פעם, לפני כמה שנים, "ביג דאטה" היתה סיפור גדול. כולם הפליגו על כנפי הדמיון והתלהבו מהיכולות שצפויות יום אחד, כשנדע להפליג על אוקיינוסים של נתונים ולדוג מהם יבולים עשירים של תובנות. היום אנחנו כבר שם והבעיה היא שהרבה מהחברות סביבנו טובעות בים הנתונים, לא ממש יודעות איפה נמצא מה, ולמה.
הסלוגן של חברת אגואה (Aggua) הוא "הפליגו על אוקיינוסי הנתונים הבוגדניים בעזרת טכנולוגיית ניהול הנתונים של אגואה". הדימוי הזה כנראה ידבר לכל מי שתפקידו לעשות שימוש בנתונים בחברה, בין אם הוא אנליסט ובין אם הוא בתחומי המכירות והשיווק. מאז שהנתונים עברו לענן, נראה שהרבה חברות איבדו את השליטה בנתונים.
"המרוץ לדאטה כיום קצת הוא כמו המרוץ לזהב שהיה בארה"ב", אומר אריאל אוטניק, מנכ"ל אגואה ומייסד משותף, "כולם רוצים דאטה, כולם רוצים להיות מונעי דאטה, כולם התחברו לפלטפורמות דאטה. אבל אז התחילו בחברות להתקל בקשיים של איך מנהלים את הדאטה, איך מוודאים שהדאטה תקפה, איך מתחקרים את הדאטה. אתה קם בבוקר ופותח כלי ויזואליזציה, נגיד Tableau, והמספר שם לא עושה שכל. איך אתה מגלה איפה זה שבור? ואם כמות הערכים בטבלה היא רק חצי ממה שרשום שם, איך אתה בודק את איכות הדאטה?".
לקוחה אחת של אגואה באירופה מנהלת פלטפורמה להשכרת אופניים חשמליים. הדאטה שלה כולל מעקב עומסים ונתוני שימוש באופניים. חברה אחרת עוסקת באיתור הזדמנויות נדל"ן עסקי. ניהול המידע מאפשר לחברה לדעת איזה בניין יצא למכירה חודשיים לפני שהבעלים של הנכס מבין את זה
אפשר להסתכל על הלקוחות של אגואה כדי להבין איך נראה ניהול דאטה בענן. חברה אחת באירופה מנהלת פלטפורמה להשכרת אופניים חשמליים. הדאטה שלה כולל מעקב עומסים ונתוני שימוש באופניים, והם צריכים לדעת איפה להציב אופניים ובאיזו כמות באיזו שעה ביממה. חברה אחרת עוסקת באיתור הזדמנויות נדל"ן עסקי והיא מנהלת כמויות ענק של נתונים על נכסים וגם אוספת הרבה מידע חיצוני. המנכ"ל שלה אומר שניהול המידע מאפשר לחברה לדעת איזה בניין יצא למכירה חודשיים לפני שהבעלים של הנכס מבין את זה. בחברות האלה וכמעט בכל חברה אחרת הנתונים הם חומר הגלם ממנו עשויים העסקים.
עולם הנתונים מתחלק למה שהיה עד 2012 ומה שקורה מאז. בשנה הזו הוקמה בעמק הסיליקון חברת סנוֹפלייק (Snowflake). הטכנולוגיה של החברה - שירותי מחסן נתונים בענן – סחפה את העולם כולו והזניקה את החברה בסדרה של גיוסי ענק עד להנפקה ב-2020 שבה גייסה 3.4 מיליארד דולר לפי שווי של 33 מיליארד דולר, ה-IPO הגדול אי פעם בתחום התוכנה. סנופלייק התגלתה ככלי האולטימטיבי בניהול בענן של מחסני נתונים (Data Warehouse) וממגורות נתונים (Data Silos) ועוד כל מיני מונחים שרק אנשי דאטה מבינים אבל משמעותם היא המון המון דאטה.
סנופלייק אינה החברה היחידה בשוק. כלים קודמים לניהול נתונים עדיין נמצאים בשימוש ויש גם חברות מתחרות בתחום ניהול הנתונים בענן. למעשה יש אוקיאנוס של פלטפורמות לניהול נתונים כמו Redshift, Bigquery, Vertica, כלי דאטה בייס ו-SQL, מוצרים ותיקים כמו Athena, Presto, Hadoop, Hive ועוד ועוד. מה יכולה להציע לעולם הזה חברה צעירה מישראל?
אוטניק אומר שאגואה מציעה פלטפורמה שמחברת בין פונקציות שונות שקיימות בכלי הדאטה המתחרים: "לחברות יש כמה מקורות דאטה - דאטה עסקית כמו מכירות והכנסות, דאטה תפעולית כמו מעקב אחרי המשתמשים והמוצר, דאטה חיצונית למשל מהאינטרנט ודאטה פיננסית. לכל ארגון יש לפחות ששה מקורות של דאטה ולכן אתה חייב פלטפורמה שמנווטת על פני כל הדאטה. חברות אחרות בתחום מציעות נתח ממה שתיארתי. אגואה היא המערכת הראשונה שנותנת פיתרון מקצה לקצה".
הפלטפורמה של סנופלייק לא נותנת את היכולות האלה?
"יש להם משהו מאוד בסיסי שמוכוון לנושא הטכני אבל לא משרת את המשתמשים בתחום העסקי. וגם היכולת שהם מציעים קיימת רק במחסן הנתונים שהם מטפלים בו אבל מה אם יש לך עוד מקורות נתונים? אתה לא תראה את התמונה המלאה. בנוסף לזה לאגואה יש יכולת להפחית את עלויות הדאטה, כי החשבונית של סנופלייק רק מתנפחת לפי כמות הדאטה. אז אני יכול להגיד לך איזה דיווחים לא נפתחים ואיזה טבלאות לא בשימוש ויכול להפחית בין 20% ל-40% מהכסף שאתה משלם לסנופלייק מדי חודש".
"לרכוב על גל הבהלה לנתונים"
אגואה הוקמה לפני קצת יותר משנה, בספטמבר 2021. במשך חייה הקצרים עד כה היא הספיקה לעשות פיבוט ולשנות מוצר ושוק יעד וגם להחליף מייסדים. אחד המייסדים הוא אבי גרינוולד, שהגיע מ-Bringg ולפני כן מ-8200, ומשמש כ-CTO של החברה. המייסד האחר פרש מהחברה ואילו אריאל אוטניק, שהיה CRO ב-Verbit (ולפני כן ב-Panaya, Clarizen ו-FeedVisor) הצטרף כמייסד שותף וכמנכ"ל. המוצר המקורי עסק בניהול דאטה בעולמות הבריאות אבל לאחר סקר שוק מעמיק הוחלט לזנוח אותו. הטכנולוגיה לעומת זה לא נזנחה ועל בסיסה פותח הכלי שמיועד "לרכוב על גל הבהלה לנתונים" כמו שאומר אוטניק.
בנובמבר 2021, חודשיים לאחר ההקמה, החברה גייסה 4.5 מיליון דולר מהקרנות Amiti III של מודי רוזן ו-Saban Ventures של ברק פרידור. הכסף הזה שימש בסופו של דבר לפיתוח המוצר הנוכחי והחברה מתבססת עליו להנעת מהלכי החדירה לשוק. כיום מעסיקה החברה 15 עובדים בתל אביב ובניו יורק.
אגואה הוקמה לפני קצת יותר משנה, בספטמבר 2021. במשך חייה הקצרים עד כה היא הספיקה לעשות פיבוט ולשנות מוצר ושוק יעד וגם להחליף מייסדים. המוצר המקורי עסק בניהול דאטה בעולמות הבריאות אבל לאחר סקר שוק מעמיק הוחלט לזנוח אותו
"באוגוסט השנה התחלנו להוציא את החברה לאור, לשווק ולמכור ואנחנו רואים טרקשן מדהים - מקבלים פידבקים מעולים גם מלקוחות וגם מאנליסטים", אומר אוטניק. "אנחנו מחתימים לקוחות ראשונים ומנצחים לקוחות שנמצאים שם כבר עשר שנים. אלה סימנים טובים אבל יש עוד עבודה רבה לפנינו".
אוטניק אומר שאחד היתרונות של אגואה הוא הוותק והניסיון של המשקיעים ושל המייסדים: "בהרבה חברות אתה רואה חבר'ה צעירים וזה מדהים, אבל בחלק מהחברות חסר הניסיון. כשאני מסתכל על מייסדים כמו עמית בן דב שעשה דברים בחיים שלו, היה בפאנאיה ולפני כן ב- ClickSoftware וב-SiSense ורק אז הקים את גונג, אז יש פה רמת בשלות שאני חושב שחוסכת לחברות הרבה טעויות. כשאני מסתכל מסביב אני רואה עוד בעלי ניסיון כמוני שהם מייסדים של סטארטאפים צעירים, וזה משהו שאני לא חושב שהיה לפני 15-20 שנה".
מה התוכנית, איך אתם נכנסים לשוק?
"אנחנו פונים ללקוחות בארה"ב ובאירופה. יש גם לקוחות בישראל, גם כי היא מאמצת טכנולוגיה מהירה וגם כי יש היכרות קרובה עם השוק, אבל אנחנו אגנוסטיים גם לוורטיקל וגם לגיאוגרפיה. יש לנו לקוחות שהן חברות פורצ'ן 200 ועד חברות בינוניות, ברוב המקרים מדובר בחברות של 150-200 עובדים ומעלה. המודל העסקי הוא ARR שמבוסס על מספר הפונקציות שהלקוח משתמש בהן ועל מספר המשתמשים בארגון".