ענקית הפינטק הישראלית בלו-ויין (BlueVine) חוזרת הביתה: החברה השקיעה בחברת ביזי (Bizi), שתהיה סטארט-אפ הפינטק הראשון שמעניק שירותים לישראלים. ביזי תציע קווי אשראי למגזר העסקי, לחברות בינוניות וקטנות.

ביזי הודיעה היום (א') על השלמת גיוס סיד בהיקף 7.5 מיליון דולר, שאותו הובילו בלו-ויין, קבוצת הפניקס וחברת אור-שי - חברת אשראי חוץ בנקאי שאחד מבעליה הוא בנק לאומי. בלו-ויין פועלת בעשור האחרון בארה"ב ופיתחה שם פלטפורמה בנקאית דיגיטלית. החברה הוקמה ב-2013 בידי המנכ"ל אייל ליפשיץ, ה-CTO ומנהל הסניף הישראלי ניר קלר, ומוטי שטנר, שאינו מחזיק בתפקיד פעיל בחברה כיום. לפי Crunchbase, מאז היווסדה גייסה בלו-ויין כ-770 מיליון דולר.

בשלב הראשון תעניק ביזי בישראל רק שירות אחד מכלל שירותי בלו-ויין: קו אשראי ללקוחות קטנים ובינוניים בהיקף של עד חצי מיליון שקל. הלקוחות יוכלו לפנות לחברה דרך האתר של ביזי, יענו על שאלון להכרת הלקוח ויצרפו דו"ח תנועות בנקאיות, בלי צורך להגיע פיזית לסניף בנק או להמציא מסמכים. ביזי תבדוק מאחורי הקלעים המידע על הפונה ותבצע את החיתום באופן דיגיטלי ובתוך דקות. בשלב זה לא החברה לא מציעה שימוש בבינה מלאכותית (בהיעדר ביג-דאטה על השוק הישראלי) אלא על שימוש במודל מומחה, שמבצע אוטומטית תהליך חיתום מורכב. בלו-ויין קיבלה רישיון למתן אשראי מורחב מרשות שוק ההון.

"השנתיים של הקורונה הפכו את הקרקע בשלה לכניסה לישראל"

ביזי הוקמה בידי עידו לוסטיג, ששימש כמנהל הסיכונים הראשי (CRO) בבלו-ויין. סער זכריש, שהיה ראש אגף דיגיטל בבנק הפועלים, הצטרף עתה לביזי וישמש כ-COO בחברה."המהפכה כאן היא לא רק טכנולוגית אלא גם צרכנית ופיננסית", אמר לוסטיג בשיחה עם tech12. "לבעלי עסקים קטנים קשה כיום לקבל מסגרת אשראי: יש עמלת הקצאה ועמלת טיפול ועמלת פירעון מוקדם. במוצר שלנו אתה מקבל קו אשראי, וכל עוד לא ניצלת אותו העלות לכך היא אפס. מרגע שמשכת זה כמו הלוואה ל-12 חודשים ואתה יכול לפרוע קודם ללא עמלת פירעון מוקדם. הרעיון הוא שיש לך קו אשראי לקשיי תזרים נקודתיים".

תהיו תחרותיים מול הבנקים וחברות אשראי חוץ בנקאי אחרות?

"בהחלט. נהיה יותר יקרים מהבנק כי עלות ההון אצלנו גבוהה יותר מהבנק, אבל לא נהיה יותר יקרים בהרבה, לא ניקח ריביות גבוהות, והתחרות היא לא רק על הכסף. מניסיון בארה"ב בעלי העסקים שואלים מה המחיר, מה גודל האשראי ומהי זמינות האשראי. אם אתה מסתכל על כל הדברים האלה ביחד אני חושב שנעמיד מוצר מאוד תחרותי".

ביזי מסך בית bizi home (עיבוד: bizi, יח
אתר הבית של Bizi. החברה תבדוק את המידע על הפונה ותבצע את החיתום באופן דיגיטלי ובתוך דקות|עיבוד: bizi, יח"צ

 למה החלטתם פתאום לבוא לישראל?

"כבר הרבה מאוד זמן שפונים אלינו ממשרד האוצר, רשות ניירות ערך וחברות ביטוח, ושואלים אותנו למה אנחנו לא מגיעים לארץ. הרבה זמן שבהנהלה של בלו-ויין רצינו להגיע לארץ, אבל תמיד אמרנו שאין פה בנקאות פתוחה, שאין מעבר של דו"חות אשראי צרכניים, שהרגולציה קשה.

"אבל בשנתיים האחרונות הדברים קורים והקרקע מבשילה. עכשיו, אחרי שנתיים של קורונה, כולנו למדנו להיות אפילו יותר דיגיטליים, גם מי שאינו צעיר, ולהתנהל מול הבנק באמצעים דיגיטליים. הקרקע בשלה להיכנס לארץ וחשבנו שזו ההזדמנות".

למה לא פתחתם סניף של בלו-ויין אלא החלטתם על חברה עצמאית?

"לא רצינו שזה ייבלע בתוך בלו-ויין כפעילות צד או משהו קטן. בלו-ויין צומחת בארה"ב בקצבים תלת-ספרתיים, משרתת מאות אלפי לקוחות והפעילות מתרכזת בדברים שסטארט אפים בשלבים מאוד מתקדמים מתמקדים בהם. אנחנו רוצים לעשות את זה (הפעילות בישראל - ט"ש) בתשומת הלב הראויה.

"בלו-ויין מעמידה את כל הטכנולוגיה שלה לרשותנו. אנחנו משתמשים במתודולוגיה, במודלים ובמה שרק רוצים, אבל החברה עצמאית, עם הון משל עצמנו. בזמן ממש קצר, למרות החגים והבידודים והסגרים, גייסנו צוות של 10 עובדים והרמנו מוצר. לפני שבועיים התחלנו עם טסטים ממש ראשוניים עם המוצר בלייב, מלקוחות ראשונים, ואנחנו מנסים את המערכת כדי לפתוח אותה בחודשים הקרובים להתייחסות יותר נרחבת, ואחר כך לשוק הרחב".

עידו לוסטיג, מנכ"ל Bizi ולשעבר CRO ב-BlueVine: "כבר הרבה זמן שפונים אלינו ממשרד האוצר ומרשות ניירות ערך ושואלים למה אנחנו לא מגיעים לארץ. אמרנו שאין פה בנקאות פתוחה, שהרגולציה קשה. אבל בשנתיים האחרונות הדברים קורים והקרקע מבשילה"

בשלב זה לוסטיג עדיין מועסק בבלו-ויין והחברה עובדת ממשרדי בלו-ויין בישראל. בתגובה לשאלה האם המעבר לישראל הוא חלק מהתוכניות האישיות שלו משיב לוסטיג: "כל הכוכבים התיישרו. אנחנו רצינו לחזור לארץ, הקורונה היתה קורונה, הטכנולוגיה הבשילה, הרגולציה הבשילה. הכל התאים. לפעמים זה קורה ככה. המהלך פה בא מתוך רצון כן ואמיתי לעשות משהו טוב בישראל, בבית שלנו, בכלכלה הישראלית".

"אם ההבטחות שלנו יתקיימו נוכל להציע ורטיקלים נוספים"

כיום, למעלה מ-95% משוק האשראי לעסקים קטנים בישראל נשלט בידי הבנקים, שמנהלים תיק אשראי של למעלה מ-200 מיליארד שקל. בנטרול הלוואות בערבות מדינה (שחלקן בתיק האשראי הבנקאי גדל משמעותית בשנתיים האחרונות), היקף האשראי שהעמידו הבנקים לעסקים קטנים בתקופת הקורונה הצטמצם ביותר מ-10% בהשוואה לתקופה שטרום המשבר.

תצליחו לקחת נתח משמעותי מהשוק?

"לדעתי נצליח. אני מאמין במיזם הזה, הוא מיוחד ועם היתכנות של הצלחה מאוד גדולה. כמה אחוז מהשוק אני רוצה? אם נצליח לקחת אלינו 5% מהשוק זה יהיה מטורף , ולדעתי זה מספר צנוע רק בגלל שאני איש ניהול סיכונים".

כמה זה באמת פתיחת השוק לתחרות כשהבעלים שלכם הם גם הפניקס ובנק לאומי?

"אני חושב שהם כולם מבינים שיש פה מהפיכה שמתרחשת. הצרכן הופך להיות במרכז, ואנשים מקבלים שירות מהיר, דיגיטלי וטוב. ברור לכולם שהעולם כבר שם ועכשיו גם תחום האשראי לעסקים מתקדם לשם. לכן חברות וגופים לוטשים עיניים לפעילות שלנו וזה מצויין. אני לא חושב שזה כדי למנוע תחרות".

לוסטיג: "BlueVine מעמידה את כל הטכנולוגיה שלה לרשותנו. אנחנו משתמשים במתודולוגיה, במודלים ובמה שרק רוצים, אבל החברה עצמאית, עם הון משל עצמנו. בזמן ממש קצר גייסנו צוות של 10 עובדים והרמנו מוצר"

אתם מציעים בינתיים רק חלק קטן מהשירותים של בלו-ויין בארה"ב. אתם מתכוונים להרחיב את השירותים?

"בוא נתחיל בקטן וניקח את זה משם, זו הגישה שלי. אם נראה שכל ההבטחות שהבטחתי באמת מתקיימות, אז נוכל ללכת עם כל כך הרבה ורטיקלים נוספים. לתת לעסקים עוד כלים, לא רק אשראי. נלמד הרבה ממה שאנחנו מתחילים עכשיו ואז נחליט".

"באופן מסורתי עסקים קטנים נופלים בין הכיסאות הבנקאיים", אמר אייל ליפשיץ, מנכ"ל ומייסד שותף בבלו-ויין. "הם לא גדולים מספיק בשביל להצדיק השקעה בפיתוח שירותים ומוצרים ייחודיים עבורם מצד הבנקים וגופים פיננסים אחרים, אך הצרכים שלהם שונים. חיכינו תקופה ארוכה לרגע שבו נוכל להביא לארץ את המהפיכה שאנחנו מובילים בארה"ב. לאור השינויים הרבים והחיוביים המתרחשים בשוק, מבחינה רגולטורית ומבחינת מקורות המידע הזמינים לחברות האשראי החוץ בנקאיות - ביזי מביאה את השינוי לישראל״.