חלק גדול מהם בתחום ה-B2C, במה אתם נבדלים?
"צריך להבחין בין היכולת לספק פרדיקציה מאוד מדויקת ברמת לקוח ותזמון לבין לספק לחברה טרנד כללי. עם הדאטה שאני מדבר עליו יש לך מה לעשות - ועם השני את מקבלת דוח בהיי-לבל שאין לו ערך עסקי. השאלה הקריטית ביותר עבור ארגונים היום היא כיצד יצליחו למנף את הערך של דאטה סיינס עבורם. זה נהיה מרוץ חימוש. חברות הענק משתמשות בזה על ימין ועל שמאל וחברות אחרות צריכות להתחיל להתחמש - ואנחנו היחידים שיכולים להביא את היכולות האלה לאנשי ה-BI".