Placer.ai (צילום: יונתן דוד, יחצ)
צילום: יונתן דוד, יחצ

טכנולוגיית מעקב הבינה המלאכותית אחרי העולם הפיזי, שפיתחה חברת פלייסר (Placer.ai) מכוונת לשוק בינלאומי ענק, שרק קצה קצהו מוצה עד כה. מנכ"ל החברה, נועם בן-צבי, מגדיר את החברה כ"סימילרווב של העולם הפיזי", ואומר שאין חברה אחרת שמסוגלת לעשות את זה כיום. אולי זו הסיבה ששורה של משקיעים משמעותיים שיכנעה את מייסדי החברה לגייס סבב C עם הערכת שווי שהופכת את החברה ליוניקורן.

חברת פלייסר מודיעה היום על השלמת סבב גיוס C בהיקף של 100 מיליון דולר לפי שווי של מיליארד דולר. את הסבב הוביל ג׳וש באקלי, והשתתפו בו גם WndrCo, לאקי גרום, MMC Technology Ventures LLC ,Fifth Wall Ventures, Array Ventures ומשקיעים נוספים מתחום המסחר והנדל״ן בארה״ב. עד כה גייסה החברה 166 מיליון דולר, ובן-צבי אומר שהסכום הנוכחי ישמש את החברה לסקייל-אפ הן בתחומי הטכנולוגיה, הן בגיוס עובדים והן בהתרחבות לשווקים נוספים מעבר לשוק אמריקאי שהחברה פועלת בו היום.

פלייסר אוספת כמויות אדירות של נתונים על תנועת בני אדם ברחובות, בחנויות, במרכזי קניות ומתעתדת להוסיף כעת סוגים רבים של נתונים שכולם עוקבים אחרי בני אדם. לפני שנכנסים לחרדת פרטיות צריך להבין את המטרה: מידע אגרגטיבי על תנועת אנשים כקהל, לא אחרי כל אדם ואדם כפרט. לדברי בן-צבי החברה מתמימה את הנתונים האישיים כך שלא ניתן לזהות את בני האדם הבודדים והפרטים האישיים גם לא מעניינים את הלקוחות, אלא המגמות הרחבות של הקהל.

Placer אוספת כמויות אדירות של נתונים על תנועת בני אדם ברחובות, בחנויות, במרכזי קניות. לדברי בן-צבי החברה מתמימה את הנתונים האישיים כך שלא ניתן לזהות את בני האדם הבודדים והפרטים האישיים גם לא מעניינים את הלקוחות, אלא המגמות הרחבות של הקהל

הנתונים של פלייסר מאפשרים לחקור מקומות מסויימים – סופרמרקט מסויים, קניון, בניין משרדים, "אנחנו יודעים להגיד מי האנשים שגרים שם, שעובדים שם, מי האנשים שמבקרים, מה הם עושים כשהם שם, מה הם עשו לפני ומה הם עשו אחרי", אומר בן צבי. הלקוחות הם בעלי חנויות, בעלי קניונים, אנשי עסקים שמבקשים לדעת מה אופי התנועה בנדל"ן כדי לקבל החלטות, והתוכנה של פלייסר נותנת להם תובנות שאין להם דרך אחרת לקבל.

החברה אוספת עשרות סוגי מידע, כולל מיקום אנשים לפי ה-GPS שלהם ולפי מיקומי הטלפון הסלולרי שלהם, נתוני שימוש בכרטיסי אשראי, נתונים ממצלמות מעקב בבנייני משרדים ובקניונים ועוד רבים. חלק מהנתונים נאספים באמצעות אפליקציות שמותקנות בטלפונים של האנשים, שנתנו להן אישור לשתף מידע עם צדדים שלישיים כשאישרו את תנאי השימוש מבלי לקרוא אותם.


החברה מתכוונת להשתמש בהון שגוייס כדי להגדיל משמעותית את מקורות הנתונים שהיא אוספת ולהתאים אותם לעוד ועוד שימושים של לקוחות, סכ"ה 60 שימושים לפי המיפוי שעשתה החברה. "גייסנו בתחילת השנה והכפלנו את המו"פ שלנו ואנחנו ממתכוונים להכפיל או לשלש אותו שוב", אומר בן צבי, "הכסף הולך גם לרכישת דאטה וגם לבניית המערכת. בסופו של דבר אנחנו יודעים לענות יותר טוב על שאלות אם יש לנו את המרכיבים הנכונים ואנחנו יודעים איך לבשל אותם".

לדברי בן צבי, הקורונה גרמה בתחילה לדאגה בחברה, אבל בהמשך התברר שהיא קידמה את עסקיה. הצורך של עסקים בנתונים שמספקת פלייסר גדל, והחברה צמחה משמעותית: ההכנסות גדלו פי שלושה ב-2020 ופי שתיים ב-2021. "אנחנו פועלים בשוק עצום - 90% מהכסף עדיין יוצא בעולם הפיזי. אולי יש נרטיב של של מעבר לאיקומרס ואפוקליפסה של הריטייל, אבל עדיין אין עתיד שבו לא נוציא את רוב הכסף אופליין. בשיא הקורונה 80% מהכסף יצא בעולם הפיזי. העולם הפיזי לא הולך למות, הוא רק משתנה", אומר בן-צבי.

חברת פלייסר הוקמה על ידי המנכ"ל נועם בן-צבי, זוהר בר יהודה, אופיר למל ועודד פוספלד. יש לחברה יש כיום כ-1,000 לקוחות משלמים, כולם בארה"ב, בתחום הנדל״ן והמסחר, בהם JLL, Regency Centers Taubman, Planet Fitness, BJ’s Wholesale Club, Grocery Outlet, אשר משתמשים במוצרי החברה כדי לקבל החלטות לגבי קנייה של נכסים, פתיחת חנויות, ולמדוד פעולות שיווק, מחקר מתחרים ועוד. החברה מעסיקה כיום כ-300 עובדים, מהם כ-160 במשרדיהם ברמת גן, ועתידה לגייס לשורותיה עשרות עובדים נוספים.