חברת מובילאיי מתכוונת להיות שותפה בשירותי רובוטקסי אך לא להפעיל שירותים כאלה בעצמה, כך הבהיר אמש (שעון ישראל) מנכ"ל החברה פרופ' אמנון שעשוע באירוע בתערוכת CES בלאס וגאס. עם זה, פרוייקט הרובוטקסי בישראל צפוי להיות מופעל על ידי מובילאיי בשיתוף עם חברת הבת מוביט, והוא ישמש בעיקר כפרוייקט הדגמה ליכולות החברה.
לדברי שעשוע המטרה שלו היא לייצר עסקים רווחיים וכי הפעלת שירותי הזמנת נסיעות אינה תחום המומחיות של החברה: "למובילאיי אין כוונה להפוך למפעילה מלאה של ציי מכוניות כמו אובר או ליפט. אנחנו לא נשקיע כסף בהעלאת אלפי מכוניות לכבישים ובהמתנה לראות אם לקוחות ישלמו מחיר למייל, ומי יודע מה יקרה. אנחנו עובדים עם שותפים, שזה תחום המומחיות שלהם. זה מחוץ לתחום המומחיות שלנו".
שעשוע: "למובילאיי אין כוונה להפוך למפעילה מלאה של ציי מכוניות כמו אובר או ליפט. אנחנו לא נשקיע כסף בהעלאת אלפי מכוניות לכבישים ובהמתנה לראות אם לקוחות ישלמו. זה מחוץ לתחום המומחיות שלנו"
שעשוע חשף כי מובילאיי חתמה על עסקאות בהיקף 3.5 מיליארד דולר עם חברות, שירכשו את טכנולוגיית הרכב האוטונומי של מובילאיי לצורך הפעלת פלטפורמות רובוטקסי. "אני לא רואה הרבה שחקנים באיזור הזה", ציין בהתייחסות למתחרים.
עסקאות הרובוטקסי נעשו עם שלוש חברות: חברת Schaffler; חברת BENTLER שחשפה אתמול בתערוכה את פרוייקט הרכב האוטונומי שלה HOLON ואת שירות BEEP שאמור לעשות בו שימוש, וכן עסקה עם יצרנית טכנולוגיית רכב אירופאית ששמה לא נמסר. לדברי שעשוע ב-2023 יעלו לרחובות הערים בעולם כ-100 מכוניות רובוטקסי עם טכנולוגיית מובילאיי, אבל עד 2028 יגיע מספרן לעשרות אלפים. כזכור, הצהרות קודמות של שעשוע העריכו שהשקת הפרוייקטים תתרחש כבר ב-2022.
תחבורה ציבורית אוטונומית
שעשוע ציין כי שוק נוסף אליו פונה החברה הוא ספקי שירותי תחבורה ציבורית, כמו SIXT, HOLON, BEEP וחברות נוספות. שיתוף הפעולה עם חברות אלה נעשה במתכונת הוכחת היתכנות (POC) ואולם המטרה היא לייצר ביקוש לשירות, שיתבטא בעסקאות בפועל עם מפעילי פלטפורמות שירות הזמנת נסיעות.
במסגרת הסקירה שנתן הציג שעשוע את צבר ההכנסות הצפויות בתחום טכנולוגיות העזר לנהג (ADAS) שמגיע לדבריו לעסקאות חתומות בהיקף 17 מיליארד דולר עד שנת 2030, מתוכן עסקאות הרכב האוטונומי בהיקף 3.5 מיליארד דולר.
מובילאיי הגדירה מחדש את התוכניות העסקיות והטכנולוגיות שלה והיא מציעה כיום לתעשיית הרכב התקדמות מדורגת לתחום האוטונומי. בשלב ראשון מוצעת טכנולוגיית SuperVision שמבוססת על מצלמות וידאו בלבד, ללא חיישנים נוספים יקרים כמו רדאר או לידאר. המוצר הושק ברבעון הרביעי של שנת 2021. לדברי שעשוע, 6.7 מיליארד מתוך הסכום הכולל הוא בהזמנות שהתקבלו בשנה הנוכחית, פי 4 מהיקף ההכנסות הכללי שהוערך ל-2022. "זה מראה שההכנסות קדימה גבוהות משמעותית מההכנסות הנוכחיות", אמר.
מערכת סופרויז'ן שנמכרה ליצרן המכוניות הסיני ג'ילי כבר נמצאת ב-70 מכוניות זיקר שנוסעות בכבישי סין. כמו כן נחתמו עסקאות למכירת המערכת הזו לששה יצרני מכוניות נוספים. אחת העסקאות, שפרטיה לא נחשפו, היא בהיקף של 1.5 מיליארד דולר, לרכב אוטונומי ברמה 3. "אנחנו מצפים לעוד עסקאות רבות בתחומים האלה", אמר שעשוע.
הכותב הוא אורח תערוכת CES