"כל יצרניות הרכב רוצות להתחרות בטסלה, לא רק בהפעלה החשמלית אלא גם בתוכנה", כך אומר ל-tech12 אורי לדרמן, מייסד משותף ו-COO של אורורה לאבס הישראלית. השינויים בשוק הרכב, כמו גם הרגולציה החדשה בתחום, הם שסייעו לחברה לגייס כעת סבב C בהיקף של 63 מיליון דולר, גם בתקופת משבר.
החברה, שנוסדה ב-2016 ע"י זוהר פוקס (CEO) ואורי לדרמן (COO), מסייעת ליצרניות הרכב להתמודד עם האתגר של פיתוח ועדכון תוכנה בעזרת בינה מלאכותית. הפתרונות שלה, מסרה החברה, נמצאים בשימוש של יצרניות רכב גלובליות ויצרני מכשירים חכמים ומאפשרים לאסוף נתונים בזמן הפיתוח וההרצה ולהפיק הבנה עמוקה על התנהגות התוכנה עד לרמת שורת הקוד הבודדת. רמה זו של הבנה מסייעת לצוותי פיתוח התוכנה לייעל את תהליכי הפיתוח, הבדיקות, האינטגרציה, התאמה לרגולציה ועדכון תוכנה מרחוק לאורך חיי הרכב וללא צורך בהשבתת הרכב.
אורי לדרמן, מייסד משותף: "הזמן ועלויות הפיתוח גדלים, ונהיה יותר ויותר קשה לשחרר מכוניות חדשות לשוק. זה לא משהו שאפשר פשוט לזרוק עליו עוד מהנדסים. פיתחנו כלי AI שמאפשרים לאסוף נתונים כבר בזמן הפיתוח וגם תוך כדי השימוש ולהפיק הבנות על איך התוכנה מתפקדת ברכב"
"הזמן ועלויות הפיתוח גדלים, ונהיה יותר ויותר קשה לשחרר מכוניות חדשות לשוק" מסביר לדרמן. "זה לא משהו שאפשר פשוט לזרוק עליו עוד מהנדסים. פיתחנו כלי AI שמאפשרים לאסוף נתונים כבר בזמן הפיתוח וגם תוך כדי השימוש ולהפיק הבנות על איך התוכנה מתפקדת ברכב". התוצאה, הוא אומר, היא חיסכון של עד 98% מעלויות החומרה ותקשורת הנתונים הנדרשות לצורך ביצוע עדכוני תוכנה, ועד 30% חיסכון בשעות העבודה של מהנדסי התוכנה, המסתכמים במיליארדי דולרים בשנה.
יש שוני בדרישות וההעדפות בין יצרניות הרכב?
"היום יש העדפה לבודד את סביבת התוכנה מיצרניות כמו גוגל או אפל כדי לספק חווית משתמש ייחודית של מרצדס למשל ולא של אפל. מתחת לזה הרכיבים עצמם מפותחים ע"י ספקיות אלקטרוניקה ותוכנה ויש מגמה של שילוב כוחות להורדת עלויות". הטכנולוגיה של אורורה, הוא מוסיף, נבחנה ע"י שתי יצרניות רכב גדולות והיא עתידה להיכנס לייצור סדרתי בשנים הקרובות אבל עדיין לא מותקנת ברכבים על הכביש.
את סבב הגיוס הובילה קרן Moore Strategic Ventures (MSV) והשתתפה בו Porsche Automobil Holding SE ("Porsche SE"), המחזיקה העיקרית בקבוצת פולקסווגן העולמית, שהשקיעה בחברה גם בסבב הקודם. כמו כן השתתפה בסבב הנוכחי קבוצת כלמוביל, יבואנית הרכב המובילה בישראל. קבוצת כלמוביל, בבעלות משפחת חרל"פ, הייתה מהמשקיעים הראשונים במובילאיי, Via וחברות נוספות. סך הגיוסים של אורורה לאבס עומד על כ-100 מיליון דולר, כולל הסבב הנוכחי.
הצלחתם לגייס בתקופה קשה יותר ולמרות ששוק הרכב וספציפית חברות האוטומוטיב גם הן בקשיים שנובעים מעיכובים ודחיות. איך אתה מסביר?
"מה שמאוד עזר לנו זה שמדובר בטכנולוגיה קריטית שמהפכת התוכנה והרגולציה בעולם הרכב מחייבת. השלב שאליו הגענו באירופה ואסיה עם הלקוחות מתקדם יחסית לחברה שנוסדה בסוף 2016. זה נכון שיש מגמות שקורות בכל מקרה בעולם הרכב, אבל גם אם הרכב האוטונומי השקתו נדחית, הרכב מקבל עוד ועוד תוכנה, סנסורים, זיכרון וכו - הרכב עובר ממצב של קופסאות אלקטרוניקה לתוכנה על גלגלים. אנחנו עוזרים ליצרני הרכב לפקח לנהל ולשפר את התוכנה כל הזמן וזה משהו שהוא קריטי להם מאוד גם בתקופות של משבר כלכלי".
ובכל זאת החוזים שלכם עתידיים ואנחנו בתקופה שבה יש דגש חשק על הכנסות?
"אנחנו באסטרטגיה של לעבוד מול יצרניות רכב קיימות ולגדול איתן ואלה תהליכים ארוכים שהצלחנו בהם. בגלל שזו טכנולוגיה שנדרשת ברגולציה לא נפגענו מהמשבר הנוכחי".