סטארט אפ הסופרמרקטים האוטונומיים טריגו (Trigo) מודיע היום על סגירת סבב גיוס C בהיקף של 100 מיליון דולר. הסכום הזה כמעט ומכפיל את היקף הגיוסים של החברה עד כה, שמגיע כעת ל-204 מיליון דולר.
בתקופה שבה גיוסים של תשע ספרות נעשים נדירים, אפשר לראות בזה ייצוג להתפתחות העסקית של החברה: במהלך השנה האחרונה היא פתחה בזה אחר זה שישה סופרמרקטים אוטונומיים באירופה, אחד מהם בתל אביב, ובחודשים הקרובים היא מתכננת לפתוח הרבה יותר. היא גם משיקה מספר כלי מידע וניהול חדשים עבור רשתות סופרמרקטים ולפי ההערכות בחברה היא מובילה את השוק העולמי בתחום.
הראשונה שהציגה סופרמרקטים אוטונומיים היתה אמזון, שפתחה ב-2018 את חנות Amazon Go הראשונה. מאז היא התרחבה בארה"ב והחלה בחדירה לאירופה. מולה התייצבה טריגו מישראל, עם כניסה לרשתות Tesco באנגליה, ALDI ,REWE ו-Netto בגרמניה, Shoprite בארה"ב וגם שופרסל בתל אביב. בשוק הזה פועלות גם שורת מתחרות נוספות כמו Sensei ,Standard Cognition ,AiFi ,Zippin ,Grabango, וגם הרבה חברות שמציעות עגלות קנייה חכמות. כולן גייסו הון בשנה האחרונה, כולן צירפו משקיעים אסטרטגיים וכולן מסתערות על אותו שוק.
מיכאל גבאי, מנכ"ל טריגו: "הקמעונאים שאנחנו עובדים איתם הם הגדולים והמוכרים בעולם ואת זה אין למתחרים שלנו. וממה שידוע לי, אנחנו החברה היחידה שעברה את שלב הפיילוטים והתחילה כבר rollout ראשוני"
אחרי כל זה, מנכ"ל טריגו והמייסד המשותף מיכאל גבאי אומר שהחברה מובילה את השוק העולמי של חנויות אוטונומיות: "מה שמבדיל אותנו בעיקר, זה השילוב של חנויות גדולות וסופרמרקטים, שזה הפוקוס שלנו. הדבר השני היא היכולת שלנו לספק מוצרים נוספים כמו בקרת מלאי שכבר נמצאים בבדיקות בחנויות שלנו. הקמעונאים שאנחנו עובדים איתם הם הגדולים והמוכרים בעולם ואת זה אין למתחרים שלנו. וממה שידוע לי, אנחנו החברה היחידה שעברה את שלב הפיילוטים והתחילה כבר rollout ראשוני".
ובכל זאת יש חברה בשם אמזון שמתחרה בכם.
"אמזון היא מתחרה אבל יש לנו יתרון מאוד משמעותי עליהם - הלקוחות הגדולים מעדיפים לעבוד עם סטארט אפ כמו טריגו ולא עם אמזון שהיא גם מתחרה שלהם".
אתם מתמודדים גם מול חברות העגלות החכמות, שהרבה מהן ישראליות?
"זו תחרות, אבל לא ישירה. לא נתקלתי בקמעונאי שהתלבט בין טריגו לעגלות. אם אתה מחליט על חנויות אוטונומיות, אז אתה שואל את עצמך טריגו או AiFi. לא נתקלתי בחברה שהתחלתי לעשות איתה תהליך מכירה ואז היא החליטה לבחור בעגלות. כמו כן העגלות מתמודדות על דבר אחד שזה צ'ק אאוט אוטומטי. הטעות הכי נפוצה לגבינו היא שאנחנו חברת צ'ק אאוט. הפלטפורמה שלנו עושה הרבה דברים, הראשון מביניהם מתמודד עם נושא הקופה כמו העגלות, השני מתמודד עם מעקב המלאי כמו Trax, ויהיו עוד כלים בהמשך".
בניגוד לאמזון, שהסופרמרקטים האוטונומיים שלה מוקמים כחנויות חדשות, הטכנולוגיה של טריגו מותקנת בסופרמרקטים קיימים, וכך היא מצמצמת משמעותית את עלויות ההתקנה. המערכת מורכבת מעשרות מצלמות שמותקנות בחנות, שעוקבות אחרי כל המוצרים וכל האנשים שבחנות ומנתחת את הנתונים באמצעות מערכת ראייה ממוחשבת ובינה מלאכותית. הקונים יוצאים עם המוצרים מהחנות מבלי לעבור בקופה ומקבלים את חשבונית הקנייה בטלפון שלהם.
גבאי: "הטעות הכי נפוצה לגבינו היא שאנחנו חברת צ'ק אאוט. הפלטפורמה שלנו עושה הרבה דברים, הראשון מביניהם מתמודד עם נושא הקופה כמו העגלות, השני מתמודד עם מעקב המלאי כמו Trax, ויהיו עוד כלים בהמשך"
החברה פיתחה מערכת הפעלה לסופרמרקטים – StoreOS – שעל בסיסה היא מציעה אפליקציות לניהול החנות. האפליקציה הראשונה- EasyStock – היא מערכת שעוקבת אחרי המלאי על המדפים בחנות ומתריעה על חוסרים או התקרבות לסיום תוקף הטריות של המוצרים.
כמו כן המערכת מסייעת בצמצום הסיכון להונאות ולגניבות. לדברי גבאי הדיוק של המערכת מגיע ל-99%, ומרבית הניסיונות לשטות בה או להגניב מוצרים מבלי שתאתר אותם נכשלים. הוא מציין שהיקף הגניבות ואיבוד המוצרים בחנויות ללא הטכנולוגיה של טריגו גבוה הרבה יותר.
טריגו הוקמה ב-2018 על ידי האחים מיכאל גבאי, מנכ״ל החברה, ודניאל גבאי, סמנכ״ל הטכנולוגיה. החברה מעסיקה כיום כ-200 עובדים, מרביתם במרכז הפיתוח בתל אביב ובנוסף במשרדי החברה בבריטניה, גרמניה, הולנד וארה"ב. את הגיוס הנוכחי הובילו חברת ההשקעות מסינגפור Temasek Holdings וקרן 83North. בסבב הגיוס השתתפו גם חברת SAP ומשקיעים קיימים, בהם Hetz Ventures, Red Dot Capital Partners, Vertex Viola ורשת REWE Group שהיא משקיעה אסטרטגית.
הגיוס הקודם היה בדצמבר 2020 עם הרחבה ביוני 2021. הזמן שעבר מעיד על הקושי לגייס הון בתקופה הנוכחית?
"זו תקופה יותר מורכבת לגיוס הון. המשקיעים הרבה יותר זהירים ורוצים לראות תוכניות עם הכנסות, וגם שהחברה נערכת לתרחישים פחות טובים, ולא רק צמיחה בכל מחיר. אני חושב שזה מאוד בריא לשוק. אנחנו חברה בהתרחבות וגיוס ההון הנוכחי נועד להמשיך ולהתרחב. יש פיילוטים מאוד מצליחים, יש חוזים משמעותיים מול הלקוחות ואנחנו רואים באופק לקוחות נוספים שייכנסו. העובדה שטריגו מובילה במה שהיא עושה והיא ייחודית ביכולת להסב סופרמרקטים גדולים, שזה שוק גדול וגם המוצרים הנוספים החדשים - זה מה שהמשקיעים ראו".
אתם כבר רואים הכנסות?
"אנחנו לא נכנסים לזה, אבל אנחנו כל הזמן מגדילים הכנסות. החנויות הראשונות נפתחו רק בסוף השנה שעברה, אז אנחנו בתחילת הגידול בההכנסות, אבל הן גדלות בצורה משמעותית ואנחנו בדרך לפתיחה של כמות גדולה של חנויות ואז ההכנסות יגדלו עוד יותר. מדובר בהכנסות ARR ממש, מנוי חודשי בעלות שמתבססת על גודל החנות".
כמה מילים על הוולואציה? גיוס של 100 מיליון דולר מרמז על שווי משמעותי.
"לא נכנסתי אף פעם לוולואציה, אפילו בשיא הגיוסים של 2021, מבחינתנו לא זה מה שמשנה".
חשתם לחץ להפחית את הוולואציה?
"המשקיעים היום יותר זהירים, יותר חושבים לפני שמשקיעים וכן, יש זהירות גם לגבי ולואציות".