הסיפור הכי חם בסצינת ה-AI היום הוא חברת X.AI שהקים אילון מאסק, מתחרה ישירה ב-OpenAI, מיקרוסופט, גוגל ואמזון, ואולי גם מי שתיקח את התחום כולו למחוזות חדשים. כעת Tech12 מגלה שכל המהלך התאפשר רק בזכות חברה ישראלית אחת - ביאזבו (Bizzabo). ביזאבו הייתה הבעלים של כתובת הדומיין X.AI ושל הסימן המסחרי X.AI, ובדרך להגשמת החזון הטכנולוגי שלו, מאסק היה צריך לרכוש את הנכסים הדיגיטליים האלה.
לא קשה לדמיין את מאסק האקסצנטרי נותן הנחיה לעובדיו – 'השיגו לי את הדומיין X.AI, בכל מחיר!'. ובכן, מתברר שזה לא מאוד רחוק מהמציאות. לפני מספר חודשים, בזכות מה שאפשר לתאר רק כקארמה, חברת ביזאבו ביקשה להוציא למכירה את הדומיין X.AI שהיה ברשותה מאז רכשה את הסטארט אפ האמריקאי X.AI ביוני 2021. בדרך לא דרך נוצר הקשר בין הקונה האלמוני למוכרת הישראלית וסוכם על מחיר בן שש ספרות בדולרים - יש שאומרים שזהו הסכום הגבוה ביותר ששולם עד כה עבור כתובת דומיין עם סיומת AI. ואחרי זה, בהתחשב בחשיבות העצומה של הדומיין למאסק וביכולת הכספית המשמעותית שלו, יכול להיות שמשא ומתן מעט יותר אסרטיבי היה מכניס למוכרת סכום גדול הרבה יותר.
בועז כ"ץ, סמנכ"ל דאטה ומייסד שותף בביזאבו, אז לא התעשרתם מהעסקה?
"מה שאני יכול להגיד לך רשמית, זה שאחרי שעשינו את כל האינטגרציה של X.AI לתוך המערכת שלנו החלטנו שאין לנו צורך בדומיין או בסימן המסחרי, ואנחנו מאחלים בהצלחה לבעלים החדש. אנחנו יכולים לאשר שהדומיין כבר לא בבעלותנו וגם לא הסימן המסחרי".
עשרות מיליוני דולרים
צריך להבין כמה העניין הזה קריטי למאסק: האיש הפך את ה-X לסמל שלו כבר ב-1999 כשהקים את הבנק הדיגיטלי X.com. בחודשים האחרונים הוא שינה את שמה של חברת טוויטר שרכש ל-X Corp. במסגרת עץ האחזקות החדש של מאסק, X Corp היא חברה בת של X holdings, וחברה אחות של SpaceX ושל טסלה (בינתיים בלי X). עם רכישת טוויטר, כלומר X corp, מאסק צייץ שבכוונתו להפוך אותה לאפליקציית X, "אפליקציית הכל" (everything app), שאולי תיישם את ה-AI של X.AI. ואיך אפשר לשכוח את X, בנו בן השנתיים של מאסק (או בשמו המלא X Æ A-12).
X.AI הגיעה לידי ביזאבו בימי השיא של ההייטק הישראלי ב-2021. ביזאבו, שפיתחה פלטפורמה לארגון וניהול כנסים וירטואליים ופיזיים, צמחה במהירות, נישאת על גל העבודה מרחוק שגאה בימי הקורונה. המשימה הייתה לצמוח במהירות האפשרית וכך קרה שבתוך חצי שנה ביזאבו רכשה לא פחות מארבעה סטארט אפים: במאי 2021 היא רכשה את Whalebone השוודית, שבועיים לאחר מכן את X.AI האמריקאית ובהמשך נרכשו TeeVid הישראלית וקליק הקנדית.
X.AI נרכשה על עשרת עובדיה בסכום שהוערך בכמה עשרות מיליוני דולרים, אחרי שכבר הספיקה לגייס 44 מיליון דולר מסופטבנק ומקרנות נוספות לפי שווי שהוערך בשיאו ב-100 מיליון דולר. הטכנולוגיה של X.AI היתה בוטית בשם "איימי אינגרם", שמסייעת לתיאום פגישות ואירועים באמצעות מייל והשוואת יומנים. דניס מורסטון, מנכ״ל ומייסד החברה הצטרף לביזאבו כסמנכ"ל מוצר.
מה עלה בגורלה של X.AI המקורית?
"היא נבלעה בתוכנו, עשינו אינטגרציה לתוכנה שבשבילה קנינו אותם – והיא משמשת כמערכת קביעת לו"ז ופגישות. היזמים כבר יצאו למקומות אחרים, ביקשו להשתחרר ברגע שסיימנו את האינטגרציה".
זה קרה בימים הטובים של ההייטק, מאז עברתם לצמצומים ופיטורים.
"ביולי היינו אחת החברות הראשונות שפיטרו מתוך כוונה לצמצם הוצאות. אחר כך עשינו עוד סבב בדצמבר כדי להגיע לרווחיות. ירדנו משיא של 400 עובדים ל-180 היום. זה תהליך כואב, לא הליכה בפארק. זו מלחמה יומיומית שבה בודקים איפה חוסכים כל דולר, איפה מצמצמים, איך מורידים עלויות ענן, איך עוברים למקומות שכוח האדם יותר זול. זו מלחמה על שרידות".
אתם מצליחים להגיע לאיזון תפעולי?
"כרגע זה מתקדם אפילו לפני התכנון, סיימנו רבעון סביר פלוס. החברה במקום יציב, יש לקוחות טובים. הרבה מהלקוחות שלנו מושפעים מאוד מהמצב הכלכלי הגלובלי ויש לקוחות שמצמצמים אבל לקראת Q3 נתחיל לראות עלייה בחזרה. זה מתקדם לאיזון תפעולי אבל בסוף אתה מקבל החלטה אם אתה ממשיך ללחוץ על הגז או שאתה מתקדם לרווחיות. גם המהפכה המשפטית בארץ לא תורמת לנו. יש הרבה יותר שאלות ששואלים הלקוחות על ישראל. זה לא שעוצרים עסקאות אבל שואלים אילו עובדים נמצאים בישראל, כמה העסק תלוי בהם, מה קורה שם. זו עוד רגל בדלת שצריך להתגבר עליה ולדבר עליה. עזוב אותי מפרופגנדות ותקשורת - זה אמיתי מהשטח, מורגש מאוד. זה לא טריוויאלי וזה מקשה".