קניות ללא חיכוך (frictionless commerce) הן ההייפ החדש בעולם הקמעונאות. מה שהכרנו בשנים האחרונות בעולמות הסופרמרקטים ורשתות שיווק בעיקר כפיילוטים מקרטעים הופך בהתמדה לתחום עסקי פעיל. כולם רוצים להציע ללקוחות עגלות חכמות, מדפים אינטליגנטיים, קניות אוטומטיות - כל מה שיאפשר לדלג על התורים בקופות. כמעט כל רשת סופרמרקטים שמכבדת את עצמה כבר מתהדרת בעגלות חכמות או במערכת סריקת מוצרים עצמית.
חוד החנית מבחינת הצעת הנוחות לצרכנים הוא טכנולוגיות סופרים אוטומוטיים, שמאפשרות ללקט מוצרים ולצאת מבלי לעבור בקופה. אמזון הניפה את הדגל ראשונה ב-2016 עם רשת חנויות Amazon Go האוטומטיות, והיום יש לה כמה מתחרות, בהן טריגו הישראלית שחנכה מספר חנויות באנגליה ובגרמניה ועומדת להשיק חנות עם שופרסל בתל אביב.
עשרות חברות מציעות שלל טכנולוגיות לרשתות המרכולים, בהן לא מעט חברות ישראליות כמו A2Z, WalkOut, Shopic, Tracxpoint ו-Supersmart בתחום העגלות החכמות, וטריגו ו-CybOrg בתחום הסופרמרקט האוטומטי. לכולן יש כבר לקוחות ראשונים בחו"ל, אם כי במרבית המקרים מדובר בפיילוטים.
הפריחה בתחום מושכת אליו שחקניות חדשות אך גם ותיקות - כמו חברת מאזני שקל (Shekel Scales) הישראלית, שאחראית לרבות מקופות השקילה שאתם פוגשים ביומיום במכולות וסופרים ברחבי הארץ. בשנים האחרונות חידשה החברה את פניה עם ארבעה קווי מוצר חדשים שממנפים את טכנולוגיית השקילה האלקטרונית ומספקים יכולות קמעונאות חכמה לאורך השוק כולו.
הטכנולוגיה החדשנית ביותר של מאזני שקל מכונה "מדף חכם", והיא מתמודדת בזירת הסופרמרקטים האוטומטיים. המערכת משתמשת בזיהוי המוצרים על ידי שקילתם כשהם על המדפים בחנות בשילוב עם מעקב אחר הלקוח באמצעות קרן לייזר, שמתבייתת עליו בחנות ומזהה את המוצרים שהוא נוטל או מחזיר
במסגרת פרויקט שנחשף כאן לראשונה שקל - בשיתוף Parlevel Systems - מתקינה בימים אלה מאות מקררי מכירה אוטומטיים באירופה בשווי כולל של 6 מיליון דולר. במקביל חתמה החברה על עסקה לפתיחת חנויות אוטומטיות עם רשת נוריש ובלום (Nuourish + Bloom) בארה"ב, שמתכוונת לפתוח כ-400 חנויות בשנים הקרובות.
שקל חתמה על עסקאות נוספות עם מספר רשתות סופרמרקטים, בהן רשת Monoprix הצרפתית וחברת GK הגרמנית. הטכנולוגיה של שקל תשמש להקמת חנויות "קפסולה" זעירות אוטומטיות, בין השאר חנויות נוחות, חנויות בשדות תעופה וחנויות בתוך חנויות. שתי חנויות ראשונות כבר פועלות בפריז ובהמשך השנה ייפתחו חנויות נוספות באירופה.
"נראה פריצת דרך השנה", אומר מנכ"ל מאזני שקל ניר לשם, "עד שהטכנולוגיה תיכנס להיפר-מרקטים עוד רחוק היום, אבל הטכנולוגיה הולכת ומשתפרת ועושה קפיצת מדרגה. הטכנולוגיה של קניות ללא קופה עוד לא הגיעה עדיין לסף הכניסה המסחרי. השוק בהייפ, יש בו המון סקרנות, כולם מבינים את הערכים המוספים ויש הרבה בחינה של טכנולוגיות אבל אני לא חושב שהתחרות הוכרעה ואולי גם לא תוכרע".
חנויות קפסולה לקנייה בלי קופה 24 שעות ביממה
מאזני שקל מגיעה מעולמות השקילה וכל הטכנולוגיות המתקדמות שלה משתלבות ומשלימות את הטכנולוגיה המרכזית: חיישני משקל שפותחו על ידי החברה ומיוצרים על ידה. "המוצרים החדשים נותנים לנו כניסה לשוק דרך ה-power house של השקילה" אומר לשם, "אנחנו משלבים בין השורשים העמוקים שלנו בעולם הריטייל ובין חדשנות והסתכלות קדימה".
הטכנולוגיה המשמעותית מבחינת חדשנות מכונה בחברה "מדף חכם" ובאנגלית product aware shelf. מדובר בטכנולוגיה ששקל מפתחת עם היטאצ'י היפנית, ומתמודדת בזירת הסופרמרקטים האוטומטיים. המערכת משלבת זיהוי של המוצרים על ידי שקילתם כשהם על המדפים בחנות, בשילוב עם מעקב אחר הלקוח באמצעות קרן לייזר (בטכנולוגיית ליידר) שמתבייתת עליו בחנות ומזהה את המוצרים שהוא נוטל או מחזיר. כל הנתונים מוזרמים למודל סטטיסטי של בינה מלאכותית, שמנבא את התנהלות הלקוח ומגיע לדיוק של יותר מ-99% בזיהוי המוצרים. לדברי החברה שלא כמו בטכנולוגיה של אמזון גו, אין כאן מצלמות מעקב שעלולות לפגוע בפרטיות. חנות ראשונה בטכנולוגיה זו פועלת ברשת נוריש ובלום באטלנטה.
בפרויקט אחר של שמבצעת שקל עם חברת Casino Group הצרפתית, בעלת רשת המרכולים הענקית Monoprix היא אמורה להקים רשת חנויות קפסולה זעירות בשם "בלאק בוקס". החנויות הן 18 מ"ר של מבנה זכוכית סגור שיציע מגוון של 300 מוצרים לקנייה 24 שעות ביממה. חנות ראשונה הוצבה כהדגמה במשרדי Monoprix בפריז וחנות שניה נפתחה באחד מסניפי הרשת כחנות בתוך חנות (ראו תמונה). הסכם נוסף נחתם עם חברת GK הגרמנית, שעומדת להתחיל השנה בקידום רשת חנויות זעירות בשם GK GO, שמבוססות הטכנולוגיה של שקל.
הטכנולוגיה השנייה קדמה למדף החכם, והיא נמצאת כבר בשימוש בישראל ובמספר מדינות בעולם. מדובר במאות מקררים חכמים שמשמשים כנקודות מכירה: פותחים את המקרר באמצעות העברת כרטיס אשראי, לוקחים מהמדפים את המוצרים המבוקשים וסוגרים, זהו. המקרר מזהה מה היו המוצרים שנלקחו ומחייב את כרטיס האשראי. התוצאה, לטענת חברה היא הכפלת הפדיון לעומת ה-vending machine המוכרת. בישראל המקררים משווקים תחת המותג "הצרכניה" של תנובה. באירופה הם משווקים תחת המותג Hubz, בשיתוף חברת השיווק Parlevel ויצרנית המקררים Imbera.
מוצר אחר של החברה פונה לשוק העגלות החכמות. החברה פיתחה טכנולוגיה שמוסיפה יכולת שקילה חכמה לעגלות חכמות קיימות. הטכנולוגיה מאפשרת לשלב בין יכולת לשקול את המוצרים בעגלה תוך ציות לרגולציה המקומית ובין היכולת לוודא שכל המוצרים שהלקוח נטל אכן נמצאים בעגלה - אתגר טכנולוגי לא פשוט. שקל שילבה את מערכת השקילה שלה בעגלות החכמות של חברת A2Z, שמופעלות כעת בפיילוט ברשת יוחננוף.
הטכנולוגיה הרביעית, fast track, תדבר לכל מי שהתנסה בקופות בשירות עצמי בסופרמרקטים, שבהן צריך לשקול כל שקית פירות או ירקות ולציין מה התכולה שלהן. כאן, לראשונה, שקל משלבת טכנולוגיית ראיית מכונה שמזהה בצילום את תוכן השקית על המשקל, ומזרזת את זמן המעבר בקופה. לטענת החברה, שילוב בין יכולות אלו ובין טכנולוגיית השקילה בעגלה יאפשר המערכת לדלג לגמרי על שלב שקילת המוצר בקופה ויתפקד כמעט כמו סופרמרקט אוטומטי.
מערכת ה-AI שפותחה בחברה אומנה על כמויות גדולות של נתוני שקילה ומדידה של מוצרים בחנות, שנאספו לאורך שנים, מה שמאפשר לשפר את הדיוק בזיהוי המוצרים. הנתונים המעובדים הם חלק מהמוצר של שקל, מאפשרים לרשתות מעקב אחר העדפות הצרכנים, בחירת מוצרים וסידורם על המדף כך שימקסמו את הקניות.
"בלי צורך בעיבוד תמונה כוח המחשוב הנדרש בחנות נמוך"
מאזני שקל הוקמה ב-1971 בבית מלאכה לייצור מאזניים בקיבוץ בית קשת, והתחרתה במאזני הארץ המיתולוגית, שאת המאזניים שלה היה אפשר לפגוש בכל חנות מכולת. עם הזמן, הטכנולוגיה המכנית של אז הוחלפה בחיישני משקל, שנמצאים כיום בליבם של מוצרי השקילה לעולמות התעשייה, החקלאות, הבריאות ואפילו הביטחון. ב-2008 החברה החלה לשווק מערכות שקילה לעולמות הקמעונאות, ופיתחה מוצרים בין השאר בשיתוף טושיבה, פוג'יטסו, ג'נרל אלקטריק וניקסדורף.
ב-2018 יצאה מאזני שקל להנפקה בבורסה האוסטרלית תחת החברה Shekel Brainweigh. מאזני שקל הפכה לחברת-בת של החברה הנסחרת, ולצדה פועלת חברת-הבת Shekel Brainweigh Retail Innovation, שהוקמה בידי גיא משה ואלירן וקנין, ושבה מתבצע עיקר פיתוח הטכנולוגיות החדשות. ב-2021 דיווחה החברה על הכנסות בהיקף 23 מיליון דולר, מתוכם כמיליון דולר מתחום החדשנות בקמעונאות. המנכ"ל ניר לשם הצטרף לשורות החברה בסוף 2020 לאחר שמילא מספר התפקידים ב-3M האמריקאית.
מנכ"ל מאזני שקל ניר לשם: "שקל מתמקדת בטכנולוגיות הליבה של השקילה ועליהן יכולות האלגוריתמיקה, ואנחנו נכנסים קצת ל-vision. אני מאמין שבסוף המערכות האלה יהיו היברידיות. השקילה היא חיישן נכון מדויק יותר, אבל זה לא אומר שלא נינס לזיהוי תמונה, גם בשביל המסלול המהיר בזיהוי פירות וירקות"
אתם נמצאים בשוק עם תחרות צפופה. מה היתרון שלכם מול התחרות?
לשם: "העולם של קניות ללא חיכוך נשען ברובו על מצלמות, כמו במקרה של אמזון גו או טריגו. לנו אין מצלמות וזה נותן לנו שלושה יתרונות משמעותיים: אנחנו לא מצלמים פנים ולכן זה מתאים לרגולציה של ה-GDPR. הדבר השני הוא עבודה בזמן אמת: בלי צורך בעיבוד תמונה כוח המחשוב הנדרש בחנות הוא נמוך מאוד. הדבר השלישי הן העלויות הזולות משמעותית וזמן ההתקנה הקצר".
בכל זאת אתם נכנסים לתחום צילום המוצרים בקופות לשירות עצמי.
"זה בנישה מאוד ספציפית של פירות וירקות. שקל מתמקדת בטכנולוגיות הליבה של השקילה ועליהן יכולות האלגוריתמיקה, ואנחנו נכנסים קצת ל-vision. אני מאמין שבסוף המערכות האלה יהיו היברידיות. נוביל דרך השקילה, ואנחנו חושבים שזה חיישן נכון יותר ומדויק יותר, אבל זה לא אומר שלא ניכנס לזיהוי תמונה, אם בשביל היתירות ואם בשביל המסלול המהיר בזיהוי פירות וירקות".
פריצת הדרך של הסופרמרקטים האוטומטיים מתעכבת בשלב זה בגלל מחלות ילדות של הטכנולוגיה, שבהן אף אחת מהחברות לא השיגה יתרון משמעותי. בעיה בולטת היא מידת הדיוק של זיהוי המוצר באמצעות מצלמות. בחנויות הגדולות יש עשרות אלפי מוצרים, ומדי יום נוספים מוצרים חדשים ואימון ה-AI לזהות את כולם ובאופן מיידי הוא משימה מפרכת ולא תמיד מדויקת.
הטכנולוגיות בשוק, שעוד לא הבשילו דיין, מביאות לכך שאפשר לראות בעיקר חנויות אוטומטיות קטנות, מיקרו חנויות ומקררים אוטומטיים. המשימה הרבה יותר מסובכת ובחנויות הענק האתגר נראה בינתיים בלתי פתיר. "אנחנו מראש הולכים לחנויות הבינוניות, חנויות הנוחות", מתייחס לשם לבעיה
אם בתחום הדיוק בזיהוי המוצר יש לשקל יתרון, הרי בתחום השקילה בעגלה היא עצמה מתמודדת עם בעיה שטרם נמצא לה פיתרון מושלם – איך לשקול מוצרים בעגלה באופן מצטבר ובו בזמן לשקול פירות וירקות, כל שקית בנפרד. וככל שהעגלה יותר גדולה, גם האתגר הולך ומסתבך.
הטכנולוגיות בשוק העולמי, שעוד לא הבשילו דיין, מביאות לכך שאפשר לראות כיום בעיקר חנויות אוטומטיות קטנות, מיקרו-חנויות, מקררים אוטומטיים. בחנויות גדולות יותר המשימה הרבה יותר מסובכת ובחנויות הענק כמו של וולמרט בארה"ב או דלהייז באירופה האתגר נראה בינתיים בלתי פתיר. "אנחנו מראש הולכים לחנויות הבינוניות, חנויות הנוחות", מתייחס לשם לבעיה. "אנחנו עובדים על הדברים ומשפרים אותם, אבל כמובן שלא עברנו את סף הכניסה של הטכנולוגיה לשוק, כמו כל טכנולוגיה אחרת שמוצעת כרגע לשוק הזה".