עירד אייכלר, מייסד-שותף ומנכ"ל של הסטארט אפ Circles, הגיע להייטק ממקום לא צפוי – יזמות חברתית. בין היתר, הוא ממייסדי קבוצת "שכולו טוב" לשילוב אנשים עם מוגבלויות בשוק התעסוקה. "אני בונה עסקים שפותרים בעיה חברתית, ואת Circles הקמתי אחרי שביליתי הרבה זמן עם אמא שלי, שחלתה בסרטן", הוא מספר.

"בשבועות האחרונים לפני מותה, היא אמרה לי שאמנם אני נמצא איתה הרבה מאוד, אבל אני לא באמת יכול להבין אותה. מי שדווקא כן הבינה אותה היא חולה אחרת במחלקה". לדבריו של אייכלר, הן לא הכירו קודם, אבל הנסיבות המשותפות אפשרו להן לשוחח "בעוצמה אחרת לגמרי". גם אייכלר עצמו מצא את עצמו מתקשר היטב אחרי מותה של אמו דווקא עם האחים שלו, "לא אבא שלי ולא בת הזוג שלי. מכאן נולדה התובנה שיש הרבה כוח לעבור משברי חיים עם קבוצת אנשים שעוברים את אותו משבר כמוך".

עירד אייכלר, מייסד-שותף ומנכ"ל Circles: "יש הרבה כוח לעבור משברי חיים עם קבוצת אנשים שעוברים את אותו משבר כמוך"

אייכלר ניגש לפיילוט לאחר שזיהה קבוצות גדולות של אנשים מוצאות נחמה ותמיכה אחת בשניה בצ'ט. בעקבות כך, החליט להקים את Circles עם דן לנדא, מייסד וסמנכ"ל שיווק, שהיה בעברו מנהל שיווק בגוגל.

טכנולוגית, Circles היא פלטפורמה שרוצה לפתור את בעיית הבדידות של אנשים שנמצאים במשברים כמו גירושים, אובדן, מחלה ועוד. הפלטפורמה מאפיינת את המשתמשים לפי סוג המשבר, גיל ומצב החיים ברזולוציות גבוהות כדי לייצר קבוצת קטנה של עד עשרה משתמשים שנמצאים באותו מצב בחיים.

לקבוצות התמיכה הדיגטליות ש-Circles פיתחה יש מתכונת קבועה שמהווה רשת ביטחון לכל אלו שחווים קשיים. לכל קבוצה יש מנחה, מפגש שבועי דיגיטלי ואפשרות לשתף, לתמוך ולקבל תכנים במהלך כל השבוע.

הפלטפורמה מאפיינת את המשתמשים לפי סוג המשבר, גיל ומצב החיים ברזולוציות גבוהות כדי לייצר קבוצת קטנה של עד עשרה משתמשים שנמצאים באותו מצב בחיים

Circles גייסה 16.5 מיליון דולר בסבב A, בהובלת קרן Zeev Ventures, בהשתתפות ליאור רון, מנכ"ל Uber Freight, יחד עם המשקיעים הקיימים NFX ,Flint Capital וסר רונלד כהן. החברה נוסדה ב-2020 ובאותה שנה גייסה גיוס סיד של שמונה מיליון דולר.

צוות סירלקס (צילום: רמי זינגר, יחצ)
צוות סירקלס. "אנחנו מחברים אנשים על בסיס הרבה מאוד משתנים"|צילום: רמי זינגר, יחצ



מה ההבדל בין Circles לקבוצות פייסבוק או וואטסאפ? יש הרבה קבוצות שמספקות תמיכה לאנשים במשברים.
"אני לא מזלזל בקבוצת פייסבוק אבל זו חוויה אחרת. דבר ראשון, הקבוצות אצלנו קטנות ומחוייבות. ראיתי באחת קבוצות התמיכה בפייסבוק מישהי שהרגישה רע וכתבה שהיא רוצה למות בעקבות אובדן שחוותה, ואף אחד לא ענה לה במשך שעות. אצלנו ישנם אנשים מחוייבים ומצב כזה לא קורה", מסביר אייכלר.

"שנית, הקבוצות אצלנו ממוקדות. אנחנו מחברים אנשים על בסיס הרבה מאוד משתנים, למשל, לא מספיק שזה יהיה מישהו שמתמודד עם הורה חולה, זה שונה אם להורה יש סרטן או אלצהיימר, ואם המשתמש בן 30 או 50, או אם מדובר במחלה סופנית או לא".

אייכלר: "באחת הקבוצות שלנו הייתה משתמשת שרצתה להמשיך אבל לא יכלה לשלם 80 דולר עבור השימוש החודשי. שאר הנשים בקבוצה התגייסו כדי לממן לה את השימוש"

"בסוף, לקבוצה יש מנחה מקצועית שמובילה אותה וכל החוויה מכוונת ליצירת קשר משמעותי בין אנשים. קרה לנו באחת הקבוצות שהייתה משתמשת שרצתה להמשיך אבל לא יכלה לשלם 80 דולר עבור השימוש החודשי ושאר הנשים התגייסו כדי לממן לה את השימוש. זה קשר ברמת מחוייבות אחרת".

אני חייבת להגיד שהטכנולוגיה לא נשמעת לי כל כך משמעותית בפלטפורמה, זה אתר די פשוט בסופו של דבר, לא?
"זה מעבר לגיבוש והנחיית הקבוצה. אנחנו גם מקשיבים לפגישות השבועיות ומוציאים תובנות שעוזרות למנחה להיות מנחה טובה יותר. למשל, בכל מפגש קבוצתי צריכה המנחה לקרוא בשמות של כולם ואם זה לא קורה היא מקבלת התראה שהיא לא קראה בשם של אחד המשתתפים. אנחנו נותנים למנחה עצות בזמן אמת כדי שהיא תהיה הכי טובה שהיא יכולה, אנחנו בודקים כמה זמן כל משתמש מדבר ומסבים את תשומת ליבה אם יש מישהו שלא דיבר מספיק. על בסיס השיתוף של המשתמשים אנחנו שולחים להם הודעות מותאמות אישית במהלך השבוע לפי הקושי שהם העלו. זו הודעה שאנחנו מציעים למנחה, היא מאשרת אותה ושולחת למשתמש".

מוצר סירקלס (הדמיה: סירקלס, יחצ)
הפלטפורמה של סירקלס. "בן אדם ממוצע נשאר כ-11 חודשים באפליקציה" |הדמיה: סירקלס, יחצ


איזה הודעות המערכת מציעה?
"אם מישהי חוותה אובדן למשל, ואומרת שהשבוע היא מאוד התגעגעה לבן הזוג שלה, אחת ההודעות שהיא יכולה לקבל היא: 'תודה ששיתפת על האובדן שלך, תחשבי היום על חוויה טובה שהייתה לך איתו'. זה מחבר אותה לאיזורים חיוביים וכך היא מייצרת שיחה עם המנחה".

כמה משתמשים יש לכם היום וכמה הם משלמים?
"אלפי משתמשים שמשלמים 80 דולר לחודש".

מה שיעור הנטישה?
"בן אדם נשאר בממוצע 11 חודשים. אין לנו כוונה שאנשים ישארו לנצח בתוכנית, יש אנשים שעוזבים מהר כי הם לא מוכנים להתחייבות הזאת, יש כאלה שעוברים תהליך משמעותי אבל מרגישים שהם הגיעו למיצוי אחרי תקופה ויש גרעין, שהוא בדרך כלל 50% מהקבוצה שנשאר לאורך זמן. בנוסף, יש אנשים שעוזבים וחוזרים אחר כך לקבוצה אחרת".

מה אתם הולכים לעשות עם הכסף מהגיוס?
"להגדיל את כמות המשתמשים פי עשרה, להשיק שכבה מוצרית חינמית שתהיה תמיכה לאנשים בזמן אמת ולגדול לעוד סוגים של קהילות".