"מה שמשך אותנו להנפקה זה הצורך להתחיל להיות בעין הציבורית", אומר הערב מנכ"ל מובילאיי פרופ' אמנון שעשוע בשיחת זום מניו יורק עם כתבים ישראלים. "רצינו להתחיל להיות מסוגלים לתקשר דרך התקשורת, דרך אנליסטים, את כל מה שעשינו. בחמש השנים האחרונות היינו כל הזמן הזה מתחת לרדאר וזו ההזדמנות שלנו להתחיל להראות לעולם את מה שעשינו ולהתחיל לקבל תשומת לב. ולכן מצב השווקים לא הרתיע אותנו כי רצינו לצאת להנפקה ולהתחיל לבנות את הערך".
יומה הראשון של מובילאיי במסחר נפתח חזק והיא כעת נסחרת ב-28% מעל לשווי שבו הונפקה, מה שמביא אותה לשווי של כ-20 מיליארד דולר.
שעשוע אומר כי אינטל מכרה 6% בלבד מאחזקותיה במובילאיי ולכן השווי שנקבע לחברה לא היה בעל חשיבות גבוהה: "זה לא שאינטל מכרה את מובילאיי ב-21 מיליארד דולר, אינטל מכרה 6% מהחברה, זה הכל. אני מניח שתהיה עוד הנזלה בהמשך אבל זה תהליך ארוך וזה עניין של אינטל".
בתשובה לשאלת tech12 בעניין היכולת של מובילאיי לממש את הפוטנציאל שלה באופן עצמאי כש-94% ממניותיה מוחזקות בידי אינטל אמר שעשוע: "בחמש שנים האחרונות שהיינו תחת אינטל ניהלתי את החברה באופן עצמאי והיינו 100% בשליטת אינטל. עכשיו כשאנחנו חברה ציבורית זה לא משנה אם זה 6% או 20%, אני חייב באחריותיות לציבור. ה-6% האלה הם באמת float מאוד קטן, שזה לא בריא לאורך זמן כי אין מספיק מניות בשוק אבל אני מעריך שלאורך זמן אינטל תמשיך ותעשה הנזלה כך שיהיו יותר מניות בידי הציבור והיא תמשיך לשמור על שליטה אני מניח לפרק הזמן עוד ארוך".
היכולת שלך לנהל עצמאית את החברה תשתפר עכשיו?
"לא היתה לי שום בעייה לנהל את החברה באופן עצמאי. בחמש השנים האחרונות ניהלתי את החברה באופן עצמאי ללא שום התערבות אלא רק עזרו לי. אף אחד לא הטיל עלי חישוקים. חמש השנים האחרונות באינטל היו התקופה הכי טובה של מובילאיי. קיבלנו הרבה עזרה, קיבלנו מאות עובדים שהפכו להיות עובדי מובילאיי. קיבלנו טכנולוגיות חדשות – סנסורים אקטיביים שאנחנו מפתחים, רדארים מאוד מיוחדים, חיישני לייזר, אלה כולן טכנולוגיות של אינטל שעברו למובילאיי. רכשנו את מוביט מכספי אינטל. זו היתה תקופה נפלאה ועכשיו הגיע הזמן לחזור לעין הציבורית".
השקת המוניות האוטונומיות - ב-2023
מובילאיי הכריזה בתחילת השנה כי תפעיל בישראל ובמדינות נוספות פרוייקט רובוטקסי של מוניות אוטונומיות, שיהווה ניסוי POC וגם פרוייקט מסחרי בעל הכנסות. הערב מאשר שעשוע את חשיפת tech12 שהפרויקט לא יעמוד בלוחות הזמנים המקוריים, ומאשר שהשקת הפרוייקט נדחתה לשנה הבאה ומסביר את זה בשיקולים עסקיים: מדובר בעשרה פרוייקטים של רובוטקסי במקומות שונים בעולם ומובילאיי מתכוונת להפיק מהם הכנסות שיובילו את המשך פיתוח הטכנולוגיה. בשלב זה החברה ממתינה לסיום קבלת אישורי הרגולציה במדינות השונות. יצויין כי בישראל נחקק חוק מיוחד בחודש יוני השנה שנועד לאפשר את השקת פרוייקט ברובוטקסי.
"אני צריך להיות אחראי לדו"ח הרווח והפסד של החברה אז אני צריך להסתכל קדימה ולשמור על כך שהחברה תהיה רווחית כל זמן. אני מסתכל שמאלה וימינה על מתחרים בתחום הרובוטקסי ששורפים מיליארדים של דולרים ולא מכניסים, ואני לא רוצה להיות שם"
שעשוע אמר: "זה לא עיכוב טכנולוגי. הרכבים האוטונומיים שלנו כבר פעילים ב-12 אתרים בעולם. זו הסתכלות יותר עשירה על ספקטרום של פתרונות, שמייצרים לנו הכנסות מאוד משמעותיות. ברבעון השלישי דיווחנו ש-50 אלף רכבים שלנו נוסעים בסין והם התחילו לייצר לנו ערך שהביא ל-10% מהצמיחה שלנו ברבעון (שהיתה 38%).
לדבריו, "אני צריך להיות אחראי לדו"ח הרווח והפסד של החברה אז אני צריך להסתכל קדימה ולשמור על כך שהחברה תהיה רווחית כל זמן. אני מסתכל שמאלה וימינה על מתחרים בתחום הרובוטקסי ששורפים מיליארדים של דולרים ולא מכניסים, ואני לא רוצה להיות שם. אז אני בונה את זה בצורה הדרגתית ונכונה. במהלך 2023 נשיק עשרה POCs גם בישראל וגם בגרמניה בארה"ב ועוד מקומות, יהיו כמאה רכבים של רובוטקסי. הם יספקו לנו את התשתית העסקית להמשיך ולהצמיח את הרובוטקסי. מובילאיי תמיד היתה חברה רווחית, מ-2014 ואני רוצה לשמור על כך. לא סתם לדמם הוצאות".
פרופ' שעשוע תיאר מפת דרכים טכנולוגית מודולרית, שלפיה התפתחות הטכנולוגיה האוטונומית של מובילאיי לא תהיה בקפיצות מרכב לא אוטונומי לרכב אוטונומי לגמרי אלא באופן מודולרי ומתמשך: "אנשים חושבים על הרובוטקסי, רכב כמו של וויימו שמסיע נוסעים, מעין אובר ללא נהג. אבל זה הקצה העליון של מה שעושים ברכב אוטונומי. יש פה עניין אסטרטגי. אנחנו מייצרים מודולריות של אוטונומיה וכשסיימנו את הכל אז יש כבר רכב אוטונומי שמסוגל לנסוע בכל מקום ובכל סוגי הכבישים ואם מוסיפים את ה-tele-operation הגענו לרובוטקסי".
לדבריו מה שהחברה עושה בחמש השנים האחרונות זה לבנות את ספקטרום הפתרונות הזה, 50 אלף מערכות שכבר סופקו ומערכות נוספות יסופקו בין 2023 ל-2025 לששה יצרני רכב נוספים שמחכים לטכנולוגיה. "יש רצון עז בתעשייה לאמץ את זה. מעבר לזה שעלות לרכב היא יותר גבוהה ממה שאנחנו מוכרים מערכות עזר לנהג".