עשר שנים לאחר שהוקמה, חברת הפינטק Pontera מזנקת בצמיחה ומשלימה שלושה סבבי גיוס בהיקף כולל של 80 מיליון דולר. בנוסף ערכה החברה סבב גיוס סקנדרי מאותם משקיעים, ממנו נהנו מרבית העובדים.
החברה, שהוקמה תחת השם FeeX ובין מקימיה גם אורי לוין, ממייסדי Waze, פיתחה מערכת מאובטחת לניהול חשבונות חסכון פנסיוני על ידי יועצים פיננסיים. לאורך הדרך היא חוותה מהפכים בשוק, שינויי מוצר והתאמתו לשוק ובסופו של דבר היא מכריזה כעת גם על שינוי השם.
"היו שנים שלא יכולנו לגייס שקל, ועכשיו גייסנו בשנה וחצי 80 מיליון דולר בשלושה סבבים – 8 מיליון, 27 מיליון ו-45 מיליון", אומר יואב צוראל, מייסד שותף ומנכ"ל Pontera, בשיחה עם tech12. מתיחת הפנים הזאת התאפשרה לאחר המעבר ממודל B2C שהתמקד במתן מידע לציבור החוסכים למודל B2B שמעניק כלי ניהול כספים ליועצים, ושהביא בעקבותיו לגידול משמעותי בהכנסות ולהתעניינות המשקיעים. "בעשר השנים האחרונות, אתה יודע כמה פעמים שמעתי את המשפט 'יש מספיק כסף בשוק'? אבל בתכלס, כשהחברה שלך לא מתקדמת ולא עולה חזק בהכנסות, זה לא מה שאתה מרגיש בתור יזם" הוא אומר.
מתיחת הפנים הזאת התאפשרה לאחר המעבר ממודל B2C שהתמקד במתן מידע לציבור החוסכים למודל B2B שמעניק כלי ניהול כספים ליועצים, ושהביא בעקבותיו לגידול משמעותי בהכנסות ולהתעניינות המשקיעים
את שלושת סבבי הגיוס הובילה קרן לייטספיד. בין הקרנות הנוספות שהשקיעו: The Founders Kitchen, Hanaco Ventures, Hyperwise Ventures, Blumberg Capital, ועוד. סך הגיוסים של החברה מאז הקמתה מגיע ל-99 מיליון דולר.
"ביום אחד קיבלנו ביקושים מכל התעשיה"
"כשהשקנו את פונטרה באוגוסט 2012, המטרה היתה לעזור לאנשים לצאת לפנסיה עם יותר כסף על ידי שקיפות אגרסיבית של העלויות שמשלמים החוסכים בפנסיה", אומר צוראל. אלא שהלקוחות הפרטיים לא ממש התעניינו והחברה דשדשה עד שב-2016 - עניין של מזל - נכנס לתוקף "חוק הנאמנות" של מימשל אובמה, שחייב את היועצים הפיננסיים לחשוף בפני החוסכים את מבנה העלויות שלהם. "ביום אחד קיבלנו ביקושים מכל התעשייה הפיננסית, כי יש רק חברה אחת טכנולוגית שמתמחה באיך מוצאים את העמלות", הוא מספר. ההכנסות באותה שנה הגיעו למיליוני דולרים וההזמנות ל-2017 לעשרות מיליונים, אבל אז ביטל בית המשפט את החוק וההזמנות החדשות פשוט נעצרו.
בנקודה הזו החליטו בחברה על תפנית חדשה - מערכת פינטק מאובטחת סייבר, שמאפשרת ליועצים פיננסיים לנהל ישירות את השקעות החוסכים. "ההכנסות מהמכירות החוזרות ב-2016 השאירו לנו מספיק חמצן לעשות את הפיבוט האחרון הזה", אומר צוראל. שוב, עניין של מזל כנראה. במודל ההכנסות החדש התשלום עבור המוצר נעשה על ידי היועץ הפיננסי, לפי חישוב של הסכום שהוא מנהל. ומכיוון שיש 10 טריליון דולר בחשבונות פנסיה בארה"ב, השוק הפונציאלי של החברה נראה מבטיח.
"היום אנחנו מנהלים מיליארדים רבים של דולרים של חשבונות לקוחות, עם אלפי יועצים שמשתמשים בנו, אבל יש עוד הרבה לאן לגדול", אומר צוראל, "בשלוש השנים האחרונות ההכנסות שלנו צמחו פי שלוש כל שנה. גייסנו 75 אנשים ויש לנו כיום 120 אנשים ועכשיו מגייסים עוד 150 אנשים".
מצד שני, הסתפקתם בגיוסי הון צנועים יחסית.
"כשהחברה התחילה להתקדם מהר ונהייתה שיחה סביבנו, קיבלנו עוד ועוד הצעות ממשקיעים. לפני שרצינו לצאת לסיבוב גיוס קיבלנו הצעת השקעה. קיבלנו אותן בנפרד וכל פעם לקחנו את הסכום ההגיוני בשווי ההגיוני ביחס למצב. בנינו את זה ככה, כדי שהשווי יהיה הגיוני בכל נקודת זמן ומצד שני אין לנו דילול גדול מדי והדרך היתה שלושה סבבי גיוס".
מדוע הגעתם לגיוס סקנדרי רק עכשיו?
"היו לנו עודפי ביקוש להשקעות כל הזמן. אז עכשיו הוצע לכלל העובדים למכור מניות בעסקת סקנדרי, שהיתה מעבר לסכום שגוייס. מדובר בכלל עובדי החברה שיכולים למכור, כלומר מעבר לשנה הראשונה. לא אמרנו 'רק הבכירים', או 'רק מי שמעל שש שנים', אנחנו מנסים להיות הכי פרו-עובדים. אז חלק מהעובדים מכרו, חלק ביקשו לקנות בעצמם מניות. אלה אנשים מתוחכמים שמבינים בשוק ההון".
"בסקנדרי כלל עובדי החברה יכולים למכור, מעבר לשנה הראשונה. לא אמרנו 'רק הבכירים', או 'רק מי שמעל שש שנים', אנחנו מנסים להיות הכי פרו-עובדים. אז חלק מהעובדים מכרו, חלק ביקשו לקנות בעצמם מניות. אלה אנשים מתוחכמים שמבינים בשוק ההון"
יוני חפץ, שותף בקרן ההון סיכון לייטספיד, אומר: "ראינו בשלב מוקדם כיצד Pontera מספקת שירותים שהם קריטיים ליועצים הפיננסיים שמעוניינים לשפר את השירות ללקוחות. לא הופתענו מכך שהחברה הראתה גידול של פי שלושה בהכנסות בכל אחת משלוש השנים החולפות. אנחנו מאמינים במוצר, ויותר חשוב מכך, בצוות שמוביל את הצמיחה הזו".
פונטרה הוקמה כ-FeeX ב- 2012 על ידי יואב צוראל (מנכ"ל), איל הלחמי (CTO) יזם סדרתי, דוד וייס (סמנכ"ל מוצר) ואורי לוין (יו"ר), יזם ולשעבר ממייסדי waze ומשקיע ב-Moovit.