השוד הגדול של השנה בגיימינג הסתיים, בסופו של דבר, במעצר מהיר. כשבוע לאחר שהאקר שפרץ לשרתים של חברת רוקסטאר, האחראית על להיטי הענק Grand Theft Auto ו-Red Dead Redemption (להלן GTA ו-RDR) וידועה בתהליכי הפיתוח האיטיים, המושקעים והחשאיים שלה, פרסם ברשת למעלה מ-90 סרטונים מהתהליכי הפיתוח של GTA6 והציע למכירה את קוד המקור של המשחק הקודם בסדרה - יחידת פשעי הסייבר של משטרת בריטניה עצרה בשבוע שעבר האקר בן 17 ממחוז אוקספורדשייר שבדרום אנגליה, בעל רקע פלילי מרשים מספיק בשביל להיות בעצמו דמות משנה במשחקים של רוקסטאר. יש לציין כי המשטרה לא הודיעה רשמית שהנער נעצר בקשר לפשעים האלו, אלא רק ציינה שהוא עצור "בחשד להאקינג", וכן שהוא הצהיר על חפותו בבית המשפט.

הנער, שנחשד כחבר בקבוצת ההאקרים Lapsus$, היה מעורב בתחילת ספטמבר בפריצה לשרתים של חברת אובר, מה שהביא כבר למעורבות של ה-FBI בעניינו. הוא, מצידו, לא רק שלא ניסה להסתיר את זה אלא אפילו הזדהה כאשר פרסם את הסרטונים, בכינוי teapotuberhacker - ללא ספק, כינוי מאוד פונקציונלי עבור האקר בריטי בן 17, שמסכם היטב את מה שמסתמנים בתור תחומי העניין המרכזיים שלו - וכך גם נעשה ההקשר בין הפורץ לשרתי רוקסטאר לבין הנער העצור מדרום אנגליה. אם זה לא הספיק, המעצר שלו היה גם הפרה של תנאי השחרור שלו מעבירות קודמות, אותן ביצע כשהיה בן 16 - על פריצות למחשבים של חברות כמו מיקרוסופט וסמסונג (לפי דיווח של ה-BBC על המעצר הקודם שלו, קריירת פשעי הסייבר שלו כבר הפכה אותו למולטי-מיליונר).

אבל בסופו של דבר, הזהות של ההאקר וגילו הצעיר הם פרטים מעניינים אבל לא מסעירים. הוא בוודאי לא הנער הראשון שמפתח יכולות האקינג הרבה מעבר לשנותיו ומשלב אותן עם כל חוסר המעצורים והזהירות האופייניים לחלוטין לשנותיו. מה שיותר מעניין הוא מה שקרה ברוקסטאר עצמה עם פרסום ההדלפה.

זמן קצר לאחר שאומת שהסרטונים שהודלפו אכן היו אמיתיים (היות ועדיין מדובר בסרטונים ראשוניים, שממש לא נראים כמו המוצר הסופי אותו נקבל יום אחד, תחילה עלו ספקולציות שיתכן ומדובר בזיוף מושקע ויצירתי שנעשה באמצעות המנוע של GTA5), התחילו להגיע התיאורים מהמתרחש במשרדי רוקסטאר.

המפתחים היו "הרוסים", דיווח כתב הגיימינג של בלומברג, ג'ייסון שרייר. "מדובר בסיוט עבור רוקסטאר". לאחר שהתבקש להרחיב, הסביר: "ראשית, זה ישבש את תהליכי העבודה לזמן מה. שנית, זה עלול להוביל את ההנהלה להגביל גמישות ביחס לעבודה מהבית. יקח זמן עד שההשלכות יהיו ברורות".

כתב הגיימינג של בלומברג, ג'ייסון שרייר: "מדובר בסיוט עבור רוקסטאר. ראשית, מקרה ההדלפה החמור הזה ישבש את תהליכי העבודה לזמן מה. שנית, זה עלול להוביל את ההנהלה להגביל גמישות ביחס לעבודה מהבית. יקח זמן עד שההשלכות יהיו ברורות"

בינתיים, כלפי חוץ, הנהלת רוקסטאר הגיבה פחות או יותר כמו הורה מאוכזב - עמדה קצת משעשעת בהתחשב בכמות ההורים המאוכזבים שבדרך כלל זעמו על המשחקים שלה - אך התחייבה להמשיך את תהליך הפיתוח כמתוכנן. טוב, זה לא שיש להם עוד הרבה דברים שהם יכולים לעשות בשלב הזה. משחק בסדרת Grand Theft Auto - ולמעשה, כל משחק אחר של רוקסטאר - הוא סוג של מפלצת תוכן עם אינספור חלקים זזים.

המטאוורס לפני שהיה מטאוורס

סדרת GTA פחות או יותר כתבה את הספר לגבי איך ליצור משחק מודרני בעולם פתוח (קשה לקרוא ל"עולם פתוח" ז'אנר של משחקים, אבל זהו בהחלט מאפיין משותף מרכזי לרוב הבלוקבאסטרים של התחום בשנים האחרונות): אלו משחקים שבונים מפה שלמה של פעילויות - חלקן מרכזיות, עם משימות שמקדמות את העלילה, חלקן משניות, עם משימות אפשריות לשחקנים המשקיענים, שרוצים לראות כמה שיותר מהתוכן המוצע להם, וחלקן פעילויות צד שנועדו או להוריד מתח ולהעביר את הזמן בין משימה למשימה - וזו הסיבה למה ב-GTA5, למשל, בין שוד בנק אחד למשנהו, אפשר גם לעשות דברים כמו לשחק גולף או לעשות יוגה. מעריצי המשחק יגידו שזה מה שהופך את העולם לחי ועשיר, למרחב וירטואלי שאפשר לגור בו, למטאוורס לפני שהיה מטאוורס.

מטה Rockstar North (צילום: Thomas Ortega, shutterstock)
מטה Rockstar North. רוקסטאר הגיבה כמו הורה מאוכזב - אך התחייבה להמשיך את תהליך הפיתוח כמתוכנן|צילום: Thomas Ortega, shutterstock

מנגד, מלעיזי הז'אנר יטענו שמדובר בעומס מיותר, בתוכן לשם תוכן שנועד לאפשר למערך השיווק של המשחק להשוויץ ב-500 דמויות משנה ו-1000 פעילויות, גם אם השחקנים בפועל לא יטרחו עם מרבית התכנים האלו.

לשני הצדדים יש טיעונים לא רעים (GTA5 הוא באמת דוגמא לעולם מרשים מאוד, אבל יותר מדי משחקים בינוניים שניסו לקפוץ על אותה העגלה ניסו לפצות בכמות על היעדר איכות), אבל בסופו של דבר המספרים מוכיחים את ההצלחה הפנומנלית שהייתה לרוקסטאר בעשור האחרון בזכות המשחק הזה: מדובר במשחק השני הנמכר ביותר בכל הזמנים (כ-170 מיליון עותקים, שני רק ל-Minecraft) ובאחד ממוצרי המדיה המצליחים בכל הזמנים לא משנה מאיפה מתחילים לספור את זה.

משמעות הדבר היא לא רק הייפ אינסופי ביחס לכל דבר הקשור ל-GTA6 עצמו, אלא גם העובדה שהדלפה בשלב כזה של הפיתוח כבר לא תגרום למפתחים לשנות סדרי עולם בתוך המשחק עצמו. גם אם משימה או סצינה מסוימת יגנזו, גם אם אנחנו במרחק כמה שנים משחרור המשחק הסופי (שנמצא בפיתוח "בצורה כזו או אחרת מאז 2014", לפי בלומברג - אם כי זו הגדרה מעורפלת מאוד, ויכול להיות שהכוונה היא רק השנה בה הפרויקט אושר, שלא במפתיע. אף אחד לא חשב שרוקסטאר יחליטו לעצור את הסדרה פתאום), יותר מדי מהמשחק כבר נבנה מכדי שהדלפה כזאת תגרום למפתחים לשנות כיוון בצורה משמעותית.

מעבר לכך, שתי פיסות המידע המרכזיות שקיבלנו מהדליפה בעיקר מהוות אישורים קונקרטיים למידע שהסתובב ברשת כבר הרבה זמן: GTA6 יכלול לראשונה גיבור וגיבורה, השניים הם זוג פושעים שמהווים סוג של גרסה מודרנית לבוני וקלייד (קשה שלא להיזכר בהצלחה של משחק עולם פתוח אחר, Assassin's Creed Origins מ-2017, שהציג גם הוא בני זוג מתנקשים), והמשחק יתרחש ב-Vice City - הגרסה של יקום GTA למיאמי, בה כבר התרחש משחק קודם ומוצלח מאוד בסדרה.

GTA6 יכלול לראשונה גיבור וגיבורה, השניים הם זוג פושעים שמהווים סוג של גרסה מודרנית לבוני וקלייד, והמשחק יתרחש ב-Vice City - הגרסה של יקום GTA למיאמי, בה כבר התרחש משחק קודם ומוצלח מאוד בסדרה

תעשיית הגיימינג שומרת על הספוילרים שלה בקנאות, אפילו יותר מאשר בקולנוע - ואולי גם זה חלק מהסיבה שאנשי רוקסטאר לקחו את הפרשה הזאת כל כך קשה: פשוט כי במשך שנים החתימו אותם על NDA, הסבירו להם כמה חשוב לתת להנהלה לשחרר את המידע על המשחקים שלהם בדיוק בתזמון שהם רואים לנכון, ועכשיו, בגלל האצבעות המהירות של ילד בן 17 מדרום אנגליה, האשליה של הסוד השמור התפוגגה. אולי זה בגלל שלעומת הפקות קולנועיות, סצינות משחקים כמעט אף פעם אינן מצולמות על סט במקום ציבורי. הם נולדים לגמרי מאחורי הדלתיים הסגורות של רוקסטאר, ולכן מתגבשת גם ההבנה ששם הם מיועדים להישאר עד הרגע שההנהלה תחליט שהם מוכנים לצאת החוצה.

לכן יש איזו אירוניה חמקמקה בכמה ש-90 הסרטונים שדלפו מ-GTA6 הם בעיקר משעממים. לא בגלל ש-GTA 6 יהיה משחק משעמם (טוב או רע, מרהיב או מאכזב, אני משוכנע ש"משעמם" זה דבר אחד שאי אפשר יהיה לומר עליו), אלא בגלל שהם באמת לא יועדו לעיניים מחוץ לרוקסטאר. אבל המידע שהספוילרים האלו מספרים לנו הוא חסר ערך מחוץ להקשר. הגרפיקה לא גמורה, המשימות חלקיות. כן, יהיו יריות, פשעים והומור שחור ב-GTA 6, אף אחד לא חשב אחרת. וכן, אנחנו יודעים שתהיה גיבורה, ונכון שזו הפעם הראשונה בתולדות הסדרה, אבל מה זה משנה לנו כל עוד אנחנו לא יודעים עליה שום דבר קונקרטי? יותר מהכל, ספוילרים מהסוג הזה מזכירים כיצד בכל הפקה קולנועית או טלוויזיונית גדולה שמצולמת בעיר כזו או אחרת, מתחילים לאט לאט לדלוף תמונות של שחקנים על הסט - נכנסים או יוצאים מרכב, צועקים איזה מספר תלוש מהקשר.

הקהילה החדשה של GTA6 (אילוסטרציה: rockstargames, יחצ)
הקהילה החדשה של GTA6. לפי ההדלפות, בגרסה המודרנית יהיו יריות, פשעים והומור שחור |אילוסטרציה: rockstargames, יחצ

היחס למוסד הספוילר הוא כה קדוש שאולפני משחקים, סרטים וסדרות הולכים יותר ויותר רחוק במטרה לשמור על הסודות שלהם, כשלמעשה כל מה שהם עושים בכך הוא להעלות את הערך של הסודיות אבל לא של הפתרון. לפעמים זה מגיע לרמות כאלו של אבסורד שעצם ההשתתפות של טובי מגווייר ואנדרו גארפילד הוסתרה מפרטי ההפקה של "ספיידרמן: אין דרך הביתה" שיצא בשנה שעברה - אבל אלו לפחות היו פרטי עלילה משמעותיים יחסית.

ספוילרים מהסוג שיצאו מהדליפה של GTA 6 הם כל כך דלים במידע ממשי שכשהם דולפים אז הרשת מתמלאת בהם לרגע ואז הם נשכחים, מתפזרים באוויר בגלל שאין באמת ערך למידע שלהם. מעטה החשאיות הכבד העוטף משחקים מהסוג הזה הוא גם זה שהופך הדלפות כאלו לנחשקות יותר. הדליפה הגדולה הקודמת מהסוג הזה נגעה למשחק האקשן-אימה The Last of Us Part II, אבל היא הגיעה בשלב הרבה יותר מאוחר בפיתוח - היא התרחשה ממש מספר ימים בטרם המשחק יצא לשוק - וחשפה פרטי עלילה משמעותיים יותר, כולל טוויסט גדול מאוד הן בעלילה והן במשחקיות שמתרחש לקראת אמצע המשחק.

ספוילרים מהסוג שיצאו מהדליפה של GTA 6 הם כל כך דלים במידע ממשי שכשהם דולפים אז הרשת מתמלאת בהם לרגע ואז הם נשכחים, מתפזרים באוויר בגלל שאין באמת ערך למידע שלהם. מעטה החשאיות הכבד העוטף משחקים מהסוג הזה הוא גם זה שהופך הדלפות כאלו לנחשקות יותר

המשתמשים שסרקו את 90 הסרטונים של GTA 6 אולי נדמה כי עוסקים באותה הפעולה שמעריצים אובססיביים עושים כשהם סורקים עם זכוכית מגדלת כל טיזר בן 60 שניות שחברת משחקים משחררת - אלא שכאשר חברה משחררת טיזר, היא עושה זאת כבר מתוך מודעות עמוקה למחול המשונה שרוקדים האולפנים עם המעריצים שלהם, והדברים שהמעריצים לכאורה "מגלים" הונחו שם בכוונה שימצאו אותם.

הפשע של אותו האקר הבריטי בן ה-17 הוא ממש לא פשע ללא קורבנות, אבל הוא פשע ללא משמעות: המידע שהודלף לא באמת מועיל לאף אחד, גם לא למי שנלהב בהתחלה לשים עליו ידיים. ואם כבר יצא ממנו משהו טוב, אז הרי שזה היה טרנד אינטרנטי קצר בו מפתחים משחקים, מתוך סולידריות עם הקולגות שלהם ברוקסטאר, החלו להעלות בלי בקרה ולא בלי מעורבות של מחלקות שיווק (לפחות לכאורה) סרטונים מתהליכי פיתוח לא גמורים של משחקים, גדולים כקטנים, כמו בשביל להגיד: אין פה שום דבר ששווה לגנוב אותו, אלו בסך הכל תהליכי עבודה שמעניינים לאנשי מקצוע ולקומץ יודעי דבר. כמו פריים יחיד או תו בודד, המשמעות לקהל מופיעה רק בהקשר הרחב.