הערכות ביצועים של עובדים משמשות חברות ענק כמו גוגל כדי לנהל באופן שקוף את היחסים מול עובדיהן, וכן לאותת לעובדים על עתידם בחברה. כעת בגוגל מקשיחים את הקריטריונים להצטיינות עובדים, ומרחיבים משמעותית את הקריטריון ההפוך, ל"ביצועים נמוכים".

באסיפת העובדים הכללית החודש, בכירים בהנהלת גוגל הודיעו לעובדים שרבים יותר מביניהם ידורגו ברף הנמוך של מערכת מדידת ביצועים חדשה, שתצא לדרך בשנה הבאה. המערכת החדשה מקשיחה את סרגל הביצועים הקודם של החברה: שיעור העובדים שידורגו ברף הביצועים התחתון עלה מ-2% ל-6%, ובמקביל שיעור העובדים בעלי ביצועים "יוצאי דופן" ירד ל-22% מ-27% לפני כן.

לפי הדיווח ב-CNBC, המהלך עורר התרעמות ותסכול בקרב עובדי גוגל, שכן בראש ובראשונה המשמעות שלו היא שפחות עובדים עשויים לקבל בונוסים על ביצועים גבוהים. במקביל החשש המיידי של עובדי גוגל הוא שמערכת הדירוג החדשה היא עוד צעד בדרך להפחתת מצבת כוח האדם בחברה, שמעסיקה יותר מ-185 אלף עובדים ברחבי העולם.

המהלך עורר תסכול ותרעומת בקרב עובדי גוגל, שכן בראש ובראשונה המשמעות שלו היא שפחות עובדים צפויים לקבל בונוסים על ביצועים גבוהים. במקביל החשש המיידי של עובדי גוגל הוא שמערכת הדירוג החדשה היא עוד צעד בדרך להפחתת מצבת כוח האדם בחברה

למרות צמצומים וארגון מחלקות מחדש באופן נקודתי, גוגל לא נקטה עד כה בהליכי פיטורים המוניים כמו מטא וחברות ענק נוספות בשוק. אך עובדים הביעו חשש בשיחה בתחילת החודש שלמנהלים יש מכסות שיידרשו למלא בעובדים המסווגים על הרף הנמוך של הביצועים - בשביל לצמצם את מספרם בשנה הבאה. הנהלת גוגל מכחישה יעד כזה.

סונדר פיצ'אי מנכ
סונדר פיצ'אי, מנכ"ל גוגל. תחרות על מנוע החיפוש|צילום: SAJJAD HUSSAIN, Getty images

קוד אדום מול איומי בינה מלאכותית

גוגל נאבקת כיום באתגרים מאקרו כלכליים כמו כל השוק ובהיחלשות שוק הפרסום, אך בסוף השבוע הכריזה על "קוד אדום" בנוגע לאיום קונקרטי נוסף על עסקיה: ChatGPT. צ'אטבוטים מתקדמים כמו ChatGPT מהווים איום חמור על גוגל, כשבחברה גובר החשש שהפיתוח הטכנולוגי שמביאים כלי הבינה המלאכותית המתקדמים עשויים להחליף את מנוע החיפוש שלה.

למרות שגוגל הייתה מבין המשקיעים בפיתוחי OpenAI שאחראית ל-Chat GPT ופיתחה צ'אט בוט מתקדם משלה (LaMDA), הטכנולוגיה עדיין לא מותאמת להצגת פרסומות, שהן נכון לשנה שעברה האחראיות ל-80% מסך הכנסות החברה. בתגובה לאיום, מוביל מנכ"ל החברה סונדאר פיצ'אי שינוי בעבודת מחלקות בחברה וכן בוחן שינויים באסטרטגיית ה-AI של החברה, כך לפי הניו יורק טיימס.