טקסטיל חכם הוא אחת הטכנולוגיות המסקרנות ביותר, ואולי הפחות מוכרות לציבור הרחב. בעולמות הביגוד, הבדים והאופנה ממש עפים על זה. דברים כמו בד משולב בנורות לד צבעוניות, בגד שמסוגל לצבור אנרגיה ולאחסן אותה או חולצה שמשמשת כמסך תצוגה שממש משולב בתוך האריג. אבל הטכנולוגיה הכי משמעותית בתחום הזה נמצאת בתחומי הכושר והבריאות: חיישנים שמשולבים בבד ומאפשרים לעקוב אחרי כל הפרמטרים החשובים של מצבנו הרפואי: נשימה, קצב לב, מאמץ שרירים, טמפרטורת הגוף, התרעות נפילה ועוד.

יש שורה של חברות שעושות צעדים ראשונים בתחום הטקסטיל החכם כמו EXO2, AiQ ועוד אבל הבולטות הן חברות טכנולוגיות הספורט: אדידס, נייקי, Catapult ו- GPSports האוסטרליות. אוהדי הכדורגל מכירים את הגוזיות האלה שנלבשות מתחת לחולצה. הן מכילות חיישנים רכים ויחידה אלקטרונית שאוספת את הנתונים כשמיקומו של השחקן נלמד באמצעות GPS לווייני או גלי רדיו.

שחקנית מעניינת בתחום היא אקיורייט (Accyourate) האיטלקית, שמתמקדת במעקב נתוני בריאות בזירות אחרות לגמרי כמו בתי חולים ומפעלי תעשייה. ל-tech12 נודע כי בימים האלה החברה מקימה שלוחה בישראל, שמטרתה לפתח את האלגוריתמיקה שתאפשר עיבוד וניתוח של כמויות נתונים עצומות שהחולצות החכמות מפיקות. התובנות מהנתונים האלה עשויות להיות משמעותיות מאוד לבריאות של כולנו.

ד"ר אמיר תורן, אקיורייט: "יש פירמידה שבבסיסה המוצר – חולצה או 'טופ' קצת יותר גדול מגוזייה, שמחובר ליחידת בקרה. על זה יש שכבה של מסד נתונים, כי החולצה מודדת נתונים בצורה רציפה ולאורך זמן. הקומה השלישית היא התוכנה שמאפשרת להפיק תובנות מהנתונים"

ACCYOURATE Group הוקמה ומנוהלת על ידי ארנלדו אוסאי, איש עסקים ותיק בתעשיית הטקסטיל האיטלקית. הקשר לישראל הוא דרך חבר דירקטוריון החברה ומספר שניים בהנהלתה - הישראלי ד"ר אמיר תורן, מי שהיה מנכ"ל חברות הסטארטאפ StarletDerma, Coeruleus ו-Nevatim Super Food ושותף בקרן ההשקעות בטכנולוגיות הרפואה NGT3VC. וגם דרך בעל השליטה יואב בן אלי, איש עסקים ישראלי שרכש 85% ממנה באמצעות חברת Crown Energy השוודית.

טכנולוגיית YouCare של החברה, שפותחה בשיתוף חברת ZTE הסינית, מודדת את נתוני הבריאות ומעבירה אותם בתקשורת 5G ישירות לענן שם נעשה עיבוד הנתונים. אם נוצרות התרעות, הן נשלחות ישירות למשתמש לטלפון או לשעון, או למרכז בקרה שאחראי לטיפול בו.

הגביע הקדוש של הרפואה הדיגיטלית

הטכנולוגיה של אקיורייט מציעה פתרון לאחת הבעיות המרכזיות של טקסטיל חכם: הכביסה. אם צריך להפריד את החיישנים לפני הכביסה, זה לא יעיל. במקרה של אקיורייט החיישנים עשויים מפולימר שהחברה היא בעלת הזכויות הבלעדית לשימוש בו בעולמות הביגוד, וניתן להדפיס אותו על פני הבד וכן, לכבס את הבגד. מול מוצרים לניטור נתוני בריאות כמו שעונים חכמים וצמידי כושר, החולצה החכמה מתאימה לציבור הרחב ולא רק לחובבי כושר, והיא מאפשרת ניטור מתמשך, לא רק בעת פעילות ספורט.

חולצות חכמות של חברת אקיורייט (צילום: AccYouRate, יחצ)
חולצות חכמות של חברת אקיורייט. טוענת שפיצחה את בעיית הכביסה|צילום: AccYouRate, יחצ

"החברה מייצרת מוצר שאני רואה אותו כאקוסיסטם", מסביר תורן. "זו פירמידה שבבסיסה המוצר – חולצה או 'טופ' קצת יותר גדול מגוזייה, שמחובר ליחידת בקרה קטנה. על הבסיס הזה יש שכבה מאוד רחבה של מסד נתונים כי החולצה מודדת נתונים בצורה רציפה ולאורך הרבה זמן והקומה השלישית של האקוסיסטם היא התוכנה שמאפשרת להפיק תובנות מהנתונים".

ד"ר אמיר בקר, ראש תחום נתוני בריאות ומדע הנתונים בחברה הוא האיש שמקים בימים אלה את מרכז AccYouRate AI ישראל. גם הוא בא מרקע ארוך שנים בתחום טכנולוגיות הבריאות, שכולל את הקמתה וניהולה של חברת BSP והבאתה להנפקה בבורסה בתל אביב, השתתפות בייסוד סטארטאפים נוספים כמו Gist ו- IdentifAI Genetics, וניהול קרן ההשקעות PAMOT בשיתוף מכון ויצמן. 

"עולם הבריאות הדיגיטלית מחפש דרך לקבל התרעות ואינדיקציות קליניות ניתנות ליישום", מסביר בקר, "פעולות שמותאמות אישית גם לצורך ריפוי וגם לצורך אימון ושיפור הכושר. זה הגביע הקדוש של הרפואה הדיגיטלית המודרנית. המוצר של אקיורייט הוא אמצעי ניטור לביש, נוח, קל וזול והערך של הדאטה שהוא מייצר ושל הניתוח שלה עושה את ההבדל הגדול. זה לאו דווקא הערך הכלכלי לחברה, אלא גם הערך הקליני והשימושי לעולם".

מה אתם מתכננים לעשות במרכז שאתם מקימים בישראל?
"ישראל היא מקום שקל יחסית להקים קבוצה מאוד מתקדמת שתעשה ניתוחים של הדאטה. יש פה מומחיות גם בתחום ההלת'טק וגם בתחומים אחרים של עיבוד דאטה. אנחנו נפתח אלגוריתמים שיתנו תובנות קליניות לכל מיני מצבים – רפואיים אקוטיים, פחות אקוטיים, מצבי איכות חיים. כל מה שנעשה שם למעשה לא נעשה עד כה, כי לא היתה הזרמה של דאטה כל כך מאסיבית מאמצעי ניטור רציף ומאוכלוסייה גדולה".

מפיג'מות ועד מדי צבא 

הפוטנציאל של אקיורייט כבר מעורר עניין בעולמות התעשייתיים. חברה תעשייתית מהגדולות באיטליה עורכת כעת ניסוי עם הטכנולוגיה הלבישה של החברה, ומאות עובדים בתחומים שונים – נהגים, עובדי קו ייצור, טכנאים העובדים בגובה או במנהרות – לובשים את החולצה החכמה לאורך כל שעות העבודה. התוצאות הראשונות מראות שהנתונים הנצברים יכולים לזהות. "חברות משקיעות הרבה כסף בביטוח העובדים ובציוד מיגון והן לא רואות ירידה בשיעור התאונות וכאן זו דוגמה איך התובנות של המוצר יכולות להועיל להן", טוען תורן.

ד
ד"ר אמיר תורן, אקיורייט. "החברה מייצרת מוצר שאני רואה אותו כאקוסיסטם"|צילום: אוראל כהן, יחצ

 לדבריו החברה הגדירה ארבעה תחומי פעילות שניתן להתאים להם את הטכנולוגיה: תחום הרפואה התעסוקתית בתעשייה, תחום הבריאות ובתי החולים, תחום הספורט והכושר ותחום הביטחון. השניים הראשונים נראים כבעלי הפוטנציאל המיידי למימוש. תחשבו על בית חולים שכל מטופל בו מקבל פיג'מה חכמה שעוקבת אחרי מצבו בעל עת, וניתן לשחרר אותו מוקדם יותר הביתה ולהמשיך לעקוב אחרי מצבו באמצעות גופיה חכמה. 

התחום הצבאי מעניין לא פחות: חיילים באימונים או בשדה הקרב יהיו תחת מעקב מתמיד אחר מצבם הבריאותי. מישהו שמגיע לתקרת היכולות שלו ולמצבי מצוקה יאותר לפני שיתמוטט. מי שנפצע מאש אויב יזוהה ויקבל מייד את הטיפול המתאים למצבו.

ד"ר אמיר בקר, אקיורייט: "התובנות הרפואיות לא יגיעו ממשתמש בודד. כדי לעשות להן ולידציה הן יצטרכו להגיע מניסויים רחבי היקף ומשימושים רחבי היקף, ולשם החברה הולכת. כרגע ראינו 'סימני נפט' של תופעות כאלה, אבל זה לא מתוקף עדיין"

תחום הספורט ואיכות החיים שונה מהאחרים. כאן מדובר על מכירת חולצות חכמות לציבור הרחב, B2C כמו שזה מכונה. מצד אחד יש לזה פוטנציאל מכירות לא מבוטל. מהצד האחר – זה מחייב מערך מכירות, הדרכה ושירות רחב מימדים. 

אבל יש עוד תחום עם פוטנציאל משמעותי ביותר, שבגללו החברה מקימה את הפעילות בישראל: הפקת התובנות מהנתונים המצטברים, תובנות לא על אדם מסוים אלא על תבניות התנהגות ותופעות בריאותיות. בניית תוכניות אימונים מיטביות לבני אדם לפי הרקע האישי שלהם, זיהוי סימנים מוקדמים לבעיות רפואיות שעד כה נדרשו אמצעים מסובכים או פולשניים כדי לברר אותם ועוד ועוד. 

"התובנות האלה לא יגיעו ממשתמש בודד", אומר בקר. "כדי לעשות להן ולידציה הן יצטרכו להגיע מניסויים רחבי היקף ומשימושים רחבי היקף ולשם החברה הולכת. כרגע ראינו 'סימני נפט' של תופעות כאלה. אנחנו רואים שאנחנו יכולים לעשות את זה, אבל זה עוד לא מתוקף עדיין".

חייל לובש חולצה חכמה של חברת אקיורייט (צילום: AccYouRate, יחצ)
חייל לובש חולצה חכמה של חברת אקיורייט|צילום: AccYouRate, יחצ

עד כמה החברה קרובה להגיע לשוק?
"המוצר קיים ומיוצר מדי יום במאות יחידות. בכל אחד מהסגמנטים יש לנו פיילוטים בתפוצה רחבה או ניסויים קליניים. יש ניסוי נרחב עם הצלב האדום האיטלקי: מתנדבים משתמשים במוצר במשך תקופות ארוכות ואנחנו מקבלים גם דאטה וגם תובנות מהשימוש הזה. יש שני ניסויים קליניים עם בתי חולים באיטליה ויש שיתוף פעולה אוניברסיטת בולוניה. יש גם עבודה עם הצבא האיטלקי ואנחנו בתחילת דרכנו לפרוץ מחוץ לגבולות איטליה. השלב הראשון הוא ההקמה של החברה הישראלית".

מה עם מכירות לציבור הרחב?
"החברה לא נמצאת בשלב שהיא מסוגלת להתמודד עם B2C כלומר בעיקר בספורט ולכן זה לא יהיה התחום הראשון שניכנס אליו. אנחנו מכוונים למשהו בין עולמות של מכשור רפואי מלא לבין מוצרי צריכה, אי שם ברמות 'קונסיומר פלוס'. אנחנו לא רוצים בשלב הראשון לקבל אישורים לרמת הטכנולוגיה הרפואית הגבוהה. בשלב הבא נגיע לעולמות הצרכניים והספורט ואז נגיע גם לשוק הטכנולוגיה הרפואית היותר מקצועית".