גוגל פרסמה את דוחות הרבעון הרביעי שלה לשנת 2022 ותוצאות השנה כולה והיא נענשה על החמצת התחזיות בירידה של למעלה מ-4% במסחר המאוחר, נכון לכתיבת שורות אלה. עיקר הכנסות החברה מבוססות על פרסום וגוגל מדווחת ירידה של 3.5% בהכנסות הפרסום שלה ל-59 מיליארד דולר. זוהי הפעם השנייה בהיסטוריה של גוגל מאז ההנפקה ב-2004 שנתון זה נשחק, הפעם הקודמת הייתה ברבעון השני של 2020, לאור המגיפה, כשענפים כמו תיירות פשוט הפסיקו לפרסם.

כשפורטים את עסקי הפרסומות ניתן לראות את הסיבות לירידה. בעסקי youtube ישנה שחיקה בהכנסות, גם תוצר המיתון בשוק אך גם עקב תחרות עזה מצד טיקטוק ופלטפורמות אחרות. ההכנסות מפרסומות יוטיוב עמדו על 7.9 מיליארד דולר, קיטון של 7.9% ברבעון ונמוך מתחזיות האנליסטים. גם הפרסומות הצמודות לחיפוש, עיקר הכנסות גוגל, נפגעו, ועמדו על 42.6 מיליארד דולר מול 43.3 ברבעון המקביל.

גוגל רואה ב-ChatGPT איום על הצורה בה אנשים מחפשים תוכן, ולאחרונה דווקא שחקנית זו חברה למיקרוסופט ומנוע בינג. גוגל מתייחסת ברצינות לאיום ה-AI ומודיעה כי החל מהדו"ח הרבעוני הבא היא תדווח בנפרד על פעילות הבינה המלאכותית שלה, דיפ מינד, מה שנכלל עד כה בסעיף: Other bets, הימורים אחרים.

קצת נחת גוגל יכולה למצוא בשמיים: עסקי הענן ממשיכים לצמוח במהירות וגוגל מדווחת על הכנסות בסקטור זה של 7.3 מיליארד דולר, גידול רבעון מול רבעון של כ-33% - עדיין קצת מתחת לציפיות האנליסטים. עסקי הענן "מצילים" את גוגל וסך הכל החברה מדווחת על עלייה בהכנסות רבעון מול רבעון ושורה עליונה של 76 מיליארד דולר, עלייה קלה מול הרבעון המקביל (וגם נתון זה מתחת לקונצנזוס האנליסטים בוולסטריט).

למרות העלייה בהכנסות, בשל מבנה עלויות כבד יותר, הרווח התפעולי של החברה נפגע. כך למשל, ניתן ללמוד כי לגוגל יש כעת 190 אלף עובדים מול 156 אלף עובדים ברבעון המקביל. הוצאות המחקר והפיתוח שלה גבוהות מול הרבעון המקביל, וכך גם הוצאות ההנהלה והאדמיניסטרציה, כך שבפועל גוגל מסיימת על רווח נקי של 13.6 מיליארד דולר, 7 מיליארד דולר פחות מהרבעון המקביל.

בסיכומו של דבר, דוח מאכזב לגוגל בו היא מחמיצה את תחזיות האנליסטים בכל מדד. הרווח למנייה של גוגל עומד על 1.05 דולר, מול תחזית של 1.18 דולר למנייה. המנייה מגיבה בירידה (אחרי שעות המסחר) של 6% ומוחקת את רוב מה שצברה לאורך יום מסחר חזק בשוק.

סונדאר פיצ'אי, מנכ"ל אלפאבית - החברה האם של גוגל - אמר כי "ההשקעה ארוכת הטווח שלנו במדעי מחשב, הופכת אותנו לבעלי פוזיציה טובה בנקודה שבה בינה מלאכותית הופכת להיות קריטית, ואני שמח לבשר שקפיצות המדרגה שלנו מבוססות ה-AI יתגלו בקרוב במנוע החיפוש שלנו ואף במקומות נוספים. יש לנו מומנטום חזק גם בענן, במשתמשים ביוטיוב ובמכשירי פיקסל. אנחנו בדרכנו למסע חשוב להנדס מחדש את מבנה העלויות שלנו באופן שיהיה עמיד יותר, ויתאים לחברה בעלת איתנות פיננסית, נמרצת וחזקה".

כזכור, ענקית החיפוש והפרסום גוגל הגיעה לפרסום דוחותיה לרבעון האחרון של 2022 תוך שהיא עוברת אחת התקופות הקשות בתולדותיה. פיטורי ענק של 12 אלף עובדים, הגדולים ביותר בתולדות החברה; איום חדש שהולך ומבצבץ בזירת הבינה המלאכותית כתוצאה מאיחוד הכוחות בין מיקרוסופט ו-OpenAI, מפתחת ChatGPT; וכעת גם תביעה חדשה ומטרידה לפירוקה שהגיש משרד המשפטים האמריקאי, שסיכוייה נראים על פניו מבטיחים.

הסימן המובהק ביותר לכך ש-ChatGPT אכן תפס את גוגל לא מוכנה הוא המהלכים בהם נקטה החברה. אחרי שהכריזה על code red, החברה גייסה למילואים את המייסדים סרגיי ברין ולארי פייג' והודיעה על יצירת מסלול חדש לאישור יוזמות בתחום הבינה המלאכותית, שרבות מהן מפותחות בחברה.