נכנסים לסופר, לוקחים עגלה, מתקינים עליה מסך חכם, מעמיסים, משלמים דרך המסך ומחזירים אותו לעמדה לפני יציאה מהחנות - זה בגדול, הפתרון של חברת שופיק (Shopic) הישראלית לשיפור חווית הקנייה ברשתות הגדולות. הפתרון שפיתחה החברה מבוסס על מוצר שמתלבש על עגלות מרכולים קיימות, והופך אותן לחכמות.

הסבב הנוכחי הובל בידי קרן קוואלקום ונצ'רס בהשתתפות וינטייג' אינבסטמנס וכלל ביטוח. בסבב השתתפו גם המשקיעים הקיימים IBI Tech Fund ,טל ונצ'רס, Claridge Israel ושופרסל, והוא מביא את סך גיוסי החברה ל-56 מיליון דולר.

"אנחנו עוזרים לרשתות סופרים להביא יתרונות של קנייה אונליין לסופר הפיזי", אומר המנכ"ל גולן ל-tech12. "פיתחנו מכשיר נשלף שמתחבר לכל עגלה והופך אותה לחכמה. את מקבלת את המכשיר בכניסה לסניף ומחברת אותו לעגלה. המכשיר מזהה את המוצרים שאת מכניסה ומוציאה ללא צורך בסריקה, ומציג עבורך על המסך מבצעים והצעות מותאמות אישית. בסיום את משלמת באמצעות המכשיר ומחזירה אותו ביציאה". התוצאה היא הפיכת העגלה למעין קופה חכמה שגם מונעת את הצורך של הלקוח לעמוד בתור בעת התשלום.

רז גולן, מנכ"ל שופיק: "המוצר שלנו נותן חוויה של קנייה אונליין אבל לא פוגע באופרציה של הסופר. זה חשוב כי זה סוג עסקים שיש להם רווח נקי קטן מאוד והם מאוד מדויקים בתפעול שלהם. הפתרון שלנו קל להטמעה ולתחזוקה, לא צריך התקנות בחנות ושרתים"

לדברי גולן, היותו של המוצר נשלף מהווה יתרון חשוב: "זה נותן חוויה של קנייה אונליין אבל לא פוגע או משנה את האופרציה של הסופר, וזה חשוב כי זה סוג עסקים שיש להם רווח נקי קטן מאוד והם מאוד מדויקים בתפעול שלהם. הפתרון שלנו קל להטמעה ולתחזוקה. לא צריך התקנות בחנות ושרתים". לדברי גולן, שופיק גובה תשלום חודשי עבור כל מכשיר, שמכסה גם תחזוקה של חומרה ותוכנה. עיצוב המכשיר נעשה בשופיק אך הייצור מבוצע בידי שותפים חיצוניים על בסיס מוצרי מדף.

יש לא מעט מתחרות בתחום שיפור חווית הקניה בסופרים, רובן אפילו עושות עגלות חכמות וחלקן יושב בישראל.
"אנחנו מעצמת עגלות חכמות", צוחק גולן, אבל טוען שהפתרון של שופיק שונה: "אנחנו היחידים שניתקו את המוח מהעגלה. אני לא נוגע בעגלות וכל שאר החברות בעצם בונות עגלות חכמות מאפס או מתקינות על עגלות קיימות באופן קבוע. יש לזה יתרונות אבל יש לכך גם אתגרים מהותיים בהיבט האופרטיבי, כי אז צריך להחליף את כל צי העגלות. עגלת ברזל פשוט עולה עד 100 דולר ועגלה חכמה יכולה להגיע אפילו ל-10 אלף דולר.

"גם אם רשתות יחליטו להשקיע את הסכום (ברכישת עגלות חכמות -ה"ר), יהיו לכך מגבלות אופרטיביות, כמו צורך להטעין את העגלה או לאחסן אותה בתוך החנות וכך לצמצם את השטח היקר שלה. גם עבור הלקוח זה לא נוח שאי אפשר להוציא את העגלה מהחנות וצריך להעביר את הקניות לעגלה אחרת לפני ההגעה לרכב".

המוצר של שופיק (shopic) (צילום: shopic, יחצ)
המוצר של שופיק. "עגלת ברזל פשוט עולה עד 100 דולר ועגלה חכמה יכולה להגיע אפילו ל-10,000 דולר"|צילום: shopic, יחצ

מלבד חברות שעושות גם הן עגלות חכמות, יש גם מתחרות כמו טריגו הישראלית שבחרו לספק תוצאה דומה בעזרת רישות של החנות בחיישנים.
"יש היום שתי גישות עיקריות בעולם. אחת באה ואומרת נמלא את החנות בחיישנים. זה פתרון מורכב ברמת האופרציה והעלות אבל מאפשר לזהות כל מה שקורה בחנות. אלה פתרונות שמתאימים לחנויות נוחות קטנות ברמת החוויה. בסופרים בינוניים וגדולים הקניות נעשות עם עגלה וזמן השהייה בחנות גבוה, זה מסע קניות אחר. מה שאנחנו עושים זה פותחים ערוץ תקשורת חדש בין המוכר לקונה, שמשפר את החוויה ומגדיל מכירות. זה שווה הרבה כסף בחנויות גדולות.

"פן שני הוא הכדאיות הכלכלית: היום ריטיילרים, בגלל שולי הרווח הנמוכים,לא יכולים לרצף סופר בכל כך הרבה חומרה (מצלמות ה"ר) בגלל עלויות התפעול. כל אחד מהפתרונות מתאים לפורמט חנות אחר ואנחנו יכולים לחיות זה לצד זה".

אבל פתרון כמו של טריגו נותן מענה גם לניהול מלאי בחנות, זה משהו שאתם יכולים לעשות?
"אנחנו יודעים לתת את זה. הפלטפורמה עושה שלושה דברים: חווית קנייה, תקשורת עם הקונה בכל שלב השהייה בחנות, ומיפוי החנות באמצעות מצלמות צד על המתקן. אנחנו יודעים לומר איפה חסרים מוצרים והאם המדף מסודר נכון, וגם למדוד את התנהגות הקונים, איפה הם היו וכמה זמן שהו".

גולן: "הפלטפורמה מספקת חווית קנייה, תקשורת עם הקונה בכל שלב השהייה בחנות, ומיפוי של החנות באמצעות מצלמות שיושבות על המתקן. כך אנחנו יודעים לומר איפה חסרים מוצרים והאם המדף מסודר נכון, וגם למדוד את התנהגות הקונים, איפה הם היו וכמה זמן שהו"

גולן מספר שלשופיק יש כבר הסכם מקומי עם רשת שופרסל, שהשקיעה בחברה ומתכוונת לפרוס את המוצר שלה ב-200 מסניפיה: "אנחנו בעיצומה של התרחבות בעולם", הוא אומר. "אנחנו פועלים גם באירופה, בארה"ב ובאמריקה הלטינית עם רשתות מהגדולות בעולם. עם חלק מהלקוחות אנחנו בפיילוט, אבל עם חלק אנחנו כבר בשלבי התרחבות מסחרית. עד כמה שידוע לי אנחנו אפילו החברה היחידה בתחום העגלות שכבר יצאה משלב הפיילוט".

איך האינפלציה והירידה בצריכה משפיעות עליכם?
"זה מעניין, כי ההכנסות של הסופרים נפגעות ולקוחות קונים מותגים אחרים ויותר סלקטיביים. אבל הרשתות רואות אותנו כחלק מהפתרון ולא כחלק מהבעיה, כי האימפקט שלנו על הגדלת מכירות ורכישת קונים חדשים עצום. אנחנו מגדילים קניה ביותר מ-8% וברמת שיפור שביעות רצון אנחנו באזור 85%. התוצאה היא המשך התרחבות אפילו מהירה יותר והאצה של העבודה איתנו".