עולם הסחר המקוון נמצא בתחרות מתמדת לקיצור זמני השילוח. "זה התחיל ביומיים באמזון-פריים, הפך להיות same day delivery, ואז ירד לשעתיים ועכשיו כבר יש משלוחים ב-15 דקות", מסביר אייל יאיר, שותף מייסד בחברת 1MRobotics שנחשפת כעת עם גיוס הון של 15 מיליון דולר. יאיר מזכיר שחקניות כמו יאנגו דאלי בישראל או Gopuff בארה"ב, חברות שמתמחות בזמני שילוח קצרים מאוד.
"כדי לעמוד בזמני משלוח קצרים חייבים קרבה פיזית בין המקום שבו מאוחסן הפריט לבין הלקוח, אין דרך אחרת", טוען יאיר, ומציין מספר אצבע, שעבור רבע שעה שילוח, צריך רדיוס של בערך קילומטר מהלקוח. הדרך שזה נעשה היום היא ידנית. החברה מוצאת איזה מחסן או חנות נטושה, ומקימה שם מעין מרכז לוגיסטי זעיר במרכז העיר. אלא שזו טרדה גדולה והוצאה גדולה: לאתר את הנכסים, להיקשר חוזית עם בעל הנדל"ן, לשכור אנשים ולתפעל את המרכז במשמרות.
אייל יאיר, שותף מייסד ב-1MRobotics: "המכולה חוסכת ב-80% מכח האדם, נשאר 20% כדי לתפעל את המתקן, והיא פותרת את הכאב של הסקייל ומאפשרת 'לכבוש' שטח מסוים מהר"
"לקחנו את הרעיון של מחסן אוטומטי והפכנו אותו למוצר מדף", מסביר יאיר. ואת זה עושה החברה באמצעות מכולה ואוטומציה. "המכולה צריכה חשמל וזהו", מסביר יאיר. "היא חוסכת ב-80% מכח האדם, נשאר 20% כדי לתפעל את המתקן, והיא פותרת את הכאב של הסקייל ומאפשרת 'לכבוש' שטח מסוים מהר". להערכת החברה, כל מכולה כזו חוסכת 300 אלף דולר בשנה למכולה והתוצאה היא כמובן זמני משלוח קצרים.
הכל בתוך המכולה קורה באמצעות זרוע רובוטית וללא מגע יד אדם. מלבד החומרה הייעודית, החברה פיתחה תוכנה שיודעת לנהל את המלאי, לחזות ביקושים, לעשות איזונים בין מרכזים סמוכים וכדומה. מבחינת סחורות אפשר לחשוב על כל דבר מקטן ועד גדול: שתייה ואלכוהול, קפסולות קפה, סמארטפונים וטאבלטים ואף מוצרי מכולת בסיסיים.
אבל איך פותרים את בעיית הנדל"ן? עדיין צריך לשים את המכולה איפשהו.
"אתה חושב על תל אביב, וגם בתל אביב יש חניונים שאפשר להכניס אליהם מכולות, אבל תחשוב על עפולה - גם הם רוצים שילוח תוך חצי שעה. המודל הזה מאוד מתאים לפרברים ושם אין בעיית מקום. ואגב, בתל אביב אנחנו עושים פרויקט עם העירייה בשדרות ירושלים. העירייה רוצה שהמשלוחים יצאו מהעיר על אופניים או דו גלגלי במקום מכוניות שנכנסות לתוך העיר".
אבל 1M רובוטיקס מציעה גם מודל שכל הרובוט שלה מגיע ללא מכולה, ואז אפשר להכניס אותו אפילו במקום של חנות רחוב. ומלבד שליחים, יש גם מודל של איסוף עצמי עבור חלק מהמוצרים. לקוחות החברה הן כמה חברות פורצ'ן-500 מוכרות, שאסור לציין את שמן. המודל העסקי של החברה הוא לספק את המכולה ללקוחות בחינם ללקוחות, ולגבות דמי שימוש חודשים.
יאיר: "אתה חושב על תל אביב, וגם בתל אביב יש חניונים שאפשר להכניס אליהם מכולות, אבל תחשוב על עפולה - גם הם רוצים שילוח תוך חצי שעה. המודל הזה מאוד מתאים לפרברים ושם אין בעיית מקום. ואגב, בתל אביב אנחנו עושים פרויקט עם העירייה בשדרות ירושלים"
זה לא יוצר בעיה שכל ההשקעה ההונית עליכם? אתם צריכים לממן את בניית המכולות?
"אנחנו מתכוונים לממן את זה בחוב", משיב יאיר. "ברגע שמביאים הזמנות מלקוחות גדולים כמו שלנו, אין שום בעיה לגייס חוב".
אי אפשר להזכיר את 1MRobotics בלי להזכיר חברה דומה: פאבריק, שגם היא עוסקת במרכזים לוגסיטיים אוטונומיים, אך לאחרונה נקלעה לקשיים, יצאה למהלך פיטורים ואף החליפה את המנכ"ל. יאיר משיב שההבדל הוא בסטנדרטיזציה: "אם פאבריק רוצים למכן מחסן לוגיסטי, הם מגיעים, עושים סקר באתר, ואז צריך להביא אנשי מקצוע ולהתאים את האתר לציוד. אנחנו יודעים להוציא יחידות בהתאם לצרכי הכיסוי וזמני השילוח של הלקוחות".
חברת 1M Robotics נוסדה באפריל 2021 על ידי אייל יאיר ורועי תובל, שמכהן ב-COO. "בסוף 2021 הצלחנו להראות דמו עובד, בזמן שיא, בזכות צוות סופר איכותי, והמכולה הראשונה עולה לאוויר 'מבצעית' בעוד שלושה שבועות", מוסר יאיר.
החברה גייסה הון ראשוני מהקרנות אימרג', טרגט גלובל ו-INT3, וכעת מודיעה על סבב גיוס A של 15 מיליון דולר בהובלת קרן Ibex. סך הכל עומדים גיוסי ההון בחברה על 25 מיליון דולר.
בהודעת הגיוס נכתב: "המשלוח במייל האחרון (last-mile delivery) מייצר אתגר גדול עבור כל מותג, קמעונאי ונותן שירות, אשר נדרשים להשקיע מאמצים אדירים כדי לספק סחורה ביעילות המקסימלית ובחלונות הזמן הקצרים ביותר. Dark stores (חנויות אפלות, הינו מרכזי ליקוט בלי לקוחות, א"ז), הן סוג חדש של תשתית חיונית בעולמות הקמעונאות הישירה לצרכן". 1MRobotics מפתחת נאנו מחסנים רובוטיים שהם הדור הבא של ה-dark stores. המערכת מותאמת לעבודה ושינוע בתוך מכולת מטען. באמצעות אוטומציה מלאה וגישה מודולרית החברה מאפשרת פריסה מהירה בקנה מידה עצום, תוך הבטחת הפחתת עלות תפעולית משמעותית". סך הכל לחברה 40 עובדים.