חברות טכנולוגיה שכרו מנהלי דרג ביניים בהמוניהם במהלך הפריחה של תקופת הקורונה. אבל כעת הן חותכות את השכבה הזאת במסגרת הקיצוצים העצומים שהן עורכות. לתופעה הזו יש שם: זה נקרא "ההשטחה" (The flattening).
אילון מאסק קבע את הטרנד הזה כשמחק עשרות משרות דרג ביניים ברגע שרכש את טוויטר תמורת 44 מיליארד דולר באוקטובר, ועכשיו גם מטא הולכת בעקבותיו. מארק צוקרברג, מנכ"ל מטא, שבבעלותה פייסבוק, אינסטגרם ו-ווטסאפ, אמר בשעתו שהחברה "משטיחה את המבנה הארגוני שלנו ומסלקת כמה שכבות ביניים ניהוליות כדי לזרז את קבלת ההחלטות".
אבל משרת מנהל הביניים, שיש מי שרואה בה גשר חיוני בין הבוסים הגדולים לעובדים הפשוטים, ויש מי שרואה בה פסגת הבינוניות הבירוקרטית, נמצאת כעת בסכנה במגזר הטכנולוגי כולו. חברות הטכנולוגיה, שפיטרו יותר מ־170,000 איש השנה לפי בסיס הנתונים layoffs.fyi הפועל במימון המונים, התבייתו על התפקיד הזה בניסיונן לשפר יעילות ולקצץ עלויות.
בתקופה שבה המגפה הקפיצה את הרווחים של פלטפורמות מקוונות, התפתחה תחרות קשה בין החברות על העסקת עובדים, והן התחילו להציע יותר תפקידי ביניים ניהוליים וקידומים מהירים יותר, אומר פרנצ'סקו בארוסי, האחראי על תחום הטכנולוגיה, התקשורת והטלקומוניקציה הגלובלי בסוכנות הייעוץ AlixPartners.
"הצטברות הטייטלים" הזאת, כהגדרתו של בארוסי, הובילה למספר גדול של מנהלי ביניים צעירים שממונים על שניים או שלושה איש – בעוד שבעבר היו פחות תפקידים מהסוג הזה, ומי שאיישו אותם היו ממונים על שבעה או שמונה איש כל אחד. "בזמן הקורונה, מנהלי הביניים הפכו להיות יותר כמו קואוצ'רים, ומוטת השליטה שלהם הייתה הרבה יותר קטנה", אמר בארוסי.
אחד ממנהלי הביניים במטא הסכים שעובדים רבים בתאגידי הטכנולוגיה החלו לראות בטייטל של מנהל ביניים "שורה בקורות החיים" שתקל עליהם לעבור לתפקיד בכיר יותר בסטארט אפ, למשל. "כשאתה עוזב את המקום הזה, כולם מניחים שאתה הולך לנהל עסק [במקום אחר]", אמר אותו עובד במטא. "זה יצר מצב שבו הרבה אנשים רוצים להיות מנהלים"
עובד במטא סיפר שמנהלי הביניים רצו להוכיח למנהלים הבכירים שהם עדיין חשובים, אז הם השתתפו בכמה שיותר פגישות וירטואליות כדי להגדיל את הנראות שלהם בארגון. "היו יותר מדי אנשים ביותר מדי שיחות"
אבל דרג הביניים הלך והתנפח, ולדברי בארוסי, זה גרם לפגיעה ביעילות ולהאטה בקבלת ההחלטות בחברות מסוימות, כי למספר גדול יותר של עובדים הייתה השפעה על כל החלטה, והם התקשו לתקשר ביניהם. "ארגונים עם רמות פיצול גבוהות יוצרים אי ודאות ועיכובים בין הזדמנות, החלטה ופעולה".
הפכנו לדבר שלעגנו לו
אי היעילות הזאת הפכה לבולטת במיוחד עם המעבר לעבודה מרחוק בזמן המגפה. עובד נוסף של מטא אמר שמנהלי הביניים העובדים מהבית רצו להוכיח למנהלים הבכירים שהם עדיין חשובים, ולכן הם השתתפו בכמה שיותר פגישות וירטואליות כדי להגדיל את הנראות שלהם בתוך הארגון. כפועל יוצא היו "יותר מדי אנשים ביותר מדי שיחות", אמר אותו עובד, וכינה את התופעה הזאת בשם "נוכחותנוּת דיגיטלית".
ב־Blind, פורום שעובדי היי טק מפרסמים בו באלמוניות, אמר עובד במטא שהמגזר נעשה בירוקרטי מדי והתרחק מאוד מהמנטרה שאפיינה את ימיה הראשונים של החברה, "לזוז מהר ולשבור דברים". "עשינו את זה לעצמנו. הפכנו לדבר שבגללו לעגנו לתאגידים הישנים", הוא הסביר. "יותר מדי אנשים חושבים שהעבודה שלהם היא תכנון, אכיפת תהליכים, בניית אימפריות, הקמת נקודות בידוק, כתיבת מסמכים, מאבק על קבלת פרויקטים, בחינת העבודה של אחרים, וכל זה על חשבון לשבת, להתרכז ופשוט... לעבוד".
עובד במטא, על המגזר שהפך לבירוקרטי ומסורבל מדי: "עשינו את זה לעצמנו. הפכנו לדבר שלעגנו לו"
גורם מתוך התעשייה הסכים עם התחושות האלה ואמר שעמק הסיליקון הולך ויוצר מצב שבו כולם יכולים להפוך ל"ראשי צוות", באותו אופן שבו ארגונים ממשלתיים בירוקרטיים מציעים משרות רק בשביל לייצר עבודה שמישהו בתוך הארגון יוכל לנהל. לטענתו, צריך להפריד בין התקדמות בקריירה ובין מספר האנשים שנמצאים תחתיך, ומנהל אמור להיות אדם שמשפר את הביצועים של עובדיו, ולא תואר שמקבלים כנספח לעבודה הקבועה כחלק מקידום.
קל להעיף החוצה את דרג הביניים
ואף על פי כן, יש גם מי שטוען שמוקדם מדי לחסל את תפקיד מנהל הביניים. התפקיד הזה "עובר עיצוב מחדש", אבל "יהיו לזה השלכות שעדיין לא חשבנו עליהן", מסבירה כריסטי פרואיט-היינס, הממונה על תחום העובדים והביצועים ב־NeuroLeadership Institute, סוכנות ייעוץ לתחום משאבי האנוש.
מנהלי דרג הביניים היו אחראים "להעברת חששותיהם של רבים לאוזניהם של מעטים", טוענת פרואיט-היינס, מה שאומר שהמנהלים הבכירים עלולים לאבד עכשיו חוליה מקשרת חשובה לשאר הארגון. טלטלות כאלה גם "הולכות לשלוח [לעובדים] את המסר ש'אין לנו לאן לצמוח'", ולכן החברה עלולה לאבד עובדים מוכשרים מוקדם מהצפוי ולסבול מפערי ידע.
עובד בטוויטר לשעבר: "נראה לי שבכל מקרה קל יותר לסלק את דרג הביניים כדי לחסוך ולהשתמש בעובדים צעירים, זולים, רעבים וגמישים יותר, שיש להם פחות סיכוי לקבל עבודה במקום אחר"
פרואיט-היינס צופה שבטווח הארוך "אנחנו הולכים להחזיר חלק מהמשרות האלה"."ארגונים חייבים להגדיר אילו מיומנויות הולכות לאיבוד, איך ניתן לצמצם ולהחליף [את המשרות האלה] באנשים הנכונים, והאם בטווח הארוך באמת מדובר בחיסכון או בהתייעלות משמעותיים?" היא מסבירה.
עם זאת, יש עובדים שמקווים, על אף התסכול מהקיצוצים, שהשינוי יחזיר שוב את החדשנות המהירה לחברות כמו מטא וטוויטר.עובד בטוויטר לשעבר: "נראה לי שבכל מקרה קל יותר לסלק את דרג הביניים כדי לחסוך ולהשתמש בעובדים צעירים, זולים, רעבים וגמישים יותר, שיש להם פחות סיכוי לקבל עבודה במקום אחר, ולכן הם מסורים יותר", כשהוא מתייחס להחלטתו של מאסק לצמצם את כוח העבודה ל"נאמנים", ולהתבסס על הרבה דיווחים ישירים. בטווח הקצר יש סיכוי שנראה יותר שיבושים. העובד לשעבר מטוויטר אמר שהגישה האכזרית של מאסק "ערערה את היציבות" של החברה.
עובד נוסף במטא אמר: "אף אחד לא סגור על כלום", והוסיף שעומס העבודה של המנהל שלו גדל בעקבות הפיטורים.
השינויים האלה כנראה לא ישפיעו על כולם באותו אופן. אחד ממנהלי הביניים במטא הסביר שאצלם למנהלים יש צוותים גדולים יותר שמדווחים אליהם ישירות, ועם הדיווחים שהם צריכים לתת בתורם, סביר להניח שהעבודה תהפוך למלחיצה יותר ברגע שכל התפקידים האלה יועברו אליהם בלבד. אבל עבור אנשים עם צוותים קטנים יותר, אולי זאת תהיה הזדמנות חיובית למנהל להיות במגע ישיר יותר עם הצוות הזוטר.
ועד אז, גורמים בתעשיה מעריכים שעדיין יהיו הרבה אנשים שיאבקו על מעורבות בקבלת ההחלטות כדי לנסות להיראות רלוונטיים, כי הם יודעים שיש עוד פיטורים בדרך.
תרגום: תומר בן אהרון
© The Financial Times Limited 2023. All Rights Reserved. Not to be redistributed, copied or modified in anyway. tech12 is solely responsible for providing this translation and the Financial Times Limited does not accept any liability for the accuracy or quality of the translation