שנים של שערוריות ומשברים הזיזו מעט מאוד למניית פייסבוק. מאז הונפקה ב-2012 החברה הציגה צמיחה במשתמשים בכל דוח רבעוני והמניה הגיבה לרוב בהתאם. כך היה גם אחרי פרשת קיימברידג' אנליטיקה שנראתה בזמנו כמו קו פרשת מים היסטורי. אז מה יש בו בדוח הנוכחי שהבהיל כל כך את המשקיעים וגרם למטא למחוק רבע מהשווי שלה?

ראשית מדובר באיום משולש (לפחות) על החברה. לראשונה בהיסטוריה שלה, נרשמה ירידה במספר המשתמשים היומיים ברשת החברתית. איום שני מגיע מהירידה בהכנסות מפרסום, הן בגלל השינוי בהגדרות הפרטיות של אפל והן בגלל שמשבר האספקה הביא לצמצום תקציבי הפרסום. ואיום שלישי הוא המעבר למטאוורס, שכרוך בהוצאות כבדות שנים קדימה. כל אלה מתגבשים יחד לכדי איום עתידי על החברה וזה כנראה הבדל מהותי.

אם עד היום המשברים של פייסבוק תמיד היו בלשון עבר, כעת מדובר בתחזיות - והמשקיעים ממש לא אופטימיים. האמת? יש להם סיבות מצוינות.

העבר של האינטרנט, לא העתיד

על אף שינוי השם למטא והניסיון להמציא עצמה מחדש, פייסבוק היא העבר של האינטרנט. רשת חברתית שהצעירים בורחים ממנה וחברה שחבטה כל כך הרבה במשתמשים ובגופי התוכן, שכולם שמחים לחפש חלופות בחוץ. וכאלה יש היום הרבה יותר. טיקטוק מצד אחד ויוטיוב מצד שני מושכות אליהן משתמשים ותקציבי פרסום.
מטא מנסה בתגובה למהר ולבנות את ה-web3 כדי למשוך את הדורות הבאים של המשתמשים אבל היא סוחבת איתה כישלונות עבר. הקריסה הסופית של יוזמת הפינטק ליברה/דיאם בשבועות האחרונים רומזת מדוע השווקים מגלים ספק בריא ביוזמה הנוכחית של המטאוורס. לכך אפשר כמובן להוסיף את ההימור שלא הוכיח את עצמו על אוקולוס, שמוצריה נועדו לעמוד בחזית העתיד המטאוורסי.

הצעירים בורחים מפייסבוק בשעה שטיקטוק ויוטיוב מושכות אליהן משתמשים ותקציבי פרסום. מטא מנסה לבנות במהירות את web3 כדי למשוך את הדוחות הבאים אבל סוחבת כשלונות עבר. נוסף לקריסה של פרויקט דיאם, גם רכישת אוקולוס טרם הוכיחה את עצמה

לכל אלה יש לצרף את המדד הקשה לכימות של אווירה או הלך רוח. אחרי שנתיים של סגרים ומגפה, אנשים מבלים פחות זמן ברשתות חברתיות, בפייסבוק וגם באינסטגרם שבבעלותה. אולי זה כי נמאס לנו לבהות במסכים, אולי זה ההיצע שגדל ואולי כי אחרי יותר מעשור אנחנו פשוט מחפשים עניין וחידוש שכבר אין בפלטפורמות הללו.

מטא צריכה להתאמץ

למרות מחיקות השווי הדרמטיות מוקדם להספיד את מטא/פייסבוק, שיש לה עוד הרבה מזומן במצברים. אבל תגובת השוק מבהירה גם שלא יעזור כמה פעמים פייסבוק תשנה את השם ואת הלוגו, היא צריכה לשכנע אותנו שהיא עדיין הדבר הגדול הבא. כרגע צריך הרבה מציאות מדומה כדי לדמיין אותה ככזו.