בכל שנה בעשור האחרון עורכת חברת הגיימינג Valve את אליפות העולם במשחק האסטרטגיה הוותיק שפיתחה, Dota. בשנה הראשונה של הטורניר, ב-2011, חולקו בו פרסים בסך 1.6 מיליון דולר. בטורניר האחרון של 2021 היקף הפרסים היה קצת מעל ל-40 מיליון דולר.

זה לא מקרי: גיימרים מקצועיים מהשורה הראשונה מרווחים היום מיליוני דולרים בפרסים, חסויות ועלויות פרסום ברשתות חברתיות. תחום הגיימינג התחרותי (Esports) שבר שיאי צמיחה והיקף בתקופת הקורונה והפך במהרה למיינסטרים, אבל מבחינת כלי האימון שעומדים לרשות הגיימרים, התחום עדיין בראשיתו.

קבוצות גיימרים מקצועיות אפשר עדיין למנות בעשרות או בכמה מאות בודדות. אלה נהנות משירות של מאמן צמוד ויועצים נוספים, אך הן נדירות מאוד. "לילד מכרמיאל אין סיכוי להגיע לאחת הקבוצות האלה", אומר ל-tech12 אור בריגה, מנכ"ל ומייסד משותף של חברת NOVOS הישראלית.

"ילד שרוצה להפוך לשחקן כדורגל מקצועי, הרי ברור מה המסלול שלו: הוא מצטרף לאחת מקבוצות הילדים או הנוער באזור שלו ומשם התהליך מובנה. מה אני עושה כגיימר? לחכות שיגלו אותי זה כמו לשלוח קלטת שלך משחק כדורגל לבארסה ולקוות שיחתימו אותך", הוא מוסיף. כדי לשנות את כל זה מפתחת NOVOS פלטפורמת אימון דיגיטלי לגיימרים ומודיעה היום (ג׳) על סבב seed בשווי שישה מיליון דולר. 

אור בריגה, מייסד ומנכ"ל: "ילד שרוצה להפוך לשחקן כדורגל מקצועי מצטרף לאחת מקבוצות הילדים או הנוער באזור שלו ומשם התהליך מובנה. מה אני עושה כגיימר? לחכות שיגלו אותי זה כמו לשלוח קלטת שלך משחק כדורגל לבארסה ולקוות שיחתימו אותך"

הגיוס הנוכחי הובל על ידי קרן הון הסיכון "מיזמה" ובהשתתפות קרנות נוספות וביניהן Remagien Ventures, Kaedan ,Capital ,Gal Ventures ועוד. לצד הקרנות השקיעו בסבב הנוכחי אנג'לים משמעותיים בתחום, וכמה בעלים ומנכ"לים של קבוצות Esports מהטובות בעולם.

בריגה מעיד על עצמו שתמיד היה גיימר: "גדלתי בכרמיאל, שם כל השנה מחכים לפסטיבל המחולות ביולי אבל בשאר הזמן צריך תחביב. שלי היה גיימינג. לפני 15 שנה משחקי מחשב היה כמו לצפות בטלווזיה - בטח שלא קריירה או הזדמנות להרוויח כסף. לשמחתי היום גיימינג זה ממש מקצוע והטובים מרוויחים מיליוני דולרים".

תמונת מייסדים נובוס, NOVOS (צילום: NOVOS, יחצ)
מייסדי NOVOS. מימין: שי ארנון ואור בריגה. "עשינו ברידג׳ של מאות אלפי דולרים שימשוך אותנו עד הסיד"|צילום: NOVOS, יחצ

אך למרות השינוי הגדול שהתעשייה עברה, והעובדה שהיום היא מגלגלת מיליארדים, עדיין אין כלי אימון לשחקנים. לקבוצות המקצועיות יש אפילו תזונאי ומנהל כושר, אבל מדובר על שבריר מאוכלוסיית הגיימרים.

הרעיון ל-NOVOS עלה אצל בריגה ושותפו לחברה שי ארנון כבר כשנפגשו במסגרת תוכנית ZELL של אוניברסיטת רייכמן. "התחברתי עם שי כבר בתהליך הסינון לתוכנית והיה לנו ברור שזה מה שנעשה. הרעיון עבר תהליך אפיה ממושך בתנור. ידענו שזו הבעיה שלנו כגיימרים, והבנו כמה היא גדולה וכמה תסכול אמיתי יש שם". בריגה וארנון המשיכו עם הרעיון לאקסלרטור של Intel Ignite ולתוכנית ICON SV 101 המחברת בין סטארט אפים ישראלים לתעשייה בארה"ב, וב-2019 הקימו רשמית את NOVOS. 

בריגה: "גדלתי בכרמיאל, שם כל השנה מחכים לפסטיבל המחולות ביולי אבל בשאר הזמן צריך תחביב. שלי היה גיימינג. לפני 15 שנה משחקי מחשב היה כמו לצפות בטלווזיה - בטח שלא קריירה או הזדמנות להרוויח כסף. כיום, לקבוצות המקצועיות יש אפילו תזונאי ומנהל כושר"

"השלב הראשון היה לפנות לחברים וגיימרים אחרים מכל העולם, אנשים שלא פגשתי מעולם אבל אני משחק איתם כבר שנים, ולהתחיל לקלף את הבעיה - למה לא מתאמנים, איך נכון להתאמן וכו'. ואז מצאנו עצמנו פונים למאמנים של קבוצות מקצועיות - וקלטנו שגם הם לא יודעים".

היתרון בתחום, מציין בריגה הוא שכל המידע שדרוש לו על מנת לבנות פלטפורמה כזו זמין במנוע המשחק. 

 

ילדה משחקת במחשב (צילום: Ev. Safronov, שאטרסטוק)
גיימרית. אין מסלול התקדמות קבוע מראש|צילום: Ev. Safronov, שאטרסטוק

רגע, אז מה בפועל אתם עושים?
"כשאת מצטרפת ל-NOVOS אני מקבל עלייך את כל היסטוריית המשחק שלך. מהדאטה הזה אני מייצר פרופיל של מי את ומה חשוב לך, איפה אני יכול לבצע שינוי שהאימפקט שלו יהיה הכי משמעותי עבורך כשחקנית.

"אחרי הפרופיל אני מייצר לך תוכנית אימונים כמו בחדר כושר, שהורכבה עם מאמני קבוצות ויוצרי תוכן מהטובים בעולם ומתאימים מערך אימון ליכולות שלך. אם, למשל, גיליתי שמהירות התגובה שלך לא מספיק טובה - על זה אני אאמן אותך. אבל אנחנו משתמשים במתודולוגיה שבמקום להתאמן על מהירות תגובה נתאמן על רפלקס של לחיצה על עכבר ואז על תנועת העכבר - ממש מפרקים את הדבר הזה שנקרא גיימינג מתוך מטרה לייצר זכרון שריר".

סליחה, אבל זה נשמע קצת משעמם לא?
"לכן כל האימון קורה במשחק עצמו. יצרנו בו מודים וסיטואציות ואתגרים קטנים כדי שהמטלה לא תהיה סיזיפית".

למרות שהחברה רק סגרה סבב סיד, יש לה כבר קהל לקוחות ומוצר מבוסס. "עבדנו מאוד קשה, ויצרנו שת"פים משמעותיים בשלב מאוד מוקדם כי הקהל ממש אימץ אותנו ורצה להשתתף".

 בריגה: "לפני שלוש שנים כשפנינו לגייס, כמעט לכל המשקיעים היינו צריכים להסביר מה זה גיימינג ולמה זה גדול. בסבב הזה לא הייתי צריך אפילו סלייד כי הקורונה הכניסה את כולם הביתה והם ראו את הילדים שלהם בפורטנייט כל היום"

בכל זאת נשמע שעבדתם תקופה בלי מימון, איך הצלחתם? 
"הצלחנו לחסוך כסף בכל מיני דרכים, יש למשל תוכנית התמחויות שמביאה לכאן אנשים מסינגפור ומצאנו שם מפתח מטורף שעבד אתנו חצי שנה. השותף שלי עושה ניהול פרויקט וקוד במקביל. וגם חתכנו במשכורת של הצוות הראשוני כדי לפתח מוצר ועשינו ברידג' של כמה מאות אלפי דולרים שימשוך אותנו עד הסיד.

״לפני שלוש שנים כשפנינו לגייס, מלבד שני המשקיעים שנכנסו בסוף, כמעט לכל המשקיעים שפגשנו היינו צריכים להסביר מה זה גיימינג ולמה זה גדול. בסבב הזה לא הייתי צריך אפילו סלייד כי הקורונה הכניסה את כולם הביתה והם ראו את הילדים שלהם בפורטנייט כל היום".