פוקדי בתי הקפה הקבועים של תל אביב בוודאי החלו להבחין בשנה האחרונה בהופעה של שלטים קטנים ומסתוריים על השולחנות: reserved for anywhere. לא מדובר, מסתבר, בתהייה פילוסופית על מקום וחלל, אלא בשירות של חברת סטארט אפ חדשה שפעלה עד כה מתחת לרדאר.
anywhere או בשמה החדש והמעודכן anywell, היא חברה שמאפשרת לעובדי חברות הייטק לשריין לעצמם מקום עבודה בבית קפה אהוב ליד הבית, תמורת תשלום שעתי קבוע.
החברה, שהוקמה בשיא תקופת הקורונה, משיקה היום באופן רשמי את האפליקציה שלה גם לציבור הרחב וחושפת כי גייסה עד כה 15 מיליון דולר בשני סבבים: סיד ו-A, אותם הובילו Pitango ו-Viola Ventures ולקחו בהם חלק בין היתר מאיר ברנד, Wix ventures, מיכה קאופמן, גלעד שני, אייל חומסקי איל וולדמן ו-Emerge.
גדי רויז: ״המושג ׳מודל היברידי׳ מתייחס לשילוב של שני זנים כדי ליצור מהם לזן שלישי. אבל רוב מה שאנחנו רואים היום זה מודל שמשלב בין עובדה מהבית לעבודה מהמשרד ולדעתנו יש מקום שלישי באמצע של חווית עבודה ליד הבית״
anywell הוקמה על ידי גדי רויז, אורי נישטיין, ארז תדמור ותומר שרון באפריל 2020 בעקבות הבנה מוקדמת שמודל העבודה ההיברידי אינו גחמה זמנית של תקופת מגפה, אלא שינוי של ממש. סבב שיחות עם משקיעים, מספר ל-tech12 גדי רויז, מייסד ומנכ״ל החברה, הוביל אותו להאמין שמודל העבודה עובר שינוי סוציאלי עמוק. ״הימרנו שיהיה מודל אחר״, הוא מספר.
״המושג ׳מודל היברידי׳ מתייחס לשילוב של שני זנים כדי ליצור מהם לזן שלישי. אבל רוב מה שאנחנו רואים היום זה מודל שמשלב בין עבודה מהבית לעבודה מהמשרד, ולדעתנו יש מקום שלישי באמצע, של חווית עבודה ליד הבית״.
האפליקציה של החברה מאפשרת לעובדים לבחור מקום לעבוד ממנו - למשל, בית קפה מקומי או גג מלון, כאשר ההוצאות על שהותם שם ממומנות על ידי המעסיק. התשלום לבית העסק הוא שעתי ועומד על 9.9 דולר לשעה וכולל שתיה חמה וקרה ללא הגבלה, מזון כתלות בזמן הישיבה ותוספות כמו חיבור wifi אוטומטי שתומך בצרכי המשתמש (למשל, שיחות זום), כיסאות מותאמים לעבודה משרדית, מדפסות ועוד.
מה המודל העסקי שלכם? אתם גוזרים עמלה מכל הזמנה?
״המודל מכיל מחיר קבוע מצד הלקוח כאשר למארח אנחנו משלמים יותר על השעות הראשונות ופחות על שעות 3 ומעלה. סשן ממוצע הוא 4.5 ואנחנו מרוויחים מהשעה השלישית ומפסידים עד סוף שעה שנייה״.
למה בעצם אני כלקוחה צריכה אתכם בשביל להזמין מקום בקפה במקום פשוט לרדת לעבוד איפה שבא לי?
״יש כמה סיבות. ראשית, כשאת יוצאת את מניחה שיהיה לך מקום לשבת אבל יותר ויותר בתי קפה מודיעים שלפטופיסטים פחות רצויים כי הם יושבים 4 שעות על כוס אספרסו וזה לא כלכלי להם.
"שנית, לא תמיד בית קפה זה המקום ממנו היית רוצה לעבוד ואת צריכה משהו מובנה יותר שמאפשר פרטיות ושקט. דבר שלישי הוא פרדיקטביליות - לדעת שחוץ מכיסא יש לך wifi וחוויה נעימה ואת באה לעבוד עם מינימום חיכוך עם הסביבה.
דבר אחרון זה הגשת החשבונית למעסיק. כשאת עושה זאת עצמאית, החוויה לא כיפית לך או להנהלת חשבונות, שיש בה המון טרחה והיבטי מיסוי לא פטורים עבור המעסיק אם את מגישה חשבונית על קפה ולא על חלל עבודה. כולם אזורי חיכוך שהעבודה איתנו פותרת. זו חווית אובר״.
מה בית העסק מקבל?
״אני אצטט בעל עסק בניו יורק שאמר לי שאנחנו מביאים מודל עבודה חדש לבתי אירוח. עד היום היו במודל האירוח שלושה מודלים: walk in ,takeout ומשלוחים, אנחנו מודל עסקי רביעי של לפי שעה שמספק לו פרדיקטביליות. הוא יודע מראש כמה כסף יעלה לו לארח אותך, כמו בטיסה או במלון, מה שמאפשר לו לעשות לעשות אופטימיזציה של החוויה. אם נגיד הוא רוצה להרוויח 10% אז הוא יודע שיש לו 90% להוציא עליך בזמן שאת שם״.
אני נזכרת באפליקציה בשם קאפס שפעלה בת"א לפני כמה שנים והציעה למשתמשים כוס קפה יומית. הסיבה שהם סגרו בסופו של דבר הייתה שהם לא הצליחו להגיע לסקיילביליות, זו לא בעיה גם עבורכם?
"התפעול דורש המון טיפול. אנחנו תמיד פותחים את המצגות עם ציטוט של מייסד של Airbnb בריאן צ'סקי שאומר ש'הדרך היחידה לעשות דברים בסקייל היא להתחיל מדברים שאינם בסקייל'".
"אנחנו חברת קורונה - מה שאומר שאנחנו pain killer שבא לפתור כאב ולא להפך - הכאב של עבודה מהבית האותנטי ולעבוד ממנו כמה שעות ביום זה סבבה, אבל כמה ימים בשבוע זה לא בריא לנו"
"לקחנו משהו שאינו סקיילבילי, שזה לעבוד עם מארחים ואז הוצאנו אפליקציה ללקוחות ולמארחים: המארח עובר אימון קצר אונליין ואנחנו מלווים את תהליך ההתחברות שלו ושלוחים בודקים מהקהילה שלנו לראות שזו חוויה יציבה - המנויים שלנו בערוצים שלהם מייצרים את החוויה ואומרים מה חסר להם. החוויה היום עדיין ראשונית והשוק מתקן את עצמו.
"אנחנו חברת קורונה - מה שאומר שאנחנו pain killer שבא לפתור כאב ולא להפך - הכאב של עבודה מהבית האותנטי ולעבוד ממנו כמה שעות ביום זה סבבה, אבל כמה ימים בשבוע זה לא בריא לנו".
גייסתם סבב גדול למדי עבור שירות שהוא בסופו של דבר אפליקציה, למה הכסף מיועד?
"אנחנו לא רק אפליקציה, יש לנו צוות אופרציה לא קטן בישראל ובניו יורק שדואג לשירותי קונסיירז' ובקשות של מנויים, למשל חברה שמבקשת לארגן קבלת פנים לעובד חדש מעכשיו לעכשיו - יש לנו צוות תמיכה שאנחנו צריכים שיהיה זמין".
רויז: "בעקבות השינויים בעולם העבודה וגל ההתפטרויות שנמשך כבר חודשים, המעבידים החדשים יבינו שבעולם החדש צריך לתת הרבה יותר ממקום עבודה"
לקראת ההשקה של האפליקציה לציבור הרחב רויז מוסיף: "אנחנו רצים עם 100 מארחים בישראל ומספר דומה בניו יורק וזה לפני שיצאנו בקמפיין והאפליקציה הייתה נעולה למצטרפים מבחוץ. ויש לנו מלבד אפליקציה גם פורטל ארגוני לחברות שמאפשר להן לראות מי השתמש בשירות ומתי.
"בעקבות השינויים בעולם העבודה וגל ההתפטרויות שנמשך כבר חודשים, המעבידים החדשים יבינו שבעולם החדש צריך לתת הרבה יותר ממקום עבודה. מכון כושר, שירותי וולנס ודברים אחרים הם חלק מחבילת השירותים שחברות יתנו לעובדים ואנחנו יכולים לקחת בכך חלק".