האם ילדיכם יתחילו ללמוד במטאוורס עם קסדת VR? יתכן. מערך המו"פ במנהל הפדגוגי של משרד החינוך פרסם לאחרונה קול קורא תחת הכותרת: "מציאות מדומה ומטאוורס".
הקול הקורא הוא כללי, אך מזמין יזמים בתחום להציע יוזמות להפעלת מרחבי למידה מטאוורסים ואת בתי הספר הוא מזמין "להתנסות בלמידה בסביבת מציאות מדומה". הוא דורש מבתי הספר מוכנות לפנות צוות חינוכי ותלמידים להתנסות בתחום, כמו גם חיבור אינטרנט מספק. נראה שמדובר בניסוי ללא כסף ואגף המו"פ מתחייב מצידו לספק שעות תקן להתנסות בכיתות.
המועד האחרון להגשת הצעות הוא ה-1 בספטמבר - אז יש לכם את כל הסיבות למהר. בדברי ההסבר לפרויקט נכתב כך: "המטאוורס צפוי להיות הדור הבא של האינטרנט - הוא מאופיין בשימוש בטכנולוגיות מציאות מדומה (VR) ומציאות רבודה (AR), היוצרות חווית שימוש חדשה, עשירה ואופפת (Immersive)".
"באמצעות ציוד קצה ייעודי, כגון משקפי מציאות רבודה ויצגנים וירטואלים - נלמד באמצעות המטווארס, נעבוד, נשחק, נבלה ונרכוש ידע. בתוך העולם הזה יהיו גם בתי ספר ומכללות, אשר יציעו חווית למידה מרחוק ולמידה היברידית, כאשר התלמיד אינו צופה בתוכן אלא משתתף פעיל בתוכו"
"מדובר בעולם תלת-ממדי, שבאמצעות ציוד קצה ייעודי כגון משקפי מציאות רבודה ויצגנים וירטואלים (Avatars), נלמד באמצעות המטווארס, נעבוד, נשחק, נבלה ונרכוש ידע", נכתב בקול הקורא. "בתוך העולם הזה יהיו גם בתי ספר ומכללות, אשר יציעו חווית למידה מרחוק ולמידה היברידית, כאשר התלמיד אינו צופה בתוכן אלא משתתף פעיל בתוכו. המטאוורס מזמן הזדמנויות וסוגיות מרתקות לבחינת תהליכי הוראה, למידה והערכה, לצד סוגיות הנוגעות לאווירה בכיתה, שלומות (Well-Being), אתיקה והוגנות".
נושא הלימוד ב-VR ו-AR נמצא בשלבים מאד ראשוניים בעולם ולמעשה יש שאלה של בטיחות המוצר באופן כללי. כך, הקסדות של מבית מטא וסמסונג ממולצות לשימוש מגיל 13 ומעלה. בתוך זה יש גם שאלה של בטיחות התכנים.
אברהם הינוך, מייסד חברת הייעוץ Weccelerate דווקא מברך: "בניגוד לתקופת הקורונה שמשרד החינוך היה בדיליי מול העולם, כאן הם מראים מגמה של שינוי ואימוץ טכנולוגיות שיכולות להכין את הדור הבא טוב יותר - לא כמו שאני למדתי C פלאס שזה יצא משימוש".
אברהם הינוך, מייסד חברת הייעוץ Weccelerate: "מאחר ותכני האלימות נמצאים כבר בעולמם של ילדים ונוער, חשוב לוודא מוגנות במטאוורס יותר מאשר בכיתה פרונטלית, כי שם יש למורה פחות יכולת שליטה וכבר היו מקרים של הטרדות מיניות"
לגבי שאלות של בטיחות ומוגנות ברשת אומר הינוך: "מאחר ותכני האלימות נמצאים כבר בעולמם של ילדים ונוער, בתכנים כמו גיימינג ו-GTA כדאי להציע בפלטפורמות האלו גם אופציות של לימוד. כמובן שחשוב לוודא מוגנות במטאוורס יותר מאשר בכיתה פרונטלית, כי שם יש למורה פחות יכולת שליטה וכבר היו מקרים של הטרדות מיניות".
עדן קדם יוצר חוויות משתמש במטאוורס ויועץ לחברות בתחום מוסיף: "ילדים הם חסרי סבלנות ויש שינוי באופן שהם צורכים את התוכן היומיומי שלהם. המטאוורס מאפשר אינטראקציה, גם קהילתית, תחשוב על קבוצת ילדים שעושים ביחד משימה קבוצתית בסביבה חינוכית דמויית פורטנייט. או שהם פוגשים את משה רבנו בשיעור תנ"ך או עושים ניסויים בפיזיקה, או 'הולכים' למוזיאון ונמצאים באינטראקציה עם היצירות, וכך מנגישים להם חומר לימודי".