מרכזי הפיתוח הזרים בישראל בסכנה
ענקית המשחקים EA החליטה על קיצוץ רוחבי של 6% מכוח האדם שלה אבל בישראל הגרזן ירד יותר באכזריות: מרכז הפיתוח המקומי נסגר לגמרי ו-100% מהעובדים הלכו הביתה. דבר דומה קרה בדרופבוקס: החברה יצאה השבוע למהלך פיטורים רוחבי של 16% מהעובדים, אבל בישראל קוצצו כל העובדים המקומיים ו-50 איש נאלצים לחפש כעת עבודה חדשה.
שתי הענקיות הללו מצטרפות לגל של חברות בינלאומיות שסגרו בישראל את הביזנס מאז תחילת המשבר בענף. יכולות להיות סיבות רבות להחלטה לסגור מרכז פיתוח: מוצר שנכשל או עלות העסקה גבוהה, והמפתחים הישראלים אכן נחשבים ליקרים. אבל בלפחות אחד מהמקרים לעיל, החברה הזרה הסבירה למנהלי המרכז המקומי שאי-היציבות וחוסר הוודאות לגבי מערכת המשפט בישראל היו בין השיקולים לנטוש.
התופעה הזו מסמנת גורם סיכון נוסף להייטק הישראלי. כפי שהסביר לנו השבוע בראיון המשקיע עודד חרמוני: "אם חברות זרות לא יקימו בישראל מרכזי מו"פ, או יחליטו לא לרכוש עוד חברות עד שתהיה ודאות בשוק המקומי - אז כל האקוסיסטם ייפגע כי לא יהיה למי להימכר". (אמיתי זיו)
באוצר חוששים מהשפעת המהפכה המשפטית
באגף הכלכלנית באוצר קיימו בשבועות האחרונים מפגשים עם גורמים בהייטק במטרה להעריך את עוצמת הנזק שתסב לכלכלת ישראל המהפיכה המשטרית שמובילה הממשלה. לפי המרקר, באוצר בוחנים את הדוחות האחרונים שפורסמו ועסקו במצב ההייטק המקומי, ובודקים אם יש צורך לעדכן את תחזית הכנסות המדינה ולקצץ בהתאם בתקציב המדינה.
את התרעות משרד האוצר על השפעת המהפכה המשטרית על ההייטק אפשר להשוות להתרעות הרמטכ"ל הרצי הלוי על השפעת המהפכה על צה"ל: מצד אחד דאגה אמיתית מפני עזיבת חברות (או סירוב לשירות מילואים); מהצד האחר השמעת אזהרות שבעצמן משפיעות במכוון או שלא במכוון על תהליך קבלת ההחלטות בעניין התקדמות החקיקה.
על רקע חזרת הכנסת לעבודה השבוע האמירה צריכה להיות בהירה כבדולח: ההייטק הישראלי ניצב בפני סכנה ברורה ומיידית. הוא היה בצרות גם כך בשל המשבר הכלכלי העולמי ומצבו הרעוע של המשק הישראלי, אבל הנחתת המהפכה המשטרית על ראשו של הענף עלולה להסב לו מכה קטלנית. יש טיעונים חזקים רבים לצורך למנוע את הפיכת המשטר בישראל לרודני. התרסקות ענף ההייטק היא לא רק טיעון, היא תרחיש ודאי. (טל שחף)
התחרות הפנימית בין ענקיות הטק מחריפה
ענקיות הטק והמשקיעים יכולים בינתיים לנשום לרווחה. עונת הדוחות הנוכחית אמנם טרם הסתיימה ואפל טרם הציגה את תוצאותיה, אבל יתר חברות המועדון המצומצם של ביג טק - אמזון, מיקרוסופט, אלפאבית ומטא - חתמו עונה יחסית מוצלחת. הצמיחה אמנם איטית ואצל גוגל למשל הירידה בהכנסות מפרסום ממשיכה, אבל קניה חוזרת של מניות או קיצוצים מאסיביים (במקרה של מטא) החזירו את החברות לירוק.
זה לא אומר שהרבעון או השנה הבאה יהיו קלים. כל ה-big five צריכות להתמודד בעתיד הקרוב עם המפלצת שנקראת generative AI - תחום פיתוח יקר להחריד שעדיין לא מניב רווחי ענק. המרוץ להציג את המוצר או היישום המוצלח הבא לטכנולוגיה זו כבר בעיצומו. וזה מכריח בינתיים הן את גוגל והן את אמזון לבצע שינויים מבניים פנימיים. שתיהן בחרו להעביר יחידות פיתוח בתחום למחלקת הענן בניסיון להשית את העלויות החדשות על התחום הרווחי.
כל חמש ענקיות הטק מנסות למצוא את מנוע הצמיחה הבא שלהן, וכרגע נראה שיש הרבה מאוד חפיפה ביניהן. זו כבר לא תחרות בין חברות שפועלות בתחומים שונים, אלא בין חברות שיותר ויותר דוחפות את היד לאותה צלחת ממש
אצל מיקרוסופט התקבלה הודעה יום לאחר פרסום הדוחות שהבריטים מתנגדים לרכישת אקטיוויז׳ן. ולמטא יש עדיין את עז המטאוורס לסחוב על הגב. בין אם אפל תציג דוחות טובים או לא, החשיפה הצפויה של מערכת AR/VR שלה בעוד כמה שבועות תציב את החברה בפני אתגר חדש ולא פשוט.
כל החמש מנסות בצורה זו או אחרת למצוא את מנוע הצמיחה הבא שלהן, וכרגע נראה שיש הרבה מאוד חפיפה ביניהן. זו כבר לא תחרות בין חברות שפועלות בתחומים שונים, אלא בין חברות שיותר ויותר דוחפות את היד לאותה צלחת ממש. (הגר רבט)
סנאפצ'ט מעבירו לנו שיעור כואב על AI
אנחנו צריכים לדבר על סנאפ, מפתחת אפליקציית סנאפצ'ט. זוכרים את סנאפצ'ט, האפליקציה שכולם חשבו שפייסבוק תקנה במיליארדים אבל המייסד אוון שפיגל סירב לכל הצעה כי היה בטוח שיכבוש לבד את העולם? זה אולי לא קרה, אבל היא עדיין אפליקציה מאד פופולרית. כמה פופולרית? יש לה יותר משתמשים פעילים בחודש מטוויטר. הדביקו כאן תמונה של מאסק עם כיור ותנו לזה לשקוע רגע.
זה לא אומר שהכל חלק בממלכת סנאפצ'ט. לאחרונה הציגה האפליקציה חידוש משמעותי בדמות חלון שיחה עם צ'אטבוט AI שיכול לענות לשאלות המשתמשים. בשבוע שעבר הפיצ׳ר נפתח לכלל הציבור, ואינדיקציות ראשונות מראות שהמשתמשים לא מרוצים. למעשה, ברבעון האחרון, הציון ממוצע שהוענק לסנאפצ'ט בחנות האפליקציות של אפל עמד על 1.67 כוכבים בלבד, ו-75% מהביקורות עמדו על כוכב אחד. ברבעון שקדם להצגת הפיצ׳ר היו 35% מהביקורות כוכב אחד.
מה קרה כאן? חלון הצ׳אט עם ה-AI נעוץ לראש מסך שיחות המשתמשים, בולט מאוד וקשה למוק ממנו. והמשתמשים פשוט לא אוהבים שדוחפים להם את הפיצ׳ר לגרון. הם פה כדי ליצור קשר עם חברים, לא עם רובוט.
הסיפור של סנאפ מזכיר שבעוד שכולנו מדברים על AI כעתיד של כולנו, לא כל יישום של הטכנולוגיה תואם לרצון המשתמשים. AI זו לא מילת קסם, בלי שימושיות ברורה והבנה של מה המשתמשים מחפשים, AI יכול אפילו להזיק לחווית המשתמש. מתברר שלא כולם רוצים לדבר עם רובוט כל היום. מי היה מאמין. (שי רינגל)