"עולם ה-travel בהחלט משתנה, אבל לא לרעה", אומר עמיעד סוטו ל-tech12, מנכ"ל ומייסד משותף של הסטארט אפ גסטי (Guesty). "הציפיות של אנשים השתנו, הדור הישן שהיה מזמין נסיעות דרך סוכנות כבר לא קיים. הדור שמכניס כסף היום הוא זה שעושה הכל אונליין ומקבל החלטות מיידיות".
החברה פיתחה פלטפורמה למנהלי נכסים להשכרה לטווח קצר שמרכזת עבורם את כל הפעילות הכרוכה בניהול נכס לאירוח במקום אחד: שיווק, פיננסים, תקשורת, ניקיון ועוד. היא עובדת עם אתרים כמו: Airbnb ,Vrbo Booking.com ,Tripadvisor Expedia ,Agoda ועוד.
החברה מודיעה היום על גיוס סבב E בסך 170 מיליון דולר בהובלת Apax Digital Fund, MSD Partners ו-Sixth Street Growth, ובהשתתפות המשקיעים הקיימים Viola Growth ו-Flashpoint. הסבב כלל רכיב סקנדרי משמעותי במסגרתו משקיעים ראשונים מכרו חלק מאחזקותיהם. בחברה לא מוכנים לחשוף את השווי לפיו נערך הסבב, אך מציינים כי היא שילשה את השווי שלה מאז הסבב הקודם, הכפילה את הכנסותייה וצפויה להגיע לקצב הכנסות של מעל 100 מיליון דולר בשנה הקרובה.
גסטי מפעילה זירת מסחר (Marketplace) ובה יותר מ-130 שותפים, המעניקים שירותים משלימים למנהלי נכסים, כולל כלי תמחור דינמיים, סליקת תשלומים, מוצרי בתים חכמים ועוד. בנוסף, ישנה אפשרות לבנות פתרונות על גבי ה-API הפתוח של החברה
גסטי מפעילה גם זירת מסחר (Marketplace) ובה יותר מ-130 שותפים, המעניקים שירותים משלימים למנהלי נכסים, כולל כלי תמחור דינמיים, סליקת תשלומים, מוצרי בתים חכמים ועוד. בנוסף לשירותיה, ישנה אפשרות לבנות פתרונות על גבי ה-API הפתוח של החברה.
כמו חברות רבות, גם גסטי סבלה מתקופה קשה בתחילת הקורונה, אבל בזמן שלתחום הטכנולוגיה ככלל לא לקח הרבה זמן להתאושש ואפילו לפרוח, בתחום התיירות אי הוודאות נמשך תקופה קצת יותר ארוכה. סוטו טוען שההימנעות של מטיילים מבתי מלון בתקופת הקורונה סייעה לחברה לרשום מספרים יפים גם אז. "נהננו מגידול מואץ מאמצע 2020 ועד היום", הוא אומר. ואכן, כבר באפריל 20 הודיעה גסטי על סבב גיוס ועל רכישה של שתי חברות.
"ראינו כמה טרנדים שישארו איתנו גם בעתיד", מרחיבה ורד רביב שורץ, נשיאה וסמנכ"לית תפעול בחברה. "אנשים שלא נגעו לפני בעולם הנכסים וניסו את זה פעם ראשונה בקורונה, הבינו שזה לא מה שהם חשבו - ממשק המשתמש קסם מאוד להרבה אנשים. בנוסף, אפשר לראות יותר אנשים שנוסעים לתקופות ארוכות בגלל האפשרות לעבוד וירטואלית", היא הוסיפה.
אנחנו רואים בהרבה תחומים, כמו איקומרס, חזרה להרגלי טרום-קורונה דווקא, בתיירות יש מציאות חדשה?
רביב שורץ: "זה עניין של חוויה. אתה יכול היום להיכנס לחנות ולקנות במקום להזמין אבל אין סיבה שלא להמשיך לשכור דירות במקום ללכת למלון. יש גם יותר אנשים היום שלא רוצים להתחייב לשכירות של שנים אלא מחליטים מדי חודש בחודשו. אנחנו רואים הרבה שכירויות לטווחים משתנים כאלה. השילוב של כל הגורמים האלה יוצר יותר ויותר קהל שמעוניין בפתרונות אירוח כאלה - לראייה, אייר בי אן בי, מודיעים כל רבעון על שיא חדש".
היה קשה לגייס סכום גדול כל כך בתקופה הנוכחית?
סוטו: "לא יצאנו לגייס סכום כזה. ראינו שאנחנו כל הזמן בעליה ושכדי להגיע לרווחיות נצטרך עוד סבב, אז בדקנו את מצב השוק וקיבלנו ביקוש אדיר ע"י קרנות מהטופ טיר בעולם והם אלה שניפחו את הסבב לממדים האלה. המציאות המאקרו-אקונומית כן באה לידי ביטוי בתהליך ארוך יותר. ביקשו מאתנו יותר נתונים ויותר דוחות. בעבר היית מקבלת טרם שיטים אחרי שבועות והפעם זה לקח חודשים".
עמיעד סוטו, מנכ"ל: "בדקנו את מצב השוק וקיבלנו ביקוש אדיר ע"י קרנות מהטופ טיר בעולם והן אלה שניפחו את הסבב לממדים האלה. המציאות המאקרו-אקונומית כן באה לידי ביטוי בתהליך ארוך יותר. ביקשו מאתנו יותר נתונים ויותר דוחות. בעבר היית מקבלת טרם שיטים אחרי שבועות והפעם זה לקח חודשים"
אתם לא אומרים לפי איזה שווי נעשה הסבב.
"לא השתתפנו מעולם במשחקי כוחות. ההתמקדות בשווי לא נכונה והיא גרמה לזה שאנשים התמקדו בלהגדיל את זה על חשבון איכות המשקיעים. השווי גדל פי שלוש אבל החלטנו שזה לא נכון לפרסם ואין סיבה כל עוד אנחנו לא חברה ציבורית. ההתמקדות בשווי היא חלק מהדברים הרעים שקרו ב-2021".
מה לגבי סקנדרי? זה חלק מהסבב הנוכחי.
"יש סקנדרי אבל לא של עובדים שעשו אקזיט. גם לא שלי ולא של שאר ההנהלה. בגלל הביקוש הגדול ממשקיעים חדשים לא היה לנו מקום אז אפשרנו למשקיעים ראשונים בחברה להחליף ידיים, אבל אנחנו לא חושפים את הכמות כי זה לא פייר למשקיעים. אמרנו לא לכמה גופים שרצו לקחת חלק כי לא היה לנו מספיק ידיים למכור להם. אלה לא משקיעים שרצו למכור אלא כאלה שביקשנו מהם וזה קרנות שרגילות לרשום צ'קים מאוד גדולים".
הסבב הנוכחי כולל כמה קרנות ענק, זה בעצם הסבב שלפני הנפקה?
"אנחנו יותר קרובים לשם מאי פעם ולא יוצאים בהודעות כי השוק היום לא מוכן להנפקות, אבל מכינים את החברה. אנחנו מעל 500 עובדים ועם נציגויות בכל העולם ובהכנסות אנחנו לגמרי שם. זה לא משהו זר לנו ולגמרי על השולחן, גם למשקיעים לא התחייבנו לשום תאריך אבל אנחנו מאמינים שנהיה רווחיים בשנה הבאה".
נראה שכל תחום התיירות התייקר מאוד, בין אם זה טיסות או אירוח, תהיה לזה השפעה עליכם?
"אנשים כותבים את זה עכשיו בתקופת הקיץ שהיא הכי עמוסה בשנה, אבל בסתיו זה תמיד יורד. האם המחירים יירדו ל-10 דולר לטיסה שוב? לא יודע, אבל זה לא ישנה מציאות של אנשים שרוצים לטייל".