עיתונים ואתרי תוכן יצטרכו לאמץ מאפיינים של רשתות חברתיות כדי לשרוד בתחרות על זמנם ותשומת ליבם של הגולשים, ובראש ובראשונה לאמץ את דף הבית המותאם אישית - כך סבור אדם סינגולדה, מנכ"ל ומייסד חברת המלצות התוכן טאבולה (Taboola). החברה חושפת היום בהכרזה עולמית טכנולוגיית AI חדשה בשם Homepage For You, שמתיימרת להחזיר את הגולשים להומפייג' של אתרי החדשות.
כיום מתמודדים אתרי חדשות עם הנטייה של גולשים להעדיף רשתות חברתיות ולצרוך חדשות על בסיס הודעות פוש או קישורים. כתוצאה מכך, מספר הכניסות וזמני השהייה בעמודי הבית של אתרי החדשות הולכים ומצטמצמים. בטאבולה פיתחו מערכת שמלקטת ידיעות של אתר החדשות ומותאמות לגולש ולתחומי העניין שלו, וכך מאפשרת לכאורה להגדיל את מספר ההקלקות של הגולש בהומפייג' ואת משך הזמן שהוא שוהה בו.
המערכת החדשה מחלקת את דף הבית לשני חלקים: שליש העליון, שבו נשמרת האחריות המערכתית והעימוד הוא ידני ובהתאם לשיקולי המערכת; ושני שליש תחתונים, שבהם משובצות ידיעות באמצעות ה-AI של טאבולה, על בסיס תחומי העניין של הגולש הספציפי. לדברי טאבולה, המערכת נכנסה לשימוש במספר אתרי חדשות גדולים בעולם כמו "The Independent" הבריטי ו-McClatchy. "אנחנו רואים ביצועים שמשפרים את שיעור ההקלקות בהומפייג' ב-30%-50%. אומר אדם סינגולדה, מנכ"ל ומייסד טאבולה, בשיחה עם tech12, "זה כמו להמציא את החשמל מחדש, אתה גם שומר על הערכים המערכתיים וגם מעלה את האנגייג'מנט.
המערכת מחלקת את דף הבית לשליש עליון, שהעימוד בו ידני לפי שיקולי המערכת, ולשני שליש תחתונים, שבהם ה-AI של טאבולה משבצת ידיעות על בסיס תחומי העניין של הגולש הספציפי
"מאז שהאינטרנט הוקם יש עמוד אחד שלא נגעו בו אף פעם: ההומפייג' של המו"לים. זה המכה, הירושלים של הפאבלישרים. הידיעות נבחרות ידנית מאז ומתמיד. הפאבלישרים תמיד רצו לעשות את זה אך חששו איך לעשות את זה בצורה טובה", טוען סינגולדה. "ההומפייג' הוא קריטי מבחינת השמירה על הקול המערכתי ועבדנו איתם על מוצר שמגשר על הפער בין פייסבוק וטיקטוק לבין אתר החדשות".
"הרשתות החברתיות מציגות למשתמשים תוכן שהם באמת רוצים"
טאבולה משקיעה כ-100 מיליון דולר מדי שנה במחקר ופיתוח. הטכנולוגיה החדשה שלה מצטרפת ליכולות הקיימות שמציעה טאבולה כמו Newsroom: כלי מבוסס AI שמסתמך על סט נתונים עצום שנאסף מכ-500 מיליון משתמשים פעילים מדי יום, ונועד לעזור לאתרי חדשות לייעל את החלטות העריכה שלהם, להגדיל את מספר הקוראים ולמשוך מנויים חדשים.
הטכנולוגיה החדשה מהווה רובד משלים לתפקידם של העורכים בבחירת התוכן עבור עמוד הבית של האתר, באמצעות הוספת שכבת המלצות מבוססת AI שמציעה לגולשים תוכן חדש שעשוי לעניין אותם. לדברי טאבולה, הדבר מאפשר לצוותי המערכות לשמור על צביון עמוד הבית, ובו-בזמן להרוויח מיתרונות הבינה המלאכותית ולמקסם את מעורבות הגולשים.
רשתות חברתיות כמו פייסבוק וטיקטוק מכירות את הגולשים שלהן בצורה אינטימית: הם מזוהים אישית, העדפותיהם נרשמות וגם הם נמצאים במעקב בלתי פוסק. לעומתם, טאבולה אינה עוקבת פרטנית אחר גולשים שכן הם אינם מזוהים אישית. במקום זה, ה-AI שלה מתבססת על מציאת התאמות ותבניות בין הרגלי גלישה ותחומי עניין של מיליוני אנשים, וכך מביאה את ההתאמה האישית לגולש. "אנחנו פוגשים חצי מיליארד אנשים ביום שלוחצים על טאבולה 30 מיליארד פעם בשנה", אומר סינגולדה.
"כשיותר מ-89% מהעסקים אונליין משקיעים בפרסונליזציה, ורשתות חברתיות כמו טיקטוק משתמשות ב-AI כדי למשוך קהלים צעירים לגלות סרטונים חדשים, ברור שאנשים רוצים חוויות מותאמות אישית עבורם", אומר סינגולדה. ״כשאתה נכנס לאחת הרשתות החברתיות, מיד מוצג לך תוכן שאתה באמת רוצה לראות. עבור המו"לים שלנו, הקוראים הכי נאמנים הם אלו שנכנסים ישירות לעמוד הבית. הם מסתמכים על העורכים שיכוונו אותם למה שבאמת חשוב להם לדעת. טאבולה שואפת להביא את הטכנולוגיה שלה לכל עמודי הבית של כל אתרי התוכן בעולם, כדי לעזור להם לחזק את נאמנות הקוראים".
לשימוש ב-AI לעריכת חדשות יש עבר בעייתי
טאבולה אינה הראשונה להכניס בינה מלאכותית לעריכת חדשות. בדצמבר 2019 החלה גוגל להשתמש באלגוריתם שבוחר אוטומטית ידיעות שיועלו ב-Google News. המערכת החליפה את השיטה הקודמת, במסגרתה אתרי חדשות צריכים להירשם ולעבור תהליך סינון ידני. מאז השינוי יש התמרמרות רבה בקרב אתרי חדשות שלא יודעים אם האתר שלהם מוכר כמקור חדשות לגוגל ואם ומתי יעלו כתבות שלהם.
דוגמה מוכרת נוספת היא זו של פייסבוק, שב-2016 קיצצה דרמטית את צוות העורכים האנושיים שערך את תיאורי הנושאים הפופולריים ברשת שלה, והחליפה את רובם בבוטים. לפי דיווחים, מהלך זה היה גורם מרכזי בהשתלטות הפייק ניוז על התכנים הנפוצים בפלטפורמה.