המושג "כפר גלובלי", שטבע חוקר התקשורת מרשל מקלוהן כבר בשנות ה-60, מקבל בשנים האחרונות משמעות מוחשית מאי פעם בכל סלון וסמארטפון. את שירותי התוכן שלנו אנחנו מזמינים לא פעם דרך ספקית התקשורת, ולעיתים אף מעבירים אליה את התשלום כסוג של בנדל (נטפליקס דרך פרטנר, דיסני פלוס דרך Spotify ואת יס דרך כולם). את הסטרימינג, הגיימינג ועוד מגוון רחב של שירותים אנחנו צורכים על גבי תשתית שנפרסת עבורנו, בלי לחשוב יותר מדי על הטכנולוגיה שמאפשרת את הקישוריות הזאת. אבל מאחורי הקלעים מתחוללת דרמה של ממש, שעומדת להפוך את החיים שלנו למקושרים ונוחים עוד הרבה יותר – כפרטים, כארגונים ומוסדות.
החיים החדשים שלנו, אם כן, הם סופרמרקט אחד גדול של מוצרים ושירותים - הזמינים לנו. חלקם זמינים בחינם וחלקם בתשלום, חלקם באופן ישיר וחלקם לאחר השארת פרטים ואישור חוזה נפרד - מאותו המקום ובלחיצת כפתור. אבל זה קורה לא רק במדיה: כל אלמנט עם Connectivity לרשת - כולל רכיבי IoT ומוצרי הבית החכם, כולל מערכות חכמות בשירותי הבריאות, בפירמות חקלאיות ועוד - יוכל להופיע שם. ושימו לב לזה: הגבייה עבור כל השירותים כולם, תוכל להיעשות בפעם אחת בעזרת כרטיס אשראי אחד שמסרנו לספקית התשתית. זה אומר שנשלם ישירות לחברות כמו סלקום או T-Mobile על סל שלם של מוצרים ושירותים הרחוקים מאוד מהליבה שלהן.
"ספקיות התשתית כבר מזמן לא מתחרות על מהירות", מסביר רון סורץ, סמנכ"ל ניהול מוצרים באמדוקס. "עוד מגה, פחות מגה, זה לא מה שיכריע את הכף מבחינתן. לצד זאת, תחרות אינטנסיבית על התעריפים רק תזיק לכולן ותפגע גם בלקוחות. איפה כן אפשר לייצר בידול, כזה שכולם ירוויחו ממנו? אם מוצרי הליבה הופכים ל-commodity, הרי שהיתרון התחרותי צריך להגיע מהערך המוסף. שירותי OTT (Over-the-top services) או בשמם הרחב יותר Subscription Services, הכוללים בעיקר מדיה - אך לא רק, יוצרים ערך ללקוח, מעשירים עבורו את חוויית הצריכה ומגבירים את ה-Stickiness, הנאמנות שלו לספק".
"הזירה בה כל האקשן מתממש"
עם זיהוי הצורך בשוק, השיקה אמדוקס מחדש את מה שנועד להיות ה-Enabler של העתיד המקושר הזה: המרקטפלייס. שם האקשן הגדול אמור להתממש. "ההסדר בין ספקית תשתיות לספקית תוכן הוא לא רק מסחרי", מציין אופיר דניאל, מנהל השיווק של פלטפורמות אמדוקס. "יש המון טכנולוגיה בכל התקשרות כזאת - מאונבורדינג (חיבור טכנולוגי של השירות לשכבת ה-IT של המפעיל): דרך אקטיבציה של כל שירות לכל לקוח קצה שבחר להתחבר אליו ועד לזיהוי הלקוח וחוויית התשלומים שלו. לאמדוקס, כספקית גלובלית מובילה של שירותי טלקומוניקציה, יש את ה-outreach הייחודי לכל הצדדים. כעת הוספנו עוד שכבה שסוגרת עבורם את המעגל. כל ספקית תשתיות יכולה לבחור אילו שירותים היא מנגישה ללקוחות ומה מופיע בממשק שהיא מציגה לבחירתם. עכשיו אפשר גם לשתף פעולה בצורה נוחה מאי פעם בין ספקיות התוכן והשירותים לבין מוצרי הליבה של המפעיל".
דניאל מפרט את ה-Win-Win שיוצר המרקטפלייס המחודש:
בראי ספק שירותי התקשורת, המרקטפלייס מאפשר להעשיר באופן חלק את סל המוצרים ולהגביר את נאמנות הלקוחות בעזרת הערך המוסף. עוד מרכיב חשוב, הוא היכולת האפקטיבית להרוויח מהשירותים "הרוכבים" על התשתית, מה שלא תמיד התאפשר למרות ההשקעות המרובות בתשתיות התקשורת. דשבורד נוח ינגיש ויעדכן את המפעיל בזמן אמת על צריכת השירותים השונים בידי המשתמשים.
עבור ספקיות התוכן והשירותים, המרקטפלייס מקנה ייצוג מכובד בממשק שרואה כל לקוח קצה לנגד עיניו, וגם פטור מחיבור Point-To-Point לכל ספק שירותי תקשורת בנפרד ומהתעסקות עודפת בגבייה. הפלטפורמה יודעת להביא בחשבון את תנאי החוזה המסחרי הספציפי (עם או בלי הנחות, עם או בלי פרסומות וכדומה).
ומה מקבל לקוח הקצה? חוויית שירותים מלאה במחירים נוחים שהספק השיג, אפשרות ליהנות מחבילות מרתקות ומגוונות, ושליטה מלאה במנעד רחב של מוצרים ושירותים מבלי לקום מהספה ומבלי למסור שוב ושוב את פרטי החיוב. בשלב הבא, עם הטמעת כלים של OpenAI שיאפשרו רכישה מהירה יותר של מוצרים ותמיכה דרך צ'ט, המרקטפלייס יציע שירותים על סמך טעמים אישיים בצורה מדויקת יותר.
לא מדובר רק ב-Entertainment: השירותים יכולים לכלול גם Storage של גוגל, שירותי 5G כאלה ואחרים, חיבור למוצרי IoT (למשל לפאנל הסולארי שבגג או לעמדת הטעינה של הרכב החשמלי בחניון) ועוד. כדי ליהנות מכל העושר והאושר הזה, כל מה שהלקוח צריך לעשות זה לבחור שירותים בממשק, להוסיף אותם לעגלת הקניות, ממש כמו שכולנו עושים בכל אתר קניות מקוון - וללחוץ צ'ק-אאוט. מיד באותו הרגע - וכאן באות לידי ביטוי הטכנולוגיה והפריסה הרחבה של אמדוקס - השירותים מאוקטבים וזמינים לשימוש.
מהפכה ב-B2B
מהפכת הקישוריות לא פוסחת על הלקוחות העסקיים. "את אותם עקרונות שיישמנו עבור המשתמשים הפרטיים, אנחנו לוקחים לעולמות ה-B2B, שם גם נמצא הכסף הגדול ועיקר ההשקעות של הספקים", הסביר רון סורץ. "זו כבר באמת ארץ האפשרויות הבלתי מוגבלות, החל מבית חולים שרוצה להקים חדרי ניתוח חכמים ועד חברות אגריטק. זה כבר אומר ציוד וירטואלי ופיזי לרובוטים, שירותי Edge וPublic cloud-, וזה לוקח את המרקטפלייס עוד כמה צעדים קדימה. כמובן, גם שירותי CRM, דאטה, הגנת סייבר, תשלומים - כל תוכנה וטכנולוגיה שהחברות צריכות יכולה להיות זמינה להן במרקטפלייס במודל כזה או אחר של Subscription,רישיון וכדומה".
פלטפורמת המרקטפלייס של אמדוקס, שהחלה כ-Media-centric והתמקדה בלקוחות קצה, הופכת למאגר עשיר ומגוון של פתרונות צד שלישי ותמיכה רחבה בארגונים ועסקים מכל סדר גודל: "זו הזדמנות גדולה הן לחברות התוכנה והשירותים והן לארגוני האנטרפרייז שמעוניינים לצרוך אותם בדרך קלה וחלקה. זה העתיד, וכמאמר הקלישאה - העתיד כבר כאן".