סטארט אפ הפינטק שילד (Shield) מודיע היום על גיוס הון בסבב B בהיקף 20 מיליון דולר. אם תרצו – זו התשובה של הסטארט אפים המאופקים, אלה שהתרחקו מחגיגות גיוסי ההון של 2021, ועכשיו הם חולפים על פני הרבה סטארט אפים ראוותניים, שמתקשים בימים אלה בגיוסי צמיחה.
שילד פיתחה ומנהלת פלטפורמה לאיתור מניפולציות והונאות בקרב עובדי חברות וארגונים פיננסיים. הטכנולוגיה שלה מאפשרת לפקח על כל שיחות העבודה והתכתבויות של עובדי החברה ולאתר דיבורים או התנהגויות שעלולות להעיד על כוונה להונאה, מקרי גזענות, שפה פוגענית או הטרדות מיניות. יכולת הפיקוח הזו מאפשרת ללקוחות לעמוד בדרישות הרגולציה בתחום הפיקוח הפנימי.
הפלטפורמה של שילד מאתרת מניפולציות והונאות באמצעות מעקב אחר התקשורת הפנימית בארגון וניתוח מבוסס AI של האינטראקציה. התיעוד והניתוח נעשים באמצעות מנוע ניתוח שפה טבעית (NLP) שעובר על הודעות דואר אלקטרוני, צ'אטים, שיחות טלפון, זום, טימס, סלאק ואחרים. הפלטפורמה פועלת בענן ומנטרת מדי מיליוני אינטראקציות בין מאות אלפי עובדים.
שירן וייצמן, מייסד משותף ומנכ"ל החברה, אומר שבשנה החולפת החברה יותר מהכפילה את ההכנסות שלה, והן מסתכמות בכמה עשרות מיליוני דולרים בשנה. כמו כן היא שילשה את כוח האדם, לכ-120 עובדים ביום, ושילשה את מספר הלקוחות, בהם בנקים אמריקאיים ואירופאיים גדולים. החברה המשיכה בפיתוח הטכנולוגיה, כולל כלים חדשים שעשויים להפוך למנועי צמיחה חדשים בהמשך הדרך. החברה רשמה בשנתיים האחרונות צמיחה של 300% בעקבות המעבר של ארגונים בעולם לעבודה היברידית והצורך לעמוד בדרישות הרגולטוריות.
שירן וייצמן, מנכל שילד: "באקלים הנוכחי יש המון דברים שאפשר לומר בקול רם. לפני שנה, ככל שגייסת יותר ולפי שווי גדול יותר אז היית יותר גדול. חברות אחרות בתעשייה עם הכנסות בגובה עשירית מההכנסות שלנו גייסו לפי שווי של מיליארד דולר"
שילד הוקמה ב-2018 על ידי שירן ויצמן, המשמש מנכ"ל ואופיר שבתאי, CTO, ואליהם הצטרף ערן נועם המשמש מנהל עסקי ראשי בחברה. החברה קמה במודל של מימון עצמי (בוטסטראפ) ורק ב-2022, אחרי כארבע שנים נדרשה לגייס הון ראשון בהיקף 15 מיליון דולר כדי לקדם את הרחבת השיווק והמכירות. עכשיו, עשרה חודשים לאחר מכן, החברה כבר מגייסת את הגיוס הבא בהיקף 20 מיליון דולר, לדברי החברה תוך עלייה בהערכת השווי של החברה. על רקע מיעוט הגיוסים בחודשים האחרונים, שני גיוסים בשנה הם תופעה חריגה.
"הגיוס הפעם נעשה בתנאים שונים לגמרי", מודה ויצמן,: "באקלים הנוכחי יש המון דברים שאפשר לומר בקול רם. לפני שנה, ככל שגייסת יותר ולפי שווי גדול יותר אז היית יותר גדול. חברות אחרות בתעשייה עם הכנסות בגובה עשירית מההכנסות שלנו גייסו לפי שווי של מיליארד דולר. היה FOMO בכל הכיוונים. אין לי שמחה לאיד על אף אחד מהקולגות שלי בסטארט אפים, אבל זה היה משחק בעייתי".
בגיוס הקודם שילד היתה יכולה להציג למשקיעים היקף הכנסות שמתקרב ל-10 מיליון דולר בשנה. ב-tech12 הערכנו אז שהשווי שלה בסבב הגיוס נקבע ל-100 מיליון דולר. במושגים של התקופה הנוכחית, ההערכת השווי הייתה יכולה כנראה להיות גבוהה הרבה יותר. "אז הפרמטרים היו אחרים וזה הדהים אותנו. כשדיברתי עם קרנות הון סיכון הרגשתי כאילו זה חיסרון שאתה מרוויח הרבה כסף ב-ARR, מייצר הרבה הכנסות".
הייתם יכולים לגייס יותר?
"היום נורא קל להסתכל בדיעבד ולהגיד בואנה איזה חכמים היו שילד. אבל אני ממש לא יודע אם היו שמים לי על השולחן גיוס של 200 מיליון דולר בוולואציות מטורפות, אם היה לי את האומץ להגיד לזה 'לא'. אבל אמרנו 'לא' להשקעות לא טובות בעינינו, שהיו משמחות בטווח הקצר אבל לא מועילות בטווח הארוך. אני מצטער על מה שקרה בשווקים. היתה פה תופעה של ימי פומפיי האחרונים עם המסיבות המפארות וארוחות הבוקר ואנחנו הסתכלנו על זה בהשתאות אני חייב לומר. בחוסר אמון: איך זה יכול להיות?"
חוץ מהמסיבות הכסף הזה שימש כמנוף צמיחה משמעותי
"אם קיבלת המון כסף בוולואציה מטורפת, ועכשיו הערכות השווי יורדות, אז נורא קשה להצדיק את סיבוב הגיוס האחרון ואז אתה צריך להתחיל לפטר. אבל אם החברה נבנתה בצורה הדרגתית , טובה ובריאה, ועדיין כל הזמן ההכנסות שלה צומחות, זה סיפור אחר. עדיין לא הגענו לאיזון תפעולה אבל אנחנו כל הזמן במסלול להגיע לשם. תוך 12 חודשים, לפי תוכנית מקורית לפני הסיבוב, אנחנו נהיה בחזרה באיזון תפעולי." "הדבר הזה שם אותך באיזשהו שקט. אתה בונה משהו שאתה יכול לממן אותו להחזיק אותו ואתה לא תזזיתי. זה נורא ואיום לנהל ביזנס בצורה תזזיתית. אני מהתחלה לא שיחקתי את המשחק הזה. אני מכוון להיות כמו החברות הציבוריות שיצאו מישראל, שעשו הנפקות סטנדרטיות, חברות שצומחות למרות התנאים הנוכחיים", הוא מוסיף.
את סבב הגיוס הנוכחי הובילה קרן Macquarie Capital שהשתתפה גם בגיוס הקודם. עוד השתתפו בסבב הנוכחי הקרנות Mindset Ventures ו- OurCrowd. לגיוס הצטרפה הפעם גם משקיעה אסטרטגית - קבוצת הבנקאות הבינלאומית UBS, שהייתה אחת הלקוחות החדשים של שילד השנה.
מה היה ההבדל בסבב הגיוס הנוכחי לעומת הקודם?
"קודם כל הקרנות מתכנסות פנימה, כולן, לוקחות פחות סיכון, והרבה יותר קשה להן לקבל החלטות. ראינו מחיקת ערך של חלק מהקרנות, המון קרנות עצרו פעילות. קרנות גדולות פשוט דוממו מנוע, אף אחד לא דיבר עם אף אחד. וכולם התחילו בבת אחת לדבר על זה שהעולם השתנה וצריך לדבר על ולואציות שמותאמות למה שקורה בשוק ההון, שם הן כמובן נחתכו".
איך זה משפיע עליכם?
"אנחנו מתמודדים עם הכל ובסוף מסתכלים רק על עצמנו. אנחנו באנו לבנות חברה בת קיימא ורואים את זה בשוויים שלנו, בסיבובים שלנו, בהכנסות שלנו. אני חייב להגיד שהאירוע הכי קשה מבחינתי אחרי הסיבוב הקודם היה הצמיחה שנדרשה: איך דואגים לשמור על התרבות של הארגון כשאתה משלש את כוח האדם ופותח מרכזים מכירות בעולם".
יש לכם כוונה לרכוש חברה בתקופה הנוכחית?
"לא כרגע. ההחלטה שלנו היא לפתח את כל הטכנולוגיה אינהאוז".
מה לגבי האפשרות להירכש על ידי חברה אחרת?
"מגיעות אלינו הצעות כל הזמן. אנחנו לא חושבים שזה נכון כרגע. אני חושב שבחמש השנים הקרובות אנחנו נעמיד פה חברה של 100-200 מיליון דולר מכירות ARR. מודל החיקוי שלנו הוא חברות כמו נייס וצ'קפוינט ואפילו מאנדיי. ואם בסוף החמש שנים יהיו הצעות מעניינות, נשקול אותן".
דיוויד סטנדן, מנהל בינלאומי משותף בקרן Macquarie Capital, שהובילה את סבב הגיוס: "מוסדות פיננסיים הופכים ליותר ויותר אקטיביים בניהול הסיכונים סביב תקשורת בין עובדים. שילד ממוקמת כדי לסייע לארגונים בניהול הסיכונים הללו והצוות של החברה המשיך לפעול היטב מאז שהובלנו את הסיבוב הקודם שלהם בתחילת השנה. כתוצאה מכך, אנו שמחים להמשיך לשתף פעולה עם שילד על ידי הובלת הסבב הנוכחי שלהם".