כל מי שביצע אי פעם הזמנה מאמזון בוודאי נתקל בשורת ההמלצות האינסופית שהוצגה לו לצד המוצר שבחר. רוצים גרביים לנעלי ריצה? הנה טריליון סוגים שונים של גרביים כאלה בכל הצבעים, המרקמים והמחירים שתוכלו לדמיין. תהיתם פעם כיצד אמזון יודעת להציע לכם את המוצרים הללו? התשובה הלא פשוטה היא חיפוש וקטורי, מונח מתחום ה-AI שנועד לתאר חיפוש מידע טקסטואלי, ויזואלי או אודיטורי בקנה מידה עצום.

חברות ענק כמו אמזון או ספוטיפיי בתחום המוזיקה ויוטיוב בתחום הווידאו, שאינן יכולות לעבוד עם חיפוש שמבוסס על מילות מפתח ותשתיות החיפוש הקיימות, היום עוברות להתבסס על חיפוש וקטורי. הנתונים עוברים המרה ומסווגים לפי וקטורים שונים, מה שמאפשר שליפה מדויקת ומהירה יותר של תוצאות.

חברת Pinecone הישראלית פיתחה תשתיות חיפוש שמאפשרות לכל חברה לעשות שימוש בחיפוש וקטורי, מבלי לפתח יכולות כאלה בעצמה. היום היא מודיעה על השלמת סבב גיוס A בסך של 28 מיליון דולר, שהובילה קרן ההון-סיכון מנלו (Menlo Ventures), ובהשתתפות המשקיעה החדשה טייגר גלובל (Tiger Global) ומשקיעים קודמים, ביניהם קרן ווינג (Wing Ventures) שהובילה את גיוס הסיד של החברה ומנכ"ל snowflake לשעבר בוב מוגליה. מאז הקמתה, לפני כשלוש שנים, גייסה החברה 40 מיליון דולר.

חיפוש וקטורי כולל אינדוקס וחיפוש של ייצוגי תוכן, שמיוצרים על ידי בינה מלאכותית. אותם ייצוגים כוללים את המשמעות המקורית של התוכן בפורמט שקריא למכונות - ומאפשרים למפתחים לבנות אפליקציות חיפוש טובות יותר

הפיתוחים האחרונים בתחום הבינה המלאכותית יצרו אפשרויות חדשות לחיפוש בנתונים: חיפוש וקטורי כולל אינדוקס וחיפוש של ייצוגי תוכן, שמיוצרים על ידי בינה מלאכותית. אותם ייצוגים כוללים את המשמעות המקורית של התוכן בפורמט שקריא למכונות, ומאפשרים למפתחים לבנות אפליקציות חיפוש טובות יותר.

מערכות מיושנות לא נועדו לעבוד בצורה הזאת, כך שחיפוש וקטורי מצריך סוג חדש של תשתית. מסד הנתונים הווקטורי של Pinecone מספק את אותה תשתית חיפוש המאפשרת לצוותי הפיתוח להטמיע חיפושים העושים שימוש בבינה מלאכותית, מבלי שיצטרכו לבנות בעצמם או לעשות התאמות לתשתית ישנה.

מייסד ומנכ"ל Pinecone עידו ליברטי: "אפליקציות החיפוש המתקדמות ביותר מחייבות שימוש בווקטורים. חברות ענק כמו גוגל ומטא בנו תשתית משל עצמן. לחברות קטנות יותר, אנחנו מנגישים את התשתית כשירות מבוסס ענן"

"למידת המכונה שינתה את האינטראקציה שלנו עם מידע, ומי שלא יגיבו במהירות יישארו מאחור", מסביר עידו ליברטי, מייסד ומנכ״ל Pinecone. "אפליקציות החיפוש המתקדמות ביותר מחייבות שימוש בווקטורים. חברות ענק כמו גוגל ומטא בנו תשתית משל עצמן. לחברות קטנות יותר, Pinecone מנגישה את התשתית כשירות מבוסס ענן".

 

פיינקון (Pinecone), עידו ליברטי, מייסד ומנכ״ל פיינקון (צילום: com.creativeagencypartners.www , יחצ)
מייסד ומנכ״ל Pinecone, עידו ליברטי. "מי שלא יגיבו במהירות יישארו מאחור"|צילום: com.creativeagencypartners.www , יחצ

טייגר רצו לבנות מערכת יחסים לקראת הסבב הבא

קהל המשתמשים של הטכנולוגיה, מסביר ליברטי, הם צוותי המהנדסים בארגון שרוצים לעשות שימוש בכלי למידת מכונה. "למשל, חברת סטארט אפ שמפתחת טכנולוגיית AI עבור תחום הביטוח משתמשת במוצר שלנו כמנוע החיפוש שלה בדאטה העצום של חברת הביטוח". צוות המייסדים של Pinecone כולל יוצאי אמזון ויאהו, ומפתחים שמתמחים בתחומי ה-ML ו-NLP. ליברטי עצמו ניהל את מעבדת ה-AI של אמזון.

איך הבנתם שיש צורך במוצר כזה שמעניק יכולות חיפוש וקטורי לחברות?
"העולם המחקרי ועולם החיפוש בכלל - בכל הדומיינים, אם זה טקסט, תמונות, וידאו או אודיו - הגיעו למסקנה שהפעולה היותר יעילה היא לקחת את אותם אובייקטים ולהפוך לווקטורים, ואז צריך מקום ודרך לחפש בהם בצורה יעילה וזולה. בשנים האחרונות יש חבילות תוכנה שמאפשרות לעשות את זה בסקיילים קטנים, אבל כל חברה שרוצה להגיע לסקייל משמעותי יותר צריכה לפתור את אותה בעיה של חיפוש בווקטורים. זה בעצם מתחת למכסה המנוע בהרבה מערכות, אם זה הפיד בפייסבוק או החנות של אמזון".

אני לא רואה ברשימת המשקיעים שלכם קרנות ישראליות, זה מכוון?
"יש לנו אנג'לים ישראלים אבל לא קרנות. תראי, משקיע הסיד שלנו הוא מי שהשקיע ב-Snowflake ומישהו שאני עובד איתו כבר שנים. המשקיעים שלנו הם כולם מומחים בינלאומיים בלהקים כזה סוג של חברות ומומחים במידע וטכנולוגיית ענן. כולם אנשים שנבחרו בגלל הידע שלהם".

מוצר פיינקון (Pinecone)  (הדמיה: Pinecone, יחצ)
המוצר של Pinecone. "סטארט אפ שמפתח AI לחברות ביטוח משתמש במוצר שלנו בדאטה עצום"|הדמיה: Pinecone, יחצ

ואז הבאתם את טייגר בשביל הכסף?
"טייגר הגיעו בגלל שהם רצו לבנות מערכת יחסים לקראת הסבב הבא, הם רגילים להוביל סבבים פי 10 יותר גדולים. הם אהבו את הסיפור שלנו והחליטו שהם רוצים להיות חלק ממנו". טים טאלי, שותף במנלו ונצ׳רס, ובעבר CTO של Splunk, ובוב וידרהולד (לשעבר מנכ״ל CouchBase) יצטרפו שניהם לדירקטוריון החברה. 

ל-Pinecone שלושים עובדים וליברטי מדגיש שהחברה נמצאת בעיצומן של מאמצי גיוס כוח אדם בעקבות סבב הגיוס. "בצוות המחקר שלנו דוקטורט זה כמו רישיון נהיגה, אבל אנחנו מחפשים מגוון עובדים", הוא אומר, "השנה עמדנו ביעד גיוס של חצי-חצי נשים וגברים לתפקידים טכניים וזה הישג חשוב ומשמעותי, אבל לא פשוט. זה כמויות אנרגיה, הגיוס עצמו הוא אותו הליך בסופו של דבר אבל למצוא את המועמדות ולהביא אותן להתראיין היה קשה. אם אתה לא מאוד מתאמץ זה לא קורה לבד".