אולי זה עדיין אפקט הקורונה. אולי פשוט מחלחלת ההבנה שאי אפשר יותר לא להיות שם. כך או כך, במה שנוגע לתשתיות המחשוב באנטרפרייז, 2022 עמדה בסימן האצת המעבר לענן - מי ברמת הקונספט וגיבוש האסטרטגיה, מי בפריסה ראשונית של תשתיות ומי במיגרציה, הטמעה והוספה של שירותים מתקדמים. כפי שהדברים נראים כעת, ב-2023 זה עוד ילך ויתעצם. 

"ארגונים ותיקים ומסורתיים בבריאות ובקמעונאות, בביטוח ובבנקאות, בתעשייה ובמגזר הממשלתי מבינים את הפוטנציאל וצועדים בכיוון", אומר טובי כוכב, CTO בחטיבת הייעוץ של Deloitte. "לאנשי ה-IT זה ברור כבר מזמן, וכעת גם בצד העיסקי מתגבשת אותה הבנה. אנשי הכספים הם אגוז קצת יותר קשה לפיצוח, ודאי בכלכלה תנודתית וחסרת ודאות. אז נכון, הם יפגשו בתהליך הוצאה כבדה, ואם משווים (וזו טעות נפוצה) שרת לשרת, בענן מן הסתם זה 'עולה יותר'. מה גם שה-ROI הוא ארוך טווח ולא תמיד מדיד במונחים כספיים . אבל הערכים העסקיים שמביאה הטרנספורמציה - חדשנות, גמישות, חשיפה לשירותים ויכולות שאין דרך אחרת לצרוך - את כל אלה צריך להביא בחשבון, וגם להבין את הסיכון הכרוך בלא לעבור בשעה שהמתחרים כבר שם והעולם הטכנולוגי מתפתח שם". 

ענן. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
עכשיו זה כבר ברור: הארגונים מתחילים את המסע לענן|צילום: shutterstock

מבחינת מצב הסקטורים על ה"רצף הענני", כוכב מזהה התקדמות יפה בעולמות ה-Healthcare, בפיננסים ובגופי הממשלה. כאן ראויים לציון שני זרזים משמעותיים שכבר החלו לתת את אותותיהם, והשפעתם תורגש ביתר שאת החל מהשנה שבפתח: האחד הוא השקתם של חוות שרתים (Data Centers) אזוריים בישראל על ידי ספקי הענן הגדולים (Hyperscalers) - גוגל (GSP) עשתה זאת באוקטובר השנה, לאורקל כבר יש, ובקרוב יצטרפו גם אמזון (AWS) ומיקרוסופט. מדובר בשיפור חשוב הן מבחינת זמן ההשהיה (Latency), הקריטי כל כך לשירותים כמו סטרימינג  אך לא רק, והן באחסון הדאטה מבחינה גיאוגרפית ((Data Residency - סוגיה חיונית לארגונים עם דאטה רגיש ולא פעם גם עם רגולציה מפורשת.

הזרז החשוב השני הוא פרויקט נימבוס להעברת המחשוב הממשלתי בישראל לענן. במכרז הגדול מ-2021 לאספקת השירותים זכו ספקי הענן : גוגל ואמזון. לקראת סוף 2022 הושק מרכז מצוינות ענן נימבוס, CCoE (Cloud Center of Excellence), הכולל עשרות מובילי ענן מטעם משרדי הממשלה ויחידות הסמך השונות שיחד יגבשו את מודלי הטרנספורמציה המתאימים. כעת אמורות לצאת לדרך ההעברות עצמן, וסביר שלקראת סוף 23' כבר נראה ארגונים ושירותים ענניים כפועל יוצא של המהלך הנרחב הזה.        

 לא פרויקט, מסע 

אז איפה עומדים ארגוני האנטרפרייז בסוף 2022? כוכב מציין כי המנעד נע בעיקר בין שני השלבים הראשונים - השלב התפיסתי, שבו הארגון מבין שצריך לעבור, שואל את עצמו מה, כמה ומתי ובונה אסטרטגיה; ושלב פריסת התשתיות, ה-Landing zones, אמצעי אבטחת המידע ועוד. השלב השלישי הוא Deployment ו-Implementation בעצם מהווה את המיגרציה והמודרניזציה של מערכות ה IT, כולל העברה של Workloads שלמים מתוך הליבה העסקית. לבסוף מגיע שלב ה-Operate וה-Optimization שבו הארגון קוצר את פירות הטרנספורמציה ונהנה משירותים שרק הענן מסוגל להציע, תוך ניטור מתמיד ואופטימיזציה הכרחית. ברור שאנטרפרייז לא יוכל וגם לא צריך להיות ענני באופן מלא. "תמיד יישאר שוני ביחס לארגון שנולד וצמח באופן טבעי בסביבת ענן, וזה בסדר גמור. תמיד יהיו דברים שאנטרפרייז יעדיף להשאיר בחצרו". 

מחשוב ענן. אילוסטרציה (צילום: shutterstock)
זו כבר לא שאלה של איך ומתי. טכנולוגיית ענן|צילום: shutterstock

הצוות של כוכב מלווה ארגונים מכל המנעד, כולל כאלה שלא נמצאים כלל בענן או ש"שיחקו" ביישומים כאלה ואחרים אך ללא אסטרטגיה מגובשת והבנה עמוקה של היתרון היחסי והערך העסקי. אבל גם למתקדמים יותר בטרנספורמציה, כוכב מזכיר שמדובר במסע - לא פרויקט עם התחלה, אמצע וסוף. בתוך כך מציין כוכב שמודל צריכת השירותים - דווקא בשל הזמינות ו"הקלות הבלתי נסבלת" של השימוש – מאתגר ומחייב מעקב הדוק, ניטור רציף ואופטימיזציית עלויות מתמדת. זהו עולם ה-FinOps שמתלווה כיום ל-DevOps והופך מרכזי יותר ויותר. בפרט כשחלק ניכר מהצריכה העננית הגלובלית כיום הוא על בסיס Pay-as-you-go, מה שהופך את הרכיב הזה בתקציב מ-CapEx ל-OpEx. ככלל, עם הזמן מגלים ארגונים עד כמה הטרנספורמציה היא מולטי דיסציפלינרית, עד כמה משתנים בעקבותיה מודל העבודה, התקצוב, הרכש, ההיבטים המשפטיים וגיוס הטאלנטים, ועד כמה חשוב לבנות את זה נכון, קומה אחר קומה, בלי לדלג על שלבים.

במבט קדימה, ולמרות מה שנכתב כאן על הרגישות מצד אנשי הכספים להוצאות בעת הזאת, כוכב לא צופה חזרה לאחור או האטה משמעותית בקצב הטרנספורמציה. אינדיקציה טובה לכך היא רכישתה של חברת Ops Labs, חברה שמתמחה בשירותי ענן - בידי Deloitte עצמה בסוף 2022. "ראשו של סולם יעקב מגיע השמיימה אך אחוז היטב בקרקע", אומר כוכב בפארפראזה על הסולם המפורסם במקרא. "הצמרת הארגונית מבינה שהכיוון הוא ענן - זו כבר מזמן לא שאלה של אם, אלא מה, איך ומתי - וביותר ויותר מקרים גם מתחילה ליישם אך את המסע יש לעשות באחריות ובתכנון מושכל".