השבוע הגדול של הביג טק בוול סטריט הגיע: בימים הקרובים החברות הגדולות במשק האמריקאי ובעולם ידווחו על התוצאות שלהן ל-Q2, כשכל העיניים נשואות לתחזיות שינפקו. היום אחרי המסחר, back to back ניחשף לדוחות של גוגל ומיקרוסופט. ברביעי, מטא/פייסבוק תדווח וגם נקבל את ההחלטה על הריבית של הפד, שצפוי להעלות את הריבית בלפחות 75 נק' בסיס, או 0.75%. ומשם הישר לחמישי בלילה, כשאמזון ואפל ידווחו. אז משעמם לא יהיה.

המניות הללו לא חשובות רק לתעשיית הטכנולוגיה אלא לכל הכלכלה האמריקאית: בעשור הקודם מניות ה-FAANG (פייסבוק, אפל, אמזון, נטפליקס וגוגל) סחבו על גבן את כל השוק והיוו 40% מנפח המסחר בוול סטריט. מסוף העשור הקודם, גם מיקרוסופט חזרה להיות מניית צמיחה ונכנסה מתחת לאלונקה. נכון לכרגע, שווי השוק המצרפי של חמשת החברות הללו הוא 7.6 טריליון דולר, למעלה משליש מהתמ"ג האמריקאי.

מה צפוי? מוקדם לדעת. הרבעונים האחרונים היו גרועים וגם היום הסנטימנט הכללי לא טוב, על רקע אינפלציית שיא של למעלה מ-40 שנה, המלחמה באוקראינה והצפי למחסור עולמי במזון וכמובן מחירי האנרגיה הגבוהים (למרות שהחוזה על הנפט הגולמי ירד מתחת ל-100 דולר לחבית).

בוול סטריט החודש האחרון היה מצוין והראה שהשוק מתרגל למציאות החדשה, אבל החשש הוא שהימים הקרובים יגררו ירידות צורמות. אבל שוב, ייתכן ונופתע לטובה. ככה או ככה, מה שיכתיב כתמיד אלו התחזיות קדימה ואלה לא מעודדות כרגע, במיוחד על רקע היחלשות באירופה, מהשווקים החשובים ביותר לביג טק.

מה יותר יכאב: גוגל ויוטיוב או מיקרוסופט והדולר?

נתחיל מגוגל. בשישי האחרון החברה ירדה בכמעט 6%, על רקע הדוחות של סנאפ, ששוב העבירו צמרמורות בשוק, על רקע תחזית על הרעה כללית בשוק הפרסום המקוון. אלה באמת לא חדשות טובות לגוגל.

ברבעון הקודם גוגל פספסה את התחזיות בכמעט 4%, בעיקר הודות לירידה בפרסום ביוטיוב; ופספסה את תחזית ההכנסות בלמעלה מ-600 מיליון דולר. אמנם היה מדובר בצמיחה נאה של 14%, אבל במושגים של גוגל ובימים של אינפלציה - זה חלש. לרבעון הנוכחי התחזית לפי הקונצנזוס של 30 אנליסטים בשוק צופה רווח למניה של 1.31 דולר, על הכנסות של 70 מיליארד דולר.

בעולם שבו טיקטוק שובה לא מעט משתמשים ובמקביל הוצאות הפרסום נחתכות, התחזית שתיתן גוגל, כמו כל היתר, תכתיב את הטון. כנראה שחבל ההצלה של גוגל (וגם של מיקרוסופט ואמזון) תהיה חטיבת הענן, שהרווחים התפעוליים שלה רק גדלים עם הזמן (בשל העובדה שהקמת הדאטה סנטר הוא החלק היקר - וברגע שהוא מכסה את העלות שלו, הוא הופך לפרת מזומנים).

ברבעון הראשון גוגל הכניסה מחטיבה זו כמעט 6 מיליארד דולר, שהיוו 8.6% מכל הכנסות החברה וקפצו בכמעט 44% בהכנסות ביחס לתקופה המקבילה. לרבעון הנוכחי, הקונצנזוס צופה הכנסות של 6.8 מיליארד דולר שמהווים עלייה של למעלה מ-38.5% ביחס לרבעון 2 של 2021. יפה, אבל הענן הוא לא מה שחשוב כרגע: יוטיוב, התחזית והדולר הם חזות הכול בדוחות אלה.

 

משרדי גוגל (צילום: JHVEPhoto, שאטרסטוק)
גוגל. התחזית שתיתן תכתיב את הטון|צילום: JHVEPhoto, שאטרסטוק

נעבור למיקרוסופט – המניה של החברה השנייה בחשיבותה בשל שווי השוק השני רק לאפל. מתחילת השנה המניה ירדה ב-22% ונכון לכרגע היא מחוץ למועדון ה-2 טריליון. החודש החברה הודיעה כי נכנסה לשת"פ עם נטפליקס במיזם שידורי הפרסומות. ידיעה משמחת ללא ספק עבור הענקית האפורה, אבל כזה שלא ישפיע על הדוחות נכון לכרגע. החברה, כמו מרבית הענקיות האחרות הודיעה על האטה בגיוסי כוח האדם, מתוך גישה שמרנית על רקע תנאי המאקרו המתדרדרים.

30 אנליסטים צופים רווח למניה של 2.3 דולר על הכנסות של 52.5 מיליארד, שמהווים עלייה של 13.7% במכירות ביחס לתקופה המקבילה. כשמנכים אינפלציה, זה הרבה הרבה פחות ממה שהמשקיעים בוול סטריט התרגלו אליו. ברבעון הקודם חטיבת הענן, AZURE, עלתה ב-32% ביחס לרבעון 1 של 2021 והכנסות של כמעט 23.5 מיליארד דולר והחטיבה צפויה להמשיך להציג ביצועים יפים.

אבל זו לא הבעיה המרכזית של מיקרוסופט. החברה לאחרונה עדכנה את התחזית שלה למטה בכ-400 מיליון דולר, מ-53.2 מיליארד ברף העליון ללמעלה מ-52.7 מיליארד. הרווח למניה ירד ברף העליון מ-2.35 דולר ל-2.32. מיקרוסופט צופה פגיעה בהכנסות בשל הדולר החזק – נראה כמה הפגיעה הזו תהיה חמורה, אחרי שהדולר כבר הצליח להוריד בשבוע שעבר את מניית IBM, למרות הדוחות הטובים ביותר שהציגה בעשור האחרון.

מיקרוסופט, Microsoft (צילום: JeanLucIchard, shutterstock)
מיקרוסופט. צופה פגיעה בהכנסות בשל הדולר החזק|צילום: JeanLucIchard, shutterstock

השנה הקשה של מטא

הגענו למטא. בתחילת ספטמבר האחרון, לאור צפי להקלה רגולטורית על פייסבוק דאז, המניה הגיעה לשיא של קצת יותר מ-382 דולר. מאז, ולמרות הדוחות הסבירים האחרונים שלה, המניה איבדה כמעט 56% והיא עומדת על שווי שוק של 458 מיליארד דולר. ברבעון הראשון דיווחה שלראשונה איבדה משתמשים, כשהסיבה שהשוק נתן למטא פס בדוחות הקודמים, היא כי לצוקרברג נפל האסימון בנוגע לבזבזנות של חטיבת המטאוורס והוא חתך 3 מיליארד דולר בהוצאות. גורם בפייסבוק ישראל אמר ל-tech12 כי הקיצוצים הללו לא פוגעים בעבודה של ההאב למטאוורס ובלוקצ'יין שנמצא בארץ. לפחות בינתיים.

אבל הליך הצמצומים לא נפסק. בתחילת החודש צוקרברג הזהיר את המטאמייטס שלו שהרבעונים הקרובים הולכים להיות קשוחים במיוחד. בשבוע שעבר כבר דווח שעל מנהלים למצוא את העובדים הפחות יעילים ולסיים את החוזה מולם לאלתר. החברה עדיין מתמודדת עם נטישה וזמן שימוש גובר בטיקטוק. השבוע השיקה פיד מיוחד רק לפוסטים של חברים ובעצם חילקה את הפיד, בניסיון להחזיר את התחושה האישית ביחס ללוח המודעות שהפכה הפלטפורמה בשנים האחרונות. האם זה יעזור? בכלל לא בטוח.

מארק צוקרברג Mark Zuckerberg (צילום: Frederic Legrand – COMEO, שאטרסטוק)
מנכ"ל מטא, מארק צוקרברג. הצמצומים ממשיכים|צילום: Frederic Legrand – COMEO, שאטרסטוק

לחברה עדיין יש בעיות חומרה שמקשות עליה לפתח את המשקפי ה-AR שלה, כשמטא גם סובלת משינויי ההגדרות של אפל, שמונעת ממנה לטרגט את המשתמשים בפרסומות. בינתיים, חוץ מלבקש מהגולשים לטרגט את עצמם, נראה אם תהיה לצוקרברג תשובה לבעיות אלה. בכל מקרה, הצפי בשוק הוא לרווח למניה של 2.6 דולר על הכנסות של 29 מיליארד דולר, אבל העיקר היא התחזית וצוקרברג כבר עדכן אותנו פחות או יותר מה היא תהיה: הכול שאלה של כמה רע זה הולך להיות. 

אמזון המתכווצת תנסה להתאושש, אפל היא תעלומה

הדוחות של אמזון השנה היו רכבת הרים. ברבעון הראשון, כשדיווחה על עלייה של 10 מיליארד דולר בהכנסות מפרסום מקוון אחרי שברבעון הקודם מניית אמזון התרסקה והורידה איתה את השוק, צריך יהיה לראות איך מתקדם הליך ההתייעלות שעליו הכריז המנכ"ל אנדי ג'סי, כשאמזון עדיין סובלת קשות מעליית מחירי הנפט, שמעלים את העלויות לאורך כל שרשרת האספקה ואוכלים אל תוך הרווחים התפעוליים. רכישת חברת שירותי הבריאות האמריקאית One Medical בכ-4 מיליארד דולר ביום חמישי האחרון, היא ניסיון נוסף להעמיק את האחיזה של אמזון בתחום הבריאות, אבל זה לא מה שיושיענו בעת הזו.

משרדי אמזון Amazon offices (צילום: Askarim, שאטרסטוק)
אמזון. עשויה להיות הפסדית שני רבעונים רצופים|צילום: Askarim, שאטרסטוק

כרגע, חטיבת הענן והרווח התפעולי הם חזות הכול. AWS אמנם צמחה ברבעון הראשון ב-37%, אבל האטה ביחס לרבעון הקודם, שחצה את ה-40% צמיחה. החטיבה אחראית ל-16% מכל ההכנסות של הקבוצה והגיעה ברבעון הראשון ל-18.4 מיליארד דולר, הכנסות לעומת צפי של פחות מ-18.3 מיליארד. אבל שוב, צריך לראות בכמה החטיבה תצמח. אמזון צופה מכירות נטו של בין 116 ל-121 מיליארד, מה שיכול להפוך אותה להפסדית רבעון שני רצוף.

השיא של המניה היה ביולי אשתקד, קצת לפני שהורידה תחזיות, כשעמדה אז על למעלה מ-185 דולר למניה. מאז ירדה בכמעט 34% למחיר שצפונית מעט ל-123 דולר עם שווי שוק של פחות מ-1.25 טריליון דולר. עד כמה בעייתיים הדוחות הקרובים ניתן לראות בתחזית הקונצנזוס: הרווח למניה צפוי לרדת מ-76 סנט בתקופה המקבילה אשתקד, ל-14 סנט בלבד. ירידה של למעלה מ-80%. ההכנסות צפויות להגיע ל-119 מיליארד דולר, שמהווים עלייה צנועה של 3.4%.

והגענו לדובדבן שבקצפת: אפל. החברה הגדולה בעולם בשווי השוק, כשנטלה שוב את ההובלה אחרי שאיבדה אותה לרגע לענקית הנפט הסעודית, ארמקו. למרות שמתחילת השנה החברה איבדה למעלה מ-14% משוויה, בפועל איבדה למעלה מ-500 מיליארד דולר בשווי שוק, כשירדה מ-3 טריליון לקצת פחות מ-2.5 טריליון. כל תנועה קטנה של המפלצת הזו, היא תנודה ססמית למרבית השוק.

היתרון המשמעותי של אפל על היתר זו העובדה שקהל הלקוחות שלה הוא עשיר יחסית וכרגע אין צפי לפגיעה בביקושים לאייפונים החדשים, אבל החברה של טים קוק מאטה גיוסים וסביר להניח שתיפגע לא מעט מחוסנו של הדולר, שבוודאי ישפיע על ההכנסות ביתר העולם, במיוחד באירופה שם האירו חלש מאוד. ייתכן מאוד והשוק האירופאי יהיה עקב האכילס של הגוליית. כרגע, הצפי בשוק הוא לחשיפת משקפי ה-AR, שצפויים להעניק לאפל בוסט משמעותי (אלא אם יהיו פלופ כמו הגוגל גלאס).

חנות אפל iStore Apple (צילום: Tooykrub, שאטרסטוק)
חנות אפל. אין צפי לפגיעה בביקוש לאייפונים חדשים|צילום: Tooykrub, שאטרסטוק

אפל לא נתנה תחזית הכנסות, אבל צפתה לפגיעה של עד 8 מיליארד דולר בשורה העליונה וששולי הרווח ינועו בין 41.5 ל-42.5% וההוצאות התפעוליות יגיעו ללמעלה מ-11 מיליארד דולר. הצפי בשוק הוא להכנסות של למעלה מ-82.5 מיליארד דולר ורווח למניה של 1.16 דולר, שהאחרון מהווה ירידה של 10% ביחס לאשתקד. בבנק ההשקעות מורגן סטנלי הזהירו כי ייתכן והחברה תחטיא במעט את התחזיות – משהו שמאוד לא אופייני לאפל – אבל בסך הכול הם מאוד שוריים על המניה וצופים שהיא יכולה לעלות את שווי השוק שלה בטריליון דולר נוספים, אם תעביר את הפוקוס מגידול מקסימלי של חטיבות החברה ותנסה למקסם את ההוצאות של הלקוחות מהמכשירים הקיימים – כלומר מעבר למודל subscription.

"בהערכה גסה, אנחנו מאמינים שאם מעבר יותר מודגש למודל דמוי מנוי, זה יכול להוסיף לשווי השוק של אפל כטריליון דולר", כתבו בבנק ההשקעות. "אחוזי השימור מובילי התעשייה של אפל והרחבת האקוסיסטם של חומרה ושירותים כבר יצר את אחת מהפלטפורמות הטכנולוגיות הכי יקרות ערך בעולם", הוסיפו.