"תחשוב רגע על עולם שבו כל האנשים מחזיקים באותן דעות, מסורות, בסיסי ידע. לכולם אותם תחומי עניין, כולם עוסקים באותם פעילויות פנאי, הם אפילו נראים ומתלבשים אותו דבר - מה הסיכוי לאתגר בעולם כזה את צורת החשיבה המקובלת וליצור רעיונות מקוריים?" – רוני רוזנצוייג, שמכהנת כ-Director of Diversity, and internal mobility בחברת פלייטיקה בוחרת לפתוח איתנו את הריאיון עם תרגיל בדמיון מודרך שממחיש על דרך השלילה למה כל כך חשוב שלא לומר קריטי, בטח בעולם הטק שמתבסס על חדשנות, לוודא שערכי הגיוון וההכללה מיושמים בפועל.
עוד נחזור לתוכניות המעשיות של פלייטיקה. בחזרה לתרגיל של רוזנצוייג, אפשר לומר שעבודת צוות היא הלחם והחמאה של תעשיית ההייטק ומידת היעילות שלה היא זו שתעשה את ההבדל בין פרויקט חורק ומשמים למיזם שמתפתח ומפתיע תוך כדי תהליך. מה זה אומר ברמה המעשית? לדברי רוזנצוייג, רק כשיש צוות שמורכב ממגוון רחב של עובדים מרקעים שונים עם חוויות חיים שונות, יש לו את הפוטנציאל להפגיש שפע של נקודות מבט ולהוביל לתוצאה מוצלחת לכל הצדדים. "כשאנשים בעלי סגנונות שונים משתפים פעולה, הם משלימים זה את החוזקות של זו ומפצים על החולשות. שיתוף פעולה בין אנשים מרקעים שונים מטפח את היכולת לפתור קונפליקטים, להבין לעומק את המציאות. הוא גם מאפשר להבין סוגים שונים של שחקנים.ות ולקוחות מה שעוזר לבנות משהו מדויק וייעודי עבורם.ן. והמחקרים כבר מראים שחברות עם מודעות גבוהה לגיוון הוכיחו עלייה ברווחיות על בסיס חדשנות".
אז נכון, קבוצה הומוגנית יכולה לסנוור ולתת תחושה נפלאה כי קל לקבל החלטות ונעים שחושבים כמוך אבל בפועל זה פחות משרת אותנו. "דווקא צוותים מגוונים מעודדים דיון ביקורתי, מאתגרים את הקיים ולא לוקחים אותו כמובן מאליו. ככה מגיעים להישגים חדשים כי קבלת ההחלטות מקיפה יותר. יתרה מכך, צוותים מגוונים קוראים תיגר על הנחות היסוד, מזהים נקודות עיוורות ושוקלים מגוון רחב יותר של אפשרויות, מה שמביא לפתרונות מושכלים וחדשניים יותר".
המסר המשותף של פלייטיקה, גוגל ופייבר
החשיבות של לשחק עם הגבולות ולשבור מוסכמות לא נעצרת בתוך גבולות החברה. לדברי רוזנצוייג, לחברות טק גלובליות יש את הכוח שלא תמיד למדינאים ופוליטיקאים יש את האפשרות להשתמש בו - לבטל גבולות, לגשר על פערי תרבות ולקדם קהילות. חברות טק שחורטות על דגלן גיוון והכללה גם מייצרות אימפקט במעגלים רחבים יותר.
איך זה מתבטא בפלייטיקה?
"בחברת פלייטיקה ישנם שני פוקוסים גלובליים לשנה הנוכחית - נשים וקהילת הלהט"ב. זה בא לידי ביטוי, בין היתר, בבניית תכנית מקומית בוורשה למנהלות בארגון, תכנית שתצא לפועל בחודשים הקרובים לאחר שעלה מהשטח הרצון והמוטיבציה ליצור קבוצה כזו, של מנהלות משפיעניות באתר שלנו בוורשה בתחומים שונים המהוות דוגמה אישית ומחזיקות באג'נדה של שוויון. זה גם יכול להיות בדברים הקטנים - אך החשובים לא פחות - כמו מינוחים בפרסומים, בתוך ומחוץ לחברה, בתיאורי תפקיד ועוד.
"בנוסף, בישראל יש את קבוצת LGBTika (employee resource group) שנותנת ביטחון לקדם אג'נדות מקומיות. לאחרונה שיתפנו פעולה עם גוגל ופייבר במטרה להעלות את המודעות לתא הגאה ולתחושת השייכות בקרב עובדי פלייטיקה המשתייכים לקהילת הלהט"ב. מעבר לפעילות עצמה יש בכך גם מסר חשוב, בעיקר בתקופה הפוליטית הנוכחית בארץ: שלוש חברות מובילות בתעשייה מביעות עמדה נחרצת של תמיכה ללא עוררין בקהילה הגאה.
"אגב, מדובר בשיתוף פעולה שנולד מתוך בקשה שהגיעה מאחד העובדים להרצות במפגש, לדבר על הדברים ולחשוף את עמדתה של פלייטיקה. מה שיפה אצלנו שפעילויות ויוזמות רבות שאנחנו לוקחים בהן חלק מגיעות דווקא מהעובדים והעובדות עצמם.ן – זה מעיד על התשוקה שלהם לשינוי, וגם שהם מרגישים שיש להם גב של ארגון גלובלי שיוציא לפועל את הרעיונות".
"הזדמנות להתחבר למשהו גדול יותר"
לעובדה שפלייטיקה היא חברה גלובלית עם משרדים ב-13 מדינות ואלפי עובדים יש גם משמעות חברתית עמוקה עם פוטנציאל להעמיק את הגיוון. "עכשיו כשנכנסנו לחודש הגאווה, זו הזדמנות מעולה עבורנו לקדם את הרחבת ה-ERG של הקהילה הלהט"בית לכל פלייטיקה הגלובלית, כך שכל מי שרוצה יכול.ה להצטרף", מספרת רוזנצוייג. "מדובר ביוזמה שעלתה אחרי שיחה משותפת עם נציגויות גלובליות של פלייטיקה במזרח אירופה, שהעלו את הקושי ביצירת קבוצות מקומיות כי זה פחות נהוג, אבל ציינו שיש משהו בקהילה גלובלית שהיא חזקה יותר ואולי תאפשר לכאלה שלא מרגישים בנוח בסייט המקומי שלהם, להתחבר למשהו גדול יותר".