כנס ארגון LaFutura, שיערך בתל אביב ובירושלים בחודש הבא, יביא לישראל כמה מאות מנהלים מסוג שפחות מכירים אצלנו: מנהלי חדשנות, חזאים טכנולוגיים, "Trendspotters" הם מכנים את עצמם – בכירים בחברות כמו סוני ונייקי, שממליצים לחברות שלהם על המגמות שכדאי לבחון ואולי להשקיע בהן. הארגון מקיים את הכנסים השנתיים שלו בערים שונות בעולם. הבחירה שלהם בישראל הפעם עשויה להיות הזדמנות לחברות הייטק ישראליות.
מי שעומדת מאחורי הבאת הכנס לישראל היא חברת מיוזטק (Muze Tech) של טלי שלו, שמנסה להפוך את ישראל לזירת ה-entertainment-tech העולמית, בדומה לתחומי טק אחרים שישראל ידועה בהם. פרויקט הדגל שלהם מדבר על Holodecks – חללי מטאוורס פיזיים, מצויידים במסכי תלת ממד ענקיים, שבהם אפשר יהיה לנהל כנסים וימי הדרכה ארגוניים. הפלטפורמה תהיה פורטנייט של Epic ותכני התלת-ממד יופקו על ידי חברות ישראליות.
סרטון תדמית של מיוזטק. החברה רוצה למנף את תעשיית טכנולוגיית הבידור בישראל
בפרויקטים שיושקו בכנס תככב הזמרת נינט טייב: מדובר במיצב וידאו בתלת-ממד שאותו ניתן יהיה לחוות במטאוורס של פורטנייט. זה יהיה חלק מהקמפיין של נינט לאלבום החדש שלה – Reborn – שייצא בשנה הבאה. הקמפיין יכלול גם הנפקת אסימוני NFT, שגם ישמשו להשתתפות באירועי הקמפיין לאורך השנה. בפרויקט אחר יוכלו ילדים ומבוגרים לשחק ביחד במשחק שפותח על ידי להקת אינפקטד משרום.
שלו מגיעה לפרויקטים האלה אחרי שורה של נסיונות להרים את ראשה של תעשיית טכנולוגיית הבידור בישראל. "בארץ יש פינטק וסייבר אבל כל דבר שקשור ליצירה, למוסיקה, נחשב לפחות חשוב וגם אין בישראל נוכחות של גופים גלובליים מהעולמות האלה, אין אפשרות לעשות פה פרוייקטי POC ולכן התעשייה הזו לא התפתחה בארץ", היא מסבירה.
טלי שלו, מייסדת מיוזטק: "בארץ יש פינטק וסייבר אבל כל דבר שקשור ליצירה, למוסיקה, נחשב לפחות חשוב וגם אין בישראל נוכחות של גופים גלובליים מהעולמות האלה, אין אפשרות לעשות פה פרוייקטי POC ולכן התעשייה הזו לא התפתחה בארץ"
לדבריה התעשייה העולמית עוברת טלטלה מאז הקורונה, אחרי ששנים רבות נשלטה בידי סוכני האמנים והמו"לים, וזו ההזדמנות לחברות ישראליות להפגין את יכולותיהן. "עכשיו זה המאני טיים ואנחנו בזמן הנכון ובמקום הנכון", היא אומרת.
נקודת המפנה הייתה שיתוף הפעולה עם חברת Midem, שמפיקה את פסטיבל הקולנוע של קאן וגם אירועים עבור תעשיית המוסיקה. אחרי שחשפה חברות ישראליות באירופה ועשתה סקאוטינג עבור תאגידי מוסיקה בישראל, שלו מספרת שהצליחה לעורר העניין בישראל מה שהביא ליוזמה להקמת בישראל של מרכז חדשנות לטכנולוגיות בידור, שמיוזטק שותפה להקמתו.
מי שמקים את המרכז הוא ארגון Global Music Community, ספינאוף של Midem, שמאגד בכירים בתעשיית המוזיקה, מוזיקאים פעילים ומפיקים מ-80 מדינות. הארגון מתמקד בחיבור בין חברות עסקיות לבין יוצרים באמצעות טכנולוגיה, מה שעונה לא רק על צרכי השיווק ויחסי הציבור של החברות אלא גם על דרישות רגולציית האימפקט מהן.
אחת הפעילויות הראשונות במסגרת הזו תהיה כנס בינלאומי של תעשיית המוזיקה שיתקיים בישראל: "זה אירוע עסקי המוזיקה הכי גדול בעולם ומגיעים אליו חברות ולייבלים מכל העולם. עיקר החזון שלי הוא שישראל תהפוך להיות בירת האנטרטיימט-טק העולמית, היא מוסיפה". יו"ר Midem ומי שמנהל את ההתארגנות החדשה, אלכסנדר דליות, הצטרף כעת למועצה המייעצת של מיוזטק, לצידם של לירון לנגר סמנכ"ל נילסן ישראל, עודד צוקר מקרן רוטשילד בישראל, מייק מאייר סגן נשיא SAP לשעבר ועוד. מיוזטק גם שותפה להקמת קרן השקעות בחברות בתחומי טכנולוגיות הבידור וביוצרי תוכן ואומנים, בשותפות עם איש העסקים שי גזית.
אם פרויקט ה-Holodeck יקום, זה יהיה הישג טכנולוגי ושיווקי מעניין: מרחב ספון מסכי תלת ממד שמאפשר להיטמע בתוך המציאות הווירטואלית. "אנחנו נהיה הדרך היחידה שאפשר לחוות מטאוורס בלי משקפי VR" אומרת שלו, "אלו יהיו מרחבים יעודיים, כמו בתי קולנוע, שאנשים יגיעו לשם כדי לחוות את זה, בהתחלה בישראל ואחר כך במקומות נוספים בעולם. והתאגידים יוכלו לשכור את המקום לכנסים, הופעות או צילומים".
הדור הבא של ההופעות כבר כאן
השותפה של מיוזטק בפרויקט הזה היא חברת טכנולוגיות המטאוורס סלולו (Cellolo), שאחת המשקיעות בה היא הזמרת ביונסה. החברה, שבונה עבור Epic Games תכנים על בסיס המנוע הגרפי המפורסם, קיבלה אישור להשתמש בסביבות שפיתחה עבור אפיק בפרויקט החדש. סלולו מפתחת כעת שורה של טכנולוגיות כמו צמידים חכמים וגם את טכנולוגיית מסכי התלת ממד של מרכזי ה-Holodeck העתידניים. תום בן יהודה, מנכ"ל ומייסד משותף של החברה אומר: "הפרויקט של Midem מהווה קפיצת מדרגה ביכולת להטמיע טכנולוגיות קצה שרק מחכות לפרוץ לקהל הגלובלי".
עמי רייס, המנכ"ל המשותף וראש Muzic Tech - זרוע הטכנולוגיה להופעות ואירועי לייב ומי שב-20 שנה האחרונות עובד כמפיק מוזיקלי וגם הקלידן של כנסיית השכל, אומר כי הדור הבא של ההופעות כבר כאן. "אנחנו מייצרים חוויית לייב פרפורמנס ייחודית, שמשתנה בכל אירוע. אני מאמין שזו הדרך החדשה שבה הקהל לא רק יהנה יותר מהאירוע, הדרישות ליכולות הטכנולוגיות האלה, כמו טכנולוגיות צמידים חכמים, שהופכים את הקהל למשתתף פעיל ועוזרים למארגנים לאסוף דאטה יקר - יהפכו ל-must have בכל הופעה, אירוע המוני ופסטיבל עתידיים", אומר רייס.