"תחום התחבורה הציבורית מלא באוסף של מיליון דברים שאת מניחה שיש להם פתרון, אבל אין כזה. למשל נהג אוטובוס שתקוע בפקק באמצע לונדון, אבל אמור לצאת להפסקה שלו על פי חוק. את מניחה שהחברה מקבלת על זה התראה, אבל היא לא. פעם בעשור עולים לאוטובוס לעשות סקר - וככה מתכננים קדימה". את הדברים האלה אומר ל-tech12 עמוס חג'אג', מייסד משותף ומנכ"ל חברת אופטיבס (Optibus), ששמה לה למטרה לפתור את הרעות החולות של התחבורה הציבורית בעזרת טכנולוגיה.
אופטיבס מודיעה היום על השלמת סבב D בסך 100 מיליון דולר, לפי שווי של 1.3 מיליארד דולר. בסבב הגיוס השתתפו משקיעים חדשים וקיימים לרבות Insight Partners, Bessemer Venture Partners, Pitango First and Pitango Growth, Verizon Ventures, Tencent, SOMV Momentum ועוד. החברה גייסה מאז הקמתה סכום כולל של 260 מיליון דולר, וכלל כספי הגיוס הנוכחי ייכנסו לקופת החברה.
"זה לא הלך בקלות"
אופטיבס הוקמה ב-2014 על ידי עמוס חג'אג' ואיתן ינובסקי (CTO), שהכירו במהלך לימודי התואר הראשון. היא פיתחה פלטפורמת ענן מתקדמת לתכנון ותפעול תחבורה ציבורית המשמשת מפעילי היסעים, ערים ומוסדות, ומאפשרת לתכנן את הפעילות של אלפי קווים ביעילות.
"בקרב הלקוחות שלנו יותר מ-70% השתמשו באקסל או באמצעים ידניים לתכנון מערכי תחבורה ציבורית. האחרים עשו שימוש בתוכנות לוקאליות, לרוב מיושנות מאוד, שאינן כוללות יכולות AI", הוא מסביר.
אנחנו שומעים יותר ויותר בשבועות האחרונים על שוק שמתקרר ועל משקיעים שלא משקיעים באותה קלות כמו לפני חודשיים-שלושה. איך היה לכם לגייס את הסבב הנוכחי?
"הסבב נסגר ממש לפני שבוע, בשיאו של המצב הנוכחי. המצב הזה מאתגר מאוד. זה קשה גם לנו וגם לחברות אחרות. זה קצת צרות של עשירים, כי בסוף סגרנו בתנאים ובשווי שרצינו והרבה מזה בגלל המצב שהחברה נמצאת בו. אנחנו בגדילה משמעותית של כפי שתיים בכל שנה כבר כמה שנים ברציפות. רווחיות גבוהה של יוניט אקונומיק ושימור לקוחות מצוין".
עמוס חג'אג', מייסד משותף ומנכ"ל חברת אופטיבס: "הסבב נסגר ממש לפני שבוע, בשיאו של המצב הנוכחי. המצב הזה מאתגר מאוד. זה קשה גם לנו וגם לחברות אחרות. זה קצת צרות של עשירים, כי בסוף סגרנו בתנאים ובשווי שרצינו "
"זה אטרקטיבי מאוד, ואפשרי גם במצבי משבר בשוק עבור מי שמתבלט לטובה מבחינת המדדים ומראה הכנסות אמיתיות ומוצר שיש לו ערך אמיתי בעולם. לא שזה הלך בקלות, זה דרש הרבה שכנוע והסתכלות על טווח ארוך. משקיעים שנכנסים בדקו כמה גדולה החברה יכולה להיות והשתכנעו שהירידה - גם אם היא תימשך כמה שנים -פחות תשפיע עלינו. סבב הגיוס הקודם היה קל מאוד והיינו באותם מדדים פחות או יותר. יכול להיות שיש חברות שהיה להן קל מאוד לגייס ב-2021 ויהיה להן קשה השנה".
אתם כן מכוונים להנפקה עתידית?
"אנחנו לא מכוונים למכירה, מה גם שאין קונה בתעשייה שלנו אז גם אם הייתי רוצה זה לא ריאלי. מן הסתם משקיעים רואים הנפקה כהחזר הגיוני. בתנאים הנוכחיים כמובן שהיום לא הייתי מנפיק אבל זו התוכנית".
אופטיבס מודיעה גם על שילוב של פיצ'ר נוסף בפלטפורמה שלה, כזה שעושה שימוש בחומרה קיימת שסופרת נוסעים עולים ויורדים, ובעזרת הכלים של החברה יוכל לשמש גם לשיפור השירות, התדירות והמסלול של כלי התחבורה.
על אף שיש כמה חברות, אפילו ישראליות, שמכוונות לתחום התחבורה הציבורית ומשתמשות בדאטה, חג'אג' אומר שכל אחת פועלת בנישה ספציפית ושאופטיבס נתקלת במעט מאוד תחרות, אם בכלל, בקרב הלקוחות שלה. החברה פעילה ביותר מ-1,000 ערים ברחבי העולם, ביניהן לוס אנג'לס, לונדון, הונג קונג, סינגפור, מדריד, רומא וברזיליה. היא משרתת יותר מ-60% מרשת התחבורה הציבורית באנגליה ועובדת עם חברות התחבורה הציבורית המובילות בישראל, ביניהן אגד, קווים, מטרופולין ודן. אופטיבס מעסיקה למעלה מ-300 עובדים ברחבי העולם. מטה החברה ממוקם בתל אביב ובו מתרכזת מרבית פעילות המחקר והפיתוח, לצד כמה משרדים בארה"ב, אנגליה, ברזיל, צ'ילה, צרפת וגרמניה.
כמה לוקליזציה יש למוצר שלכם?
"יש לנו פלטפורמה אחת לכולם, כולל לקוחות מאוד שונים כמו חברת פייסבוק שמשתמשת בנו להסעת עובדי החברה ואנחנו עושים עכשיו גם תחבורה ציבורית עבור אירועי ספורט גדולים, למשל. אבל יש המון לוקליזציה, היא פשוט מתרחשת על גבי המערכת. משפה ועד פרוטוקולים ורגולציה של חוקי עבודה ומנוחה, הצוותים שלנו עובדים עם הלקוחות. אצלנו אפילו אגד שונה מאוד מדן".
כמה זמן לוקח להטמיע את המערכת שלכם?
"לקוחות קטנים יכולים להתחיל לעבוד תוך כמה שבועות. לקוחות גדולים מאוד - למשל חברה שפועלת בכל אנגליה - זה יכול לקחת גם שנה".
מה התוכניות העתידיות?
"הגיוס הזה מתווסף לגיוס גדול מהשנה שעברה. המטרה שלנו היא להמשיך לגדול גיאוגרפית ואנחנו נכנסים להרבה מדינות חדשות. אסטרטגית חשוב לנו להיכנס למדינות דרך כמה לקוחות ראשונים כי אחר כך הגדילה מהירה מאוד. יש לנו גם הרבה השקעה בצד של המוצר בעיקר בניהול בזמן אמת והערכות לתח"צ חשמלית, שבשבנים האחרונות ברור שלשלם העולם הולך. זה דורש הערכות מורכבת מאוד מאחורי הקלעים לדברים כמו תזמון הטענה ונושאים נוספים".