הסטארטאפ YOOM נפרד מהשם Tetavi ומכריז על גיוס הון ססגוני בהיקף 15 מיליון דולר, בו משתתפים כוכבים בעולמות המוסיקה וההפקה: פיניאס אוקונל, זמר ויוצר זוכה הגראמי (וגם האח והשותף של הזמרת בילי אייליש), מאבריק קרטר, מנכ"ל SpringHill Entertainment, ג'סטין לובלנר, מנכ"ל Darkroom פול וואכטר, מנכ"ל Main Street Advisors, וגם המפיק והמוזיקאי ג'ימי איובין, מי שעומד מאחורי האוזניות של ד"ר דרה. וכן, השתתפו בו גם המשקיעים הקיימים בחברה כמו Insight Partners ואחרים.
מה הביא את אנשי תעשיית הבידור להשקעה ב-YOOM? טכנולוגיית הווידאו הוולומטרי, שבו הוא מתמחה, מאפשרת לצלם בני אדם מזוויות רבות בו בזמן, וכך לייצר עבורם אווטרים והולוגרמות לשימוש בפלטפורמות מטאוורס שונות. בניגוד לאווטרים של מטא או של משחקי מחשב, הטכנולוגיה של יום מאפשרת לייצר העתק דיגיטלי מדוייק של האדם, ששומר על מראה פניו האמיתי.
הטכנולוגיה של יום יכולה ללכוד ולשדר בשידור חי וידאו וולומטרי באיכות גבוהה בעזרת מערכת ניידת וללא צורך במסך ירוק או בסטודיו. היא מבוססת על שימוש בארבע עד שמונה מצלמות בלבד (לעומת מאות במערכות מקבילות) ואלגוריתמים של ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית.
מנכ"ל החברה גלעד טלמון, אומר בשיחה עם tech12, שהמיתוג מחדש נועד לשמר את מעמדה של החברה כמובילה בעולם יצירת התוכן ב-Web3 ולהרחיב את שיתופי הפעולה שלה עם מותגים, אמנים ויוצרים שגילו אותה בחודשים האחרונים. לדבריו החברה מתכננת סבב גיוס משמעותי נוסף בקרוב, לאחר שתעמוד במספר אבני דרך שהציבה לעצמה. עד כה גייסה החברה כ-50 מיליון דולר.
חברה ישראלית אחרת שפיתחה טכנולוגיית וידאו וולומטרי היתה FreeD, שנרכשה על ידי אינטל ב-170 מיליון דולר, אך לאחר מכן אינטל נסוגה וסגרה את הפעילות. טלמון אומר כי בניגוד לטכנולוגיה של FreeD שפותחה לשידור משחקי ספורט, יום התרכזה מתחילת הדרך בתחום הגיימינג. ואז פרצה המוזיקה לתוך הגיימינג והעולם השתנה.
הכל התחיל במרשמלו בפורטנייט
אפשר לסמן את ההתחלה ב-2019 בהופעה של דיג'יי מרשמלו בפלטפורמת פורטנייט מול קהל של 10 מיליון אנשים. אבל ב-2020 באה ההופעה האינטראקטיבית של הראפר טראוויס סקוט בפורטנייט שבה צפו 12 מיליון איש ועוד 28 מיליון צופים ביוטיוב ובטוויץ'. בשנה שעברה הזמרת אריאנה גרנדה הגיעה לפורטנייט להופעה עם 15 מיליון צופים שעבורה היא קיבלה 20 מיליון דולר. אפשר להגיד שהאסימון של תעשיית המוזיקה ירד. ושיום היא החריץ לתוכו הם צריכים לשלשל את האסימון.
"אנחנו דוחפים היום חזק לתוך עולם המוזיקה", אומר טלמון, "בחודשים האחרונים תעשיית המוסיקה הגיעה למסקנה שאפשר לנצל את העולמות האימרסיביים כדי לפתוח עוד ערוץ לקשר עם המעריצים. עד עכשיו לא עשינו הרבה רעש אבל התחלנו לקבל הרבה פניות מזמרים ספציפיים וגם מפסטיבלים. האומנים תמיד מחפשים משהו שיתן להם חיבור למעריצים כי זה מה שיוצר גם את היכולת שלהם להתפרנס וגם את היכולת לשמור על הקהל".
מדוע העדפתם את תחום המשחקים על פני תחום הספורט?
"זה בא מהתפיסה שלי, שאיתה מסכימים המשקיעים וחברי הבורד. אני רואה את המטאוורס וה-Web3 קצת שונה ממה שרואים אותו בחברת מטא. יותר קרוב לאיך שרואים אותו ב-Epic Games או ביוניטי או ברובלוקס: בסוף זה תהליך אבולוציוני של הגיימינג. זה עולם שבשנים האחרונות הקהילה הופכת בו לחשובה יותר מהמשחק".
איפה הטכנולוגיה שלכם משתלבת בעולם החדש?
"הטכנולוגיה שלנו משולבת בכל מנועי המשחק וזה בא מהתפיסה שלי כגיימר. אנחנו מסתכלים על מה שקורה בשוק ורואים את הזמרים שרוצים לבנות קהילה ורוצים להגיע למקומו שבהם האנשים נמצאים. ואז הם פונים אלינו ובודקים אם אפשר לעשות דברים ב-Unreal Engine או אם אפשר לשלב אותם בפורנייט או ברובלוקס. אלה שיחות שאנחנו מנהלים עכשיו עם אמנים מאוד גדולים ברקע. אנחנו יכולים ליצור דמות שלהם באיכות פוטו ריאליסטית ולשתול אותה בתוך עולמות המשחקים".
"המשקיעים מתחלקים לשלושה סוגים - אלה שלא מבינים את התחום בכלל והשיחה איתם פשוטה וקצרה, אלה שרואים חזון טכנולוגי הרחק קדימה, עם שוק גיימינג-מטאוורס של טריליון דולר, ואלה שאמצע, שמבינים את התחום אבל רוצים לראות אפליקציות עכשיו"
תעשיית ה-Entertainment-Tech הישראלית אינה שופעת חברות. למרות יכולות מתקדמות של הייטק הישראלי בתחום זיהוי ועיבוד התמונה, רק מעט חברות הצליחו למצוא את התאמת השוק בעולמות המוסיקה והבידור. גם ליום, שהוקמה ב-2016, זה לקח זמן, והיא גייסה השקעות הון באופן מאופק ואיטי משהו.
המשקיעים היום מצפים למודל עסקי שכולל הכנסות ולא רק צמיחה. מה אתם יכולים להבטיח להם?
"המשקיעים מתחלקים לשלושה סוגים - אלה שלא מבינים את התחום בכלל והשיחה איתם פשוטה וקצרה, אלה שרואים חזון טכנולוגי הרחק קדימה, עם שוק גיימינג-מטאוורס של טריליון דולר, ואלה שאמצע, שמבינים את התחום אבל רוצים לראות אפליקציות עכשיו. המשקיעים בעולם המוזיקה שנכנסו עכשיו לשמחתי הרבה, הם כאלה. השוק הזה עדיין בחיתוליו, והנתח של מה שהוא עושה מתוך עולם הגיימינג הכללי הוא קטן מאוד, אבל זה נתח שיש בו המון עניין. ואנחנו יכולים להראות הכנסות, גם אם לא ARR של עשרות מיליוני דולרים בשנה".
מאיפה מגיעות ההכנסות?
"משותפים שאנחנו מוציאים להם Licensing של הטכנולוגיה שלנו, בתחום המוזיקה, הטלקום והפקות וירטואליות. ומשותפי IP שאני לא יכול לדבר עליהם כי הפרויקטים עוד לא נחשפו, אבל אלה שמות גדולים בעולם המוסיקה. אלה עסקאות שבהן אנחנו מקבלים רויאלטיז מהכנסות ההפקה".
איך אתה מתכנן לעבור את התקופה הקשה הזו מבחינת השקעות?
"אני מאמין בלנהל דברים בצורה שמרנית מתוך התקציב ואני חושב שזה גם מוכיח את עצמו. אני לא רוצה למכור מהחברה יותר מדי סתם, אני לא חושב שכל הדיווחים המנצנצים על גיוסי ענק משרתים מישהו. העובדה שלא עשינו את זה, למרות שהיתה לנו אופציה בסיבוב הקודם, והלכנו עם אינסייט פרטנרס ולא עם הצעות שהציעו יותר כסף והערכות שווי אחרות, די תציל אותנו. המצב הכלכלי כרגע לא פשוט וחברות בתחום שנכנסו בוולואציות של מיליארד דולר - אני לא רואה איך יוכלו לגייס כסף בעתיד בלי לעשות דאון ראונד".
יש לכם ראנווי מספיק ארוך או שתצטרכו לעשות גיוס נוסף בקרוב?
"יש לנו ראנווי לשנה פלוס. אנחנו מתכננים גיוס נוסף בצורה אסטרטגית, אחרי שנעמוד בכמה אבני דרך בחודשים הקרובים. ואז נעשה סקייל אפ לכמה פרויקטים. יש משקיעים שמדברים איתנו, שמלווים אותנו עוד משלבים מאוד מוקדמים, ובסוף יש לנו גם קופה שמנה כרגע. אנחנו במקום טוב, אבל אני מאוד מאמין בלנהל בגישה שמרנית וזה מאוד תלוי באבני הדרך, שחלקן עסקיות וחלקן בתחום פיתוח המוצר".
יום הוקמה ב-2016 על ידי ד"ר מיקי תמיר, מייסד ויו"ר הדירקטוריון, שהקים כבר מספר חברות כגון Pixellot, אורעד היי-טק, טראק 160 ו-Sport VU ומיכה בירנבוים, בעל ניסיון של 20 שנה בפיתוח אלגוריתמיקה של עיבוד תמונה. החברה מעסיקה 70 עובדים במרכז הפיתוח בתל אביב, ובמשרדי החברה בניו יורק, לוס אנג'לס וטוקיו והיא ממשיכה לגייס עובדים גם בימים אלה.
ג'ימי איובין, המשקיע האסטרטגי החדש של יום הקים בעבר את Electronics Interscope ו-Beats Electronics והוא גם מייסד חברת התקליטים Interscope Music, שנמצאת בבעלות יוניברסל רקורד. בשנת 2006, הוא חבר לראפר ד"ר דרה, והם הקימו את חברת האוזניות Beats Electronics, שנמכרה לאפל תמורת 3 מיליארד דולר. איובין אומר: "אני תמיד מחפש הזדמנויות חדשות לקדם את תעשיית הבידור. יום תביא את האמנים והמותגים אל תוך עולמות המטאוורס וזה מרגש מאוד. הטכנולוגיה שפיתחה החברה מנגישה את העולמות האלה עבור רעיונות יצירתיים שמאפשרים ליותר קהילות להתפתח וכל אלה מעניקים לי השראה לסייע בעיצוב עתיד תעשיית הבידור".