חברת גאוזי (Gauzy) היא קצת יוצאת דופן באקוסיסטם הישראלי רווי חברות התוכנה. החברה מפתחת פתרונות ננוטכנולוגיה לשליטה במעברי אור ואנרגיה בזכוכית, אך על אף המילים המפוצצות בפועל מדובר בטכנולוגיה יחסית פשוטה להבנה שמכונה זכוכית חכמה. "זה נשמע בומבסטי אבל כשאת קמה בבוקר ומגיפה וילון או סוגרת תריסים זה מה שאת עושה: את שולטת במעבר אור דרך זכוכית", מסביר ל-tech12 אייל פסו, מנכ"ל ומייסד החברה.
גאוזי, שעל שמה רשומים 57 פטנטים, פיתחה טכנולוגיה המוטמעת בתוך ועל משטחי זכוכית לתעשיות שונות, מתעשיית הרכב, דרך תחום הבניין ועד לתחום התעופה והאווירונאוטיקה. להדיוטות המוצר נראה כמעין חלון שעליו אפשר להציג תמונות ודימויים ולשלוט ברמת האטימות (Opacity) שלו. כעת מודיעה החברה על גיוס 60 מיליון דולר בסבב D יממנו את לרכישת החברה הצרפתית Vision Systems שמפיקה, מייצרת ומשווקת פתרונות טכנולוגיים מתקדמים לתעשייה האווירית, התחבורה היבשתית והימית. לגיוס נלווה בנק ההשקעות האמריקאי Cowen שמתמחה בהנפקת חברות לציבור - כנראה רמז עבה לשלב הבא בחיי החברה הישראלית.
גאוזי הוקמה לפני יותר מעשור, ב-2010, ואת השנים הראשונות הקדישו בחברה לפיתוח מוצר לפני שגייסו סבב סיד ב-2012. "האקדמיה הישראלית היא מובילה עולמית בתחום הנדסת חומרים וכימיה, ומפיקה זוכי נובל יותר מכל מדינה אחרת בעולם יחסית לגודל האוכלוסייה, אבל זה לא פיתח כאן תעשייה", אומר פסו. "אוהבים כאן את המהר בתוכנה ובסייבר, וב-material science דברים לוקחים יותר זמן. אבל כשאתה מצליח זה תופס, ואם וכאשר יש לך מוצר לתעשיית הרכב למשל זה דבר גדול. מובילאיי למשל התחילה ממש בתחום הזה ולקח לה 19 שנה".
טכנולוגיית החברה משמשת ענקיות כ-LG, יונדאי ואיירבאס
הפתרונות של גאוזי משמשים לקוחות גדולים ממגוון תעשיות, בהם Avery Dennison, Hyundai, LG Display, BMW, Texas Instruments, Gensler, Clestra Hausermann, HondaJet, Airbus, Silver Arrow Marine, Fritzmeier, ו-Provost. פתרונות החברה משמשים בין היתר את LG הקוריאנית כדי להקרין על מסך שקוף, יונדאי משתמשת בו לזגוגיות הרכב ואיירבאס מטמיעה אותו במטוסים.
במרבית המקרים יצרני הזכוכית הם ספקי tier1 לתעשיות, והם הלקוחות שגאוזי מוכרת להם ושמטמיעים את הפתרון שלה במוצר שלהם. עם זאת, בתחום התעופה גאוזי מספקת את המוצר הסופי, ורכישת החברה הצרפתית תסייע לעשות זאת בקנה מידה גדול יותר. בנוסף לתחום התעופה ל-Vision Systems יש גם פתרונות לתחום הרכב, שם מתמקדת גאוזי בייצור מערכות למשאיות ולכלי רכב כבדים.
הרכישה תשלש את מספרם של עובדי גאוזי, שצופה לאחר את פעילויות שתי החברות ולגייס עובדים נוספים בתחומים כמו הנדסת חומרים ננו-טכנולוגיה ואלקטרוניקה. "מטריאל סיינס זה דיפ-סיינס הרבה יותר מהרבה דברים אחרים, ויש לנו לא מעט Phd בחברה" מגלה פסו.
כמה הפתרון שלכם מייקר את המוצר הסופי?
"זה מאוד תלוי בחלופה. אחת הדוגמאות לכך היא רכבים חשמליים. התלונה העיקרית של נהגי טסלה בארץ זו הזכוכית בגג שמש של המכונית, כי השמש תופחת עליהם. בכל המכוניות החשמליות יש גג שמש כי הסוללות יושבות למטה ויש מגבלת גובה למכונית. לכן, כדי להוסיף כמה סנטימטרים להד-ספייס מכניסים למכונית גג זכוכית שהוא דק יותר. אנחנו פותרים את הבעיה הזו במחיר נמוך יותר מפתרון מכני. המשמעות היא שאנחנו אמנם מייקרים את הזכוכית אבל מחליפים פתרונות שהיו שם, לרוב מכניים, ובממוצע עולים אותו דבר".
בסבב הגיוס הנוכחי השתתפו IBEX, Olive Tree VC, Blue Red Partners, Waarde Capital , Avery Dennison Walleye Capital ו-3A Capital.