"ברור לי לגמרי שאני אחד הראשונים שמפרסם ספר כזה", מספר אורן שוויד, שספר שהוציא בחודש שעבר נכתב בחלקו באמצעות מנוע GPT2. "בראייה רחבה, יהיה משמעותי יותר לומר שאני אחד האחרונים שבכלל כותב. אני משוכנע שזה הכיוון שאנחנו הולכים אליו. שיום אחד אבקש 'כתוב לי סיפור פנטזיה עם אלמנטים של להט"ב, אויבים שמשלימים, עם סוף טרגי עם נימה אופטימית בסגנון ג'ון גרין' - והוא ייצר ספר תוך דקה".
שוויד לא מדבר באוויר. השבוע התפרסם למכירה באמזון ספר ילדים שנכתב ואוייר בסוף שבוע אחד, אך בסופו של דבר זכה לביקורת על המהירות שבה יצא לפועל, ועל רמת הגימור הנמוכה של התוצר הסופי.
מה אתה חושב ערכו האמנותי של ספר שיצא כולו ממחולל טקסטים?
"איך את מגדירה אמנות? מי מגדיר מה זו אמנות? האם יהיה לזה ערך? כן, אני חושב שיהיה לזה הרבה ערך. האם אנחנו מפסידים משהו בתהליך? בהחלט כן, אני חושב שאנחנו נפסיד. אנשים עדיין יכתבו ספרים. היום אני יכול לייצר ספר ילדים בחצי יום, כולל איורים, בעבודה של חצי יום ועוד חצי יום על עימוד ויש לי ספר בחוץ שמתחרה אחד לאחד בספרים שיש היום בחנויות. את הספר שלי לקח שנה לכתוב, אז נכון שאני עדיין נהנה לכתוב ויש לזה ערך, אבל בסופו של דבר סופר רוצה למכור - ואז אני אהיה טיפה בתוך אוקיינוס שהוא AI Generated".
"מי מגדיר מה זו אמנות? האם יהיה לזה ערך? בסופו של דבר סופר רוצה למכור - ואם אני אהיה טיפה בתוך אוקיינוס שהוא AI Generated"
לפני שהגיע לכתיבה, שוויד היה יזם עם רקורד מגוון בעולם הקריאייטיב והגיימינג והשילוב בין השניים. בין השאר הקים וניהל את המסלול לעיצוב ופיתוח משחקים באוניברסיטה הפתוחה. אבל ב-2020, הסטארט אפ שלו נסגר, מגפה עולמית התפשטה כמו בסרט מדע בדיוני והוא החל לסבול מדכאון קליני שהיה מלווה בכאבי גב, שריתקו אותו למיטה. בעצת אישתו הוא החליט לנצל את הזמן ולנסות להגשים את החלום שלו - לכתוב רומן. באותה תקופה הוא גם התוודע ל-GPT2 של OpenAI, וחקר את העניין לטובת הסטארט אפ שלו. "הבנתי שזה יותר מסתם צעצוע. יש פה כלי משמעותי שהולך לשנות לא רק את הדרך שבה אנחנו יוצרים תוכן אלא את הדרך שאנחנו צורכים תוכן".
שני זרמי התודעה, של היזם החקרן ושל הסופר ואיש הקריאייטיב התחברו ברומן, כנראה ראשון מסוגו, שבו תפקיד ה-AI נכתב על ידי כלי AI, GPT2 של OpenAI. מבלי לעשות יותר מדי ספוילרים - מדובר בספר מדע בדיוני, שבו בני האדם צריכים להתמודד עם השלכות של AI מתוחכם מדי, כזה שבעת פיתוחו לא נעשה שימוש בפיתוח של מנגנוני הגנה. במהלך כתיבת הספר הייתה לו הברקה: "בהתחלה כתבתי את כל התפקידים, ובשלב מסוים לאורך הדרך הבנתי שיש לי את הכלי המדהים הזה של ה-AI, ה-AI יכול לענות בשם עצמו".
מה היה הא-הא מומנט? תוך כדי תהליך הכתיבה?
"הבנתי שיש לי פה משהו מגניב שהוא אחלה טריק שיווקי, אבל לא רציתי להגזים ולא רציתי שזאת תהיה המהות של הספר. רציתי לספר סיפור מדע בדיוני עתידני, על מה יכול לקרות, וכדי להמחיש את זה אני נותן לקוראים טעימה כדי שיראו מה אפשרי כבר היום. תוך כדי כתיבת הספר הוא הפך ממדע בדיוני לספר ספקולטיבי".
I spent the weekend playing with ChatGPT, MidJourney, and other AI tools… and by combining all of them, published a children’s book co-written and illustrated by AI!
— Ammaar Reshi (@ammaar) December 9, 2022
Here’s how! pic.twitter.com/0UjG2dxH7Q
עמר רשי, שכתב ספר ילדים בסופ"ש אחד באמצעות AI
תוך כדי כתיבת הספר, גם הקפיצה הטכנולוגית התרחשה, ו-GPT2 כבר הופך עוד מעט ל-GPT4, וכמובן ChatGPT שעלה בחודש שעבר, והגיע למיליון משתמשים תוך 5 ימים. שוויד מודה שאפילו הוא הופתע מהקצב של ההתפתחות בתחום: "בספר (העתידני, נ"ש) לא כתבתי שנה, אבל זה די ברור מהגילאים ומהדמויות שהוא מתרחש בסביבות שנות ה-40 של המאה הנוכחית. אם הייתי כותב את זה היום, עם הטכנולוגיה של היום - הייתי פחות נזהר, ואולי מציב את העלילה בעוד עשר שנים מהיום".
ספר לי על התהליך הטכני, היתה לך עלילה ורעיון, מה הזנת ל-AI?
"בטקסט פרומפט הייתי בדרך כלל נותן את כל הפרק שקדם לשיחה. בנוסף הייתי מכניס אלמנטים שלא ייכנסו לגרסה הסופית, כמו כל מיני תיאורים, כדי שהוא יבין את הכיוון שאני מכוון אליו מבחינת הטון. היו פעמים שהוא שינה לי דברים או שהפלט היה שונה ממש שדמיינתי - אבל התוצאה הייתה יותר טובה ממה שכיוונתי אליה במקור אז זרמתי עם זה".
כדוגמה מספר שוויד על אמירה שהפתיעה אותו: "בתחילת הספר מג'סטיק, ה-AI, אומר 'החיים זה משחק שאפשר לנצח' - ההבנה שה-AI מגיע אליה, שהחיים זה סוג של משחק. חסר לו עוד זמן כדי להכניס פרמטרים לנוסחה כדי לפתור את זה יפה ותוך כדי שה-AI כותב את זה - הבנתי שיש פה משהו שונה".
אתה מתאר תהליך הזנה מאוד מדויק ועשיר, שחושף את אחת הבעיות שיש היום במנועים האלה: אין ממש יצירת יש מאין. הם עדיין צריכים טקסט להישען עליו.
"אין דבר כזה יש מאין, גם לנו אין".
אני לא מדברת על זה שכשאתה כותב עלילה עם מלך ומלכה אתה מסתמך על סופוקלס ושייקספיר. אני מדברת על זה שכשאתה יוצר, יש לך רעיון לכתוב משהו, ליצור משהו, מעין "צייר לי כבשה".
"אבל את אמרת את זה בעצמך, את חייבת שיהיה לך משהו בראש. את חייבת שיהיה לו משהו. גם העניין של יצירתיות, לנסות להבין אם יש או אין פה יצירתיות שהיא בסופו של דבר לקחת את הדברים הקיימים, ולבוא עם פתרון שעד עכשיו לא היה. בסוף גם לכלים האלה תהיה יצירתיות".
דיברת על אוקיינוס של Generated AI. כמה תוכן האנושות יכולה לצרוך? אף אחד לא מגיע לתחתית של נטפליקס.
"תהיה אינפלציה של תוכן נורא בינוני, אבל אם תתני לזה זמן, אפילו לא ארוך מדי, התוצרים ייראו הרבה יותר טוב".
החיסרון, מסביר שוויד לחזון הלכאורה אופטימי שלו של כמויות בלתי מוגבלות של תוכן, הוא התעדוף שלו בחברה. וכאן, התזה של שוויד מתקדרת. "אני מאמין שכשיהיה אוקיינוס של תוכן, הדבר היחיד שיבלוט זה תוכן של מי שיהיה לו את הכסף לדחוף את התוכן שלו. בואי ניקח את זה רחוק יותר מעולם הספרות. מה עם ידיעות בחדשות? ברגע שכל אחד יכול לייצר אייטם באתר שנראה חדשותי, והוא מתייחס לזה בתור אמת, מי אומר מה נכון? ברגע שהכל נראה לגיטימי ומקצועי באותה מידה, הוא הופך להיות האמת. הבעיה יותר רחבה מתכנים בנטפליקס: הדבר הכי משמעותי יהיה השחיקה של מה אמיתי. כי הכל יהיה 'בעצם'. ויהיה אפשר לחקות הכל והכל מהכל. כל דבר שתסתכלי עליו - לא תהיה לך דרך לדעת אם זה אמיתי או לא".
והטשטוש הזה, לדברי שוויד, מתרחש כבר כעת, ואנחנו עדים רק לראשיתו. "לפני כמה שנים ראיתי קטע וידאו מתוכנית דרום קוריאנית. בתכנית מפגישים אנשים באמצעות משקפי VR עם אנשים אהובים מהחיים שלהם שמתו. כנראה שבמערב התוכנית הזאת לא הייתה משודרת. בתכנית ראיתי וידאו של אמא, שהילדה שלה בת ה-4 מתה. היא חובשת קסדת VR, ורואה מולה מודל תלת מימד של הבת שלה, שנראית ומתנהגת כמו הילדה שלה. והיא שם מתפרקת. זה משהו שנשאר לי בראש".