תקופה קשה עוברת על ההייטק הישראלי ולא רואים את הסוף. את שטף הדיווחים על גיוסי הון ב-2021 החליף גל עכור של דיווחים על פיטורי עובדים, על גיוסי הון מאופקים ועל אקזיטים עצובים. וכל זה גורם לנו להשתאות לנוכח חברות שצועדות נגד המגמה ומדווחות על שנת עסקים מוצלחת ב-2022.
רק בחודש האחרון למדנו שיוניקורן הפינטק Deel הגיע להכנסות ARR בהיקף 295 מיליון דולר, עלייה של 400% בשנה. סטארט אפ אוטומציית הסייבר Torq דיווח על גידול של 800% בהכנסות וגידול פי עשרה במספר הלקוחות. חברת הסייבר Perception Point דיווחה שהכפילה את הכנסות ה-ARR שלה בשנה האחרונה וגם רכשה את חברת אבטחת הדפדפנים Hysolate. חברת הסייבר nsKnox דיווחה על גידול של 124% ב-ARR.
אם זה נראה כמו חגיגה פרטית של חברות הסייבר, שמשגשגות על רקע מתקפות הסייבר האינסופיות, אז לא. יש עוד ענף שבו חוגגים, והחגיגות האלה רק בתחילתן. הן גם עשויות להאפיל על עליצות הסייבר. אתם כנראה שמעתם על הטרנד הזה: טכנולוגיות הבינה המלאכותית, במיוחד טכנולוגיות עיבוד השפה הטבעית (NLP), במיוחד במיוחד התחום הרותח של ג'נרטיב AI. כמובן ש-ChatGPT של חברת OpenAI היא הדוגמה שעולה לראש. וגם Dall-E, Midjourney, Stable Diffusion – שמייצרות תמונות כבקשתך.
כולם מדברים היום על ג'נרטיב AI - כל היזמים רוצים להתחבר לזה, כל המשקיעים רוצים להשקיע בזה. מוקדם בינתיים להעריך אם מדובר בשיגעון חולף נוסח NFT או מטאוורס או בשינוי משחק אמיתי, אבל אין ספק שהכסף שהשוק כל כך צמא לו זורם לשם.
סטארט אפים של AI בעמק הסיליקון, שאך זה קמו, מגייסים מיליונים. מפתחי AI בכירים מהחברות הוותיקות פורשים ומקימים סטארט אפים, והם סחורה חמה בקרב המשקיעים. באחד המקרים היזמים עוד לא בחרו שם לחברה אבל הצ'ק מהמשקיעים כבר אצלם. הימור נכון בימים האלה יכול להתגלות כגוגל הבאה בעוד כמה שנים.
עמרי גלר, מנכ"ל Run:ai: "שנת 2021 היתה השנה הראשונה שמכרנו את המוצר והוכחנו את הוולידיות שלו אבל ב-2022 עברנו לצמיחה של המוצר. היינו צריכים להוכיח שאנחנו יכולים להגדיל את המכירות בקצב גבוה. וזה אכן קרה ובשנה שלא היתה פשוטה לעולם ההייטק"
גוגל מצידה רוצה להישאר גוגל גם בעתיד. עכשיו היא לוחצת על הדוושה, מאיצה למקסימום את פיתוח הגרסה שלה לג'נרטיב AI, שגם תבטיח את המשך המודל העסקי שלה של הכנסות מפרסום. מולה בזירה הזו מתייצבת מיקרוסופט, עם דריסת רגל ענקית בגודל 10 מיליארד דולר שהיא השקיעה ב-OpenAI, בין השאר מתוך כוונה לשלב את ChatGPT במנוע החיפוש המשתרך שלה Bing. ויש עוד ענקיות בזירה הזו, כמו אמזון שכבר מפעילה כלי NLP בפלטפורמה שלה, IBM שעוד לא ויתרה על פרוייקט הבינה המלאכותית שהכזיב ווטסון וחברת אפל, שמפתחת כלי NLP לאייפונים, אייפדים ומקים.
צריך להודות שאין הרבה חברות ישראליות שמשתתפות בחגיגה הזו, ואלה שפעילות בתחום עדיין לא מדווחות על הכנסות מרשימות. על רקע כל זה היה מעניין להיתקל בשבוע שעבר בדיווח של חברת Run:ai הישראלית על גידול תלת ספרתי בהכנסות שלה ב-2022 ועל הכפלת מספר הלקוחות ומספר העובדים.
Run:ai מספקת תשתית לפיתוח שירותי AI בתחום שנקרא MLOps - כלים לפיתוח מערכות AI. התחום הזה עולה כפורח ככל שהביקוש לבינה מלאכותית גובר. חלק מהלקוחות של החברה מגיעים משיתוף פעולה עם Nvidia, יצרנית המעבדים ומחשבי העל שמריצים את מרבית מערכות ה-AI בעולם. כך שהתוצאות העסקיות שלה הן אינדיקציה טובה לתהליכים שעוברים על השוק העולמי.
"העולם של הג'נרטיב AI מתפוצץ", אומר עמרי גלר, מנכ"ל Run:ai. "החברות האלה מקבלות שוויים מאוד גבוהים ויש להן פוטנציאל עסקי שצריך לפענח אותו, אבל גם יש להן דרישה עצומה לכוח מחשוב. צריך המון כסף כדי לבנות את מחשבי העל שמאפשרים לבנות את האפליקציות האלה. התחום נהנה מרוח גבית חזקה מאוד אם אתה נמצא באזורים הנכונים".
ואתם באיזורים הנכונים?
"2021 היתה השנה הראשונה שמכרנו את המוצר והוכחנו את הוולידיות שלו אבל ב-2022 עברנו לצמיחה של המוצר. היינו צריכים להוכיח שאנחנו יכולים להגדיל את המכירות בקצב גבוה. וזה אכן קרה ובשנה שלא היתה פשוטה לעולם ההייטק. ה-AI הוא קטר שדוחף קדימה ובחודשים האחרונים יש הרבה מומנטום אצל ארגונים לבנות יכולות בינה מלאכותית כדי להיות תחרותיים ואנחנו נותנים את התוכנה שמאפשרת להם לפתח את זה בצורה יעילה ומהירה יותר".
הרבה חברות ישראליות עם מוצרים מצוינים לא מצליחות למכור השנה כי הלקוחות קיצצו את תקציבי הרכש שלהם. אצלכם זה לא קרה?
"כמו מיקרוסופט שהכריזה על התייעלות ובאותה נשימה ביצעה השקעה של 10 מיליארד דולר ב-OpenAI, גם חברות ענק אחרות שמקצצות תקציבים צריכות להחליט מה הכיוונים האסטרטגיים שיבטיחו להן הצלחה עסקית לאורך זמן. ובינה מלאכותית נמצאת במקום הזה. אם ארגונים רוצים להמשיך ולהוביל את התחום שלהם בעוד ארבע-חמש שנים, עכשיו זה הזמן להשקיע. אנחנו לא זיהינו קיצוץ ולמעשה החצי השני של השנה היה הרבה יותר טוב לעומת החצי הראשון".
תסביר את ההבדל ביניכם לבין חברת MLOps ישראלית אחרת, איגואזיו, שנאלצה להימכר למקינזי בשבוע שעבר בסכום לא גדול.
"למעשה המוצר שלנו שונה ממוצרי MLOps אחרים, כי אנחנו בחלק נמצאים יותר קרוב לתשתיות המחשוב. כלי כמו של איגואזיו יכול לרוץ על גבי הפלטפורמה של Run:ai. לקוח ממוצע שלנו משתמש בחמישה עד עשרה כלים כמו איגואזיו על גבי הפלטפורמה שלנו ולכן אנחנו נמצאים במקום שונה. בתחום הזה יש הרבה רעש עם הרבה שחקנים פעילים, אבל הטכנולוגיה העיקרית שלנו של ניהול משאבים – שם אנחנו משחקים לבד. אנבידיה שהכריזה על בנדל איתנו - לא עשתה את זה עם אף מוצר אחר".
"רוב הכסף מהגיוס הקודם עוד היה בבנק כשגייסנו את הגיוס האחרון"
כמעט שנה עברה מאז הגיוס האחרון של Run:ai, סבב C בהיקף 75 מיליון דולר, בהובלה משותפת של קרנות הענק האמריקאיות אינסייט וטייגר. זה קרה רגע לפני שהשוק קרס, עיתוי שמצריך גם מזל. שנה לפני כן החברה גייסה 30 מיליון דולר בסבב B ובסך הכל גייסה 118 מיליון דולר. גלר הודה אז שהחברה לא היתה זקוקה לסכומים כאלה, אבל לא אומרים לא לאינסייט וטייגר.
"רוב הכסף מהגיוס הקודם עוד היה בבנק כשגייסנו את הגיוס האחרון", הוא אומר עכשיו. "אבל זה היה נכון ברמה העסקית. ובגלל אלמנטים מאקרו-כלכליים שלא תלויים בנו, זה גם יצא בנקודה טובה בזמן. מבחינת שריפת המזומנים אנחנו במקום בריא. יש לנו הרבה משאבים להמשיך ולצמוח ואנחנו גם מגייסים עובדים".
לפני שנה דיברתם על אפשרות שתרכשו חברות אחרות. למה זה לא קרה?
"זה תמיד על הפרק, תמיד מדברים על זה. יכול להיות שבהזדמנות הנכונה נעשה את זה כי יכולים להיות דברים בשוק שמעניינים אותנו ברמה האסטרטגית. בינתיים לא זיהינו רכישה שתיתן לנו מכפיל כוח משמעותי. הנכס העיקרי שלנו הוא הטכנולוגיה העמוקה שאנחנו בונים. אם נזהה הזדמנות רכישה שתיתן לנו מכפיל כוח - לא נהסס לעשות את זה".