יצרנית הרכב וולוו (Volvo) מובילה סיבוב השקעה אסטרטגית בהיקף 6 מיליון דולר בחברת האוטוטק הישראלית קוראקשנס (CorrActions), כך נודע ל-tech12. סיבוב ההשקעה בשלב A נמצא לקראת סגירתו, וצפויות להשתתף בו חברות משמעותיות נוספות. וולוו, שנמצאת כיום בבעלות סינית, תבצע את ההשקעה באמצעות קרן ההשקעות Volvo Cars Tech Fund ולפי ההערכות היא מתכוונת להטמיע את הטכנולוגיה של קוראקשנס בדגמי מכוניות שהיא מייצרת.
קוראקשנס, שטרם נחשפה בישראל, מפתחת טכנולוגיה לניטור הפעילות המוחית של הנהג באמצעות חיישנים שקיימים ברכב כמו חיישני ההגה וחיישני המושבים. חיישנים אלה מנטרים תנועות זעירות בלתי רצוניות של שרירי הגוף, שמושפעות מהתנהגות המוח ומשקפות את מידת התפקוד של הנהג.
"אנחנו יודעים עליך דברים מדויקים רק מאיך שאתה יושב על המושב במכונית או נוגע בהגה", אומר אילן ריינגולד, מנכ"ל קוראקשנס, "כמה אתה עייף, כמה אלכוהול יש לך בדם, כמה אתה מרוכז, כמה אתה במתח. אנחנו מפתחים יכולת גם לדעת אילו תרופות אתה נוטל ואיך הן משפיעות עליך. אנחנו מנטרים את המוח שלך בלי לגעת בראש".
הנתונים מחיישני המכונית מעובדים באמצעות תוכנה בלבד, עתירת בינה מלאכותית ולמידת מכונה, שמפיקה את התובנות לגבי מצבו של הנהג. בניסויים שקיימה החברה עם יצרניות רכב גדולות נמצא שהנתונים משקפים את כמות האלכוהול בדמו של נהג בדיוק של מאיות האחוז, רק מתוך האחיזה בהגה. "אנחנו יכולים להגיד מה הכשירות שלך כעת ומה השפיע עליה, ואז הרכב יכול לשמור על מעטפת הבטיחות שלך, למשל להגדיל את מרחק הבלימה, להפחית את המהירות, ולבטל את זה כשאתה מתאושש", אומר ריינגולד.
ריינגולד: "אם הרגולציה תיכנס, יבוא יום והרכב לא יתן לך להתניע אם שתית יותר מדי. אבל יש היום לא מעט תאונות שקורות כשהנהגים הפעילו נהג אוטומטי ואיבדו ריכוז בנהיגה. וכדי לשמור על הבטיחות הרכב יכול לא לתת לך להפעיל נהג אוטומטי אם אתה לא מרוכז"
יום אחד המכונית תגיד לך: "אני לא מתניעה כי אתה לא כשיר לנהוג"?
"אלה כיוונים שהיצרנים הולכים אליהם וגם הרגולציה. אם הרגולציה תיכנס, יבוא יום והרכב לא יתן לך להתניע אם שתית יותר מדי. אבל יש היום לא מעט תאונות שקורות כשהנהגים הפעילו נהג אוטומטי ואיבדו ריכוז בנהיגה. וכדי לשמור על הבטיחות הרכב יכול לא לתת לך להפעיל נהג אוטומטי אם אתה לא מרוכז".
קוראקשנס הוקמה ב-2019 על ידי ד"ר אלדד הוכמן, ניורו-פסיכולוג ומדען, ואיש העסקים צבי גינוסר והיא מעסיקה 15 עובדים. החברה גייסה עד כה סיבובי פרה-סיד וסיד בהיקף 3.6 מיליון דולר, שבהם השתתפו חממת Labs/02 של OurCrowd, קרן הדיפטק VentureIsrael, קרן Samurai היפנית וקרן Operator Partners האמריקאית.
החברה דיווחה עד כה על שיתופי פעולה וניסויי POC עם פוקסווגן, וולוו ויונדאי. לדברי ריינגולד קיימים שיתופי פעולה עם יצרניות רכב גדולות נוספות שלא ניתן לחשוף את שמן. "אני מאמין שתוך כמה שנים, פחות מאצבעות יד אחת, אתה תראה את התוכנה שלנו ברכבים שנמכרים בשוק. אנחנו רואים כמה שימושים בטכנולוגיה שלנו בתוכניות שלהם לשלב אותנו בתוך הרכב. בגדול המטרה היא שלרכב תהיה יכולת להתממשק עם כל האנשים ברכב, גם הנוסעים".
איך קרה שאתם נחשפים רק כעת?
"יש בחברה DNA חזק של להיות נחבאים אל הכלים. מה שקורה עכשיו זה סוג של יציאה שלנו לאור, כי פתאום בא גוף גדול שהוא גם לקוח ומחליט להשקיע אסטרטגית בחברה, וזה לא קורה סתם".
לוולוו יש תוכנית להשתמש בטכנולוגיה שלכם בדגמים הקרובים?
"אסור לי להגיד מה התוכניות שלהם, אבל אם זה לא היה משהו שמאוד מתקרב לפרקטיקה אני מניח שהם היו מחכים. זה שהם נכנסים עכשיו לעובי הקורה, זה שהם מובילים את סבב הגיוס הזה וגם רואים סינרגיה מאוד גדולה עם מה שהם עושים, זה כי הם תופסים את עצמם כמובילי השוק בתחומי הבטיחות, ואת מה שאנחנו עושים - אני רוצה להישאר צנוע - כטכנולוגיה שיכולה לשנות עולם בתחום הבטיחות".
חוויתם את הקשיים בגיוס הון בתקופה הנוכחית?
"בחודשים האחרונים של השנה שעברה חווינו בהחלט את מה ששוק ההון עובר ואת הקצב האיטי והזהירות של המשקיעים והקריטריונים שמשתנים עם הזמן. אבל ברגע שוולוו החליטו להיכנס כמשקיע ולהוביל את הסיבוב ולקחת חלק משמעותי מתוכו - פתאום הכל קורה. אנחנו בשלבים של התכנסות לקראת סגירת הסבב הזה".
הסבב עשוי להסתיים בסכום גבוה מ-6 מיליון דולר?
"זה הסכום שאנחנו צריכים. בזמנו דיברנו גם על סכום יותר קטן אבל עכשיו הגדלנו אותו כדי להגדיל את משך הזמן שנצטרך עד לגיוס הבא. לא רצינו לגשת אליו בשנה וחצי-שנתיים הקרובות. אנחנו מכוונים להגיע הישגים מסחריים משמעותיים לקראת הגיוס הבא, אני מניח שניגש אליו בעוד כשנתיים מהיום".
אסא הגלונד, ראש מרכז הבטיחות של וולוו, אומר: "כשאנחנו מכוונים לעתיד בו מכוניות לא יתנגשו, היכולת להבין את הלך הרוח של הנהג היא קריטית. עובדה זו הופכת את הטכנולוגיה שפותחה על ידי קוראקשנס למעניינת מאוד עבור המהנדסים שלנו".
אלכסנדר פטרובסקי, ראש Volvo Cars Tech Fund, אומר: "הקרן מאפשרת לנו להיכנס לשותפות אסטרטגית עם סטארט אפים מלהיבים. קוראקשנס מתאימה לנו באופן מושלם ומתמקדת במשימה שקרובה לליבנו - להביא לעולם מכוניות בטוחות יותר ותחבורה בטוחה יותר".