דוחותיהן של ענקיות הטכנולוגיה לרבעון הראשון של השנה הצליחו להפתיע לטובה בשבוע שעבר את רוב האנליסטים בוול סטריט - ומניותיהן של שלוש מביניהן הגיבו בהתאם. התגובה הבולטת מכולן הייתה של מניית מטא, עם זינוק שבועי של 12.9%, שהביא את שווי השוק של החברה האם של פייסבוק לרמה של 619 מיליארד דולר בסוף השבוע. גם מניית מיקרוסופט סיכמה את השבוע עם עלייה מרשימה של 7.5%, שהביאה את שווי השוק של החברה הציבורית השנייה בגודלה בעולם ל-2.28 טריליון דולר בסוף השבוע.

לעומתן, מניית אלפאבית (גוגל) הניבה תשואה חיובית של 1.8% בלבד בשבוע האחרון, שהעלתה את שווי השוק של החברה ל-1.37 טריליון דולר בסוף השבוע. מנגד, מניית אמזון סיכמה את השבוע עם ירידה של 1.4%, שהורידה את שווי השוק של החברה ל-1.08 טריליון דולר - עדיין ענקית, אבל פחות.

בשיחות עם המשקיעים שקיימו לאחר פרסום הדוחות, הרבו המנכ״לים של ארבע ענקיות הטכנולוגיה לדבר בעיקר על הפוטנציאל של טכנולוגיית הבינה המלאכותית (AI), בין אם החברות שלהם מפתחות מודלים משלהם או משלבים מודלים קיימים של בינה מלאכותית (מודלי שפה גדולים - LLMs) במוצרים שלהן.

הנושא המשותף בשיחות היה הדגש על סכומי הכסף הגדולים שהחברות יוציאו כדי לפתח ולתפעל את היישומים האלה. תוכנות AI גנרטיביות משתמשות בכמויות עצומות של נתונים וכוח עיבוד, שדורשות מחשבי-על מיוחדים ויקרים במיוחד, כדי לייצר פלטים שנראים כאילו נוצרו על ידי אדם, בין אם אלה קטעי קוד ובין אם טקסטים או תמונות.

גוגל: פועלת תחת לחץ מהמתחרים

אלפאבית, החברה-האם של גוגל, נמצאת באחרונה תחת לחץ גדול במיוחד לספק מוצרי בינה מלאכותית, בעיקר בשל האיום על מנוע החיפוש שלה מצד הצ'אטבוטים מבוססי ה-AI, ובראשם ChatGPT של חברת OpenAI, שמיקרוסופט היא המשקיעה הגדולה בה. בפברואר האחרון אף הודיעה אלאפבית לעובדיה כי נדרש מהם לנקוט מאמצי חירום ("קוד אדום") כדי לתת מענה לתחרות הגוברת בתחום הבינה המלאכותית.

גוגל בארד (צילום: JRdes, getty images)
מוצר ה-AI של גוגל בארד. לפי המנכ"ל פיצ'אי, גוגל מתקדמת "היטב" לקראת יעדי ה-AI שלה|צילום: JRdes, getty images

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית, אמר בשיחת הוועידה שלאחר הדוחות ביום שלישי כי החברה בראשותו מתקדמת "היטב" לקראת יעדי הבינה המלאכותית שלה. "נמשיך לשלב פיתוחים של בינה מלאכותית כדי לשפר את החיפוש בצורה מחושבת ומכוונת", אמר. הוא ציין כי גוגל משתמשת בבינה מלאכותית כדי לשפר את שיעור ההמרה של מודעות ולהפחית את כמות ה"טקסט הרעיל" שנכנס למודלים של בינה מלאכותית.

החברה גם משלבת יחד את שני צוותי ה-AI העיקריים שלה, צוות Brain וצוות DeepMind. לדברי פיצ'אי, נוסף על שימוש בשבבים מתוצרתה לצורך הפעלת המודלים שלה, משתמשת גוגל גם במעבדים של אנבידיה, שמייצרת כיום את רוב המעבדים הגרפיים המשמשים לאימון ופריסה של מודלי AI חדשניים.

מיקרוסופט: ההצלחות יובילו להוצאות נוספות

מיקרוסופט כבר משתמשת בטכנולוגיית GPT של OpenAI במנוע החיפוש בינג, בתוכנות אופיס ובמערכת שיחות הוועידה Teams. סאטיה נאדלה, מנכ"ל מיקרוסופט, אמר בשיחת הוועידה לאחר הדוחות כי בינה מלאכותית צפויה להוביל בסופו של דבר לצמיחת הכנסות החברה, וכבר כעת היא מגבירה את השימוש באפליקציות של החברה.

מנכ"ל מיקרוסופט סאטיה נאדלה הזהיר כי יידרש הון רב כדי לבנות את מרכזי הדאטה החזקים הדרושים להפעלתם של יישומי AI: "נמשיך להשקיע בתשתית הענן שלנו, במיוחד בהוצאות הקשורות לבינה מלאכותית"

כך למשל ציין נאדלה שמספר ההורדות של אפליקציית בינג גדל פי ארבעה מאז שמיקרוסופט הוסיפה צ'אטבוט למנוע החיפוש שלה. לדברי מיקרוסופט, היא יצרה עבור משתמשי בינג עד כה יותר מ-200 מיליון תמונות באמצעות השילוב של AI במנוע החיפוש.

נאדלה הזהיר בשיחה כי יידרש הון רב כדי לבנות את מרכזי הדאטה החזקים הדרושים להפעלתם של יישומי בינה מלאכותית. "נמשיך להשקיע בתשתית הענן שלנו, במיוחד בהוצאות הקשורות לבינה מלאכותית, ככל שנגדל בהתאם לביקוש הגובר והולך המונע על ידי טרנספורמציה של לקוחות, ואנחנו מצפים שההכנסות שיתקבלו יגדלו עם הזמן״, אמר מנכ"ל מיקרוסופט.

אמזון: מפתחת מודלי שפה גדולים משלה

לאחר פרסום דוחות אמזון ביום חמישי, הקדיש מנכ"ל החברה אנדי ג'סי זמן רב במיוחד לשאלה של אנליסט לגבי תוכניות הבינה המלאכותית של החברה. לדבריו, אמזון מפתחת מודלי שפה גדולים (LLMs) משלה וגם שבבים עבור מרכזי דאטה המיועדים ללמידת מכונה, והשוק בתחום הזה הוא עצום.

"מודלי השפה הגדולים האלה והיכולות של בינה מלאכותית קיימים כבר זמן מה״, אמר ג'סי. ״אבל למען האמת, המודלים לא היו כל כך משכנעים עד לפני 6-9 חודשים בערך. הם נעשו כל כך הרבה יותר גדולים ויותר טובים כל כך הרבה יותר מהר - שזה באמת מהווה הזדמנות יוצאת דופן לשנות כמעט כל חוויית לקוח שקיימת״.

מנכ"ל אמזון אנדי ג'סי ציין שגודל החברה מאפשר לה להפוך לאחת מקומץ החברות שיכולות לעמוד בעלויות הכרוכות בפיתוח LLMs משלהן: "יהיה מספר קטן של חברות שירצו להשקיע את הזמן והכסף הזה, ואנחנו באמזון נהיה אחת מהן"

מנכ״ל אמזון הוסיף כי גודלה של החברה מאפשר לה להפוך לאחת מקומץ החברות שמפתחות LLMs משלהן, בנוסף, החברה מסוגלת להפעיל במשך שבועות ארוכים ברציפות מאות מחשבים ייעודיים, בפיקוח של מהנדסי למידת מכונה, שהעלות שלהם גבוהה מאוד. "יהיה מספר קטן של חברות שירצו להשקיע את הזמן והכסף הזה, ואנחנו באמזון נהיה אחת מהן", אמר.

בניגוד למיקרוסופט וגוגל, ההתמקדות של אמזון היא מכירת גישה לטכנולוגיית הבינה המלאכותית דרך חטיבת שירותי הענן של החברה, AWS. עם זאת, ג'סי ציין כי אמזון גם תפתח יישומים מסוימים של בינה מלאכותית, כמו תוכניות שיעזרו למהנדסים לכתוב קוד. "כל אחד מהעסקים שלנו בתוך אמזון בונה על גבי מודלי שפה גדולים כדי להמציא מחדש את חוויית הלקוח שלנו", כולל העוזרת הקולית אלקסה, הוסיף.

מטא: תשקיע גם ב-AI - וגם במטאוורס

ביום רביעי, לאחר פרסום הדוחות הרבעוניים של מטא ניסה מייסד ומנכ"ל החברה מארק צוקרברג להפריך את ההערכות שלפיהן החברה לא מתמקדת יותר במטאוורס - התחום שאליו הפנתה את מירב תשומת לבה החל בסוף 2021.

צוקרברג התייחס להשקעות הגדולות של החברה בבניית מרכזי הדאטה שלה עבור יישומי בינה מלאכותית. לדבריו, טכנולוגיה זו היתה "המניע העיקרי" של הצמיחה בהוצאות ההון של מטא במהלך השנים האחרונות

עם זאת, היה חשוב לצוקרברג שהמשקיעים יבינו שמטא מסוגלת להשקיע בטכנולוגיות metaverse ובו-זמנית להקדיש המון משאבים לתחום הבינה המלאכותית, שהוא לדבריו, "נושא מפתח" עבור מטא. לדבריו, אחרי שהחברה כבר השתמשה בלמידת מכונה כדי לספק המלצות למשתמשים ולספק מוצרים כמו פיד החדשות של פייסבוק או מערכות הפרסום שלה, תחום המיקוד העיקרי החדש שלה הוא מודלי יסוד גנרטיביים.

"זו הייתה שנה די מדהימה של התקדמות בחזית הזו, והעבודה המתרחשת כעת הולכת להשפיע על כל אחת מהאפליקציות והשירותים שלנו", אמר צוקרברג בשיחה. לדבריו, מטא תעבוד על מגוון מוצרים באמצעות טכנולוגיית הבינה המלאכותית, כולל חוויות צ'אט בוואטסאפ ופייסבוק מסנג'ר, כלים ליצירת תמונות לפוסטים בפייסבוק ובאינסטגרם, ובסופו של דבר, תוכנות שיוכלו לייצר סרטונים שלמים על ידי קבלת תיאורים מילוליים קצרים מהמשתמשים.

מושג שצוקרברג מתלהב ממנו במיוחד הוא "סוכני בינה מלאכותית", ובו מתייחסים בעיקר לתוכנות בינה מלאכותית שיכולות לממש מטרות מסוימות. "יש הזדמנות להציג סוכני בינה מלאכותית למיליארדי אנשים בדרכים שיהיו שימושיות ומשמעותיות", אמר. לדברי מטא, אחת האפשרויות של סוכן בינה מלאכותית תהיה לטפל בשירות לקוחות לעסקים.

ChatGPT (צילום: Tada Images, שאטרסטוק)
ChatGPT. ההצלחה הפנמונלית חייבה את ענקיות הטכנולוגיה להתאים את עצמן|צילום: Tada Images, שאטרסטוק

בשיחת הוועידה דן צוקרברג גם בהשקעות הגדולות של מטא בבניית מרכזי הדאטה שלה עבור יישומי בינה מלאכותית. לדבריו, טכנולוגיה זו היתה "המניע העיקרי" של הצמיחה בהוצאות ההון של מטא במהלך השנים האחרונות. "בשלב זה אנחנו כבר לא מפגרים בבניית תשתית הבינה המלאכותית שלנו", הוסיף.

עם זאת, מטא לא סיימה לרכוש מעבדים גרפיים לצורך זה. לדבריו, החברה תצטרך "להמשיך להשקיע בכך", אבל תעשה זאת לאחר שתשיק את מוצרי הבינה המלאכותית שלה ותבין טוב יותר את המשאבים הנדרשים.